@article{ author = {Aghaie, Abdollah and Rahimi, Hanif}, title = {The Representation of European Landscapes in Later Safavid Painting}, abstract ={From the middle of the Safavid era, with the expansion of relations with the West, European landscapes were used in various ways in the composition of paintings called “FARANGI-SAZI”. In this article, by adopting a hermeneutic approach, the epistemological context necessary for the emergence of “landscape painting” as an independent genre in European painting has been studied and then the transformation of these landscapes in late Safavid painting has been “analyzed” and “interpreted”. The findings of the article indicate that the European landscapes in the painting of that time were considered as “Paragone” as a region next to or behind the main narrative, so the landscape continues its previous role as the “background of the narrative” in the Persian Painting. This shows the continuation of the aesthetic tradition of Iranian painting in painting called FARANGI-SAZI. Despite the enthusiasm of patrons and painters for European landscapes, not many of the remained landscape paintings of this era are done by Iraninan painters. The emergence of landscape painting in post-Renaissance Europe required the establishment of a special form of the dialectic of reason and mimesis. In this dialectic, the mimetic aspect of the landscape shows the subject’s effort to compensate for the growing alienation from nature, while this moment (imitation) in Iranian painting has a narrative and conceptual direction and the “gaze” of the painter depends more on the idea of “Verbal Narrative” than on the objectivity of nature ahead.}, Keywords = {landscape painting, late Safavid painting, philosophy of painting, representation, narrative}, volume = {9}, Number = {37}, pages = {7-18}, publisher = {Advanced Research Institute of Arts}, title_fa = {محاکات مناظر اروپایی در نقاشی متأخر صفوی}, abstract_fa ={از میانه‌های عهد صفوی مناظر اروپایی به انحاء مختلف در ترکیب‌بندی نقاشی‌ ایرانی به کار گرفته شدند. در این مقاله با اتخاذ رویکردی هرمنوتیکی بسترِ معرفت‌شناختی لازم برای پیدایش «منظره‌نگاری» به‌عنوان ژانری مستقل در نقاشی اروپایی بررسی‌شده و سپس در پناه این بحث «چگونگی» دگردیسی این منظره‌ها در نقاشی متأخر صفوی «تحلیل» و «تفسیر» شده است. یافته‌های مقاله حاکی از آن است که منظره‌های اروپایی در نقاشی آن دوران در حکم «کار جنبی» به صورت منطقه‌ای در کنار یا پشت روایت اصلی قرار می‌گرفتند، از این رو منظره همچنان همان نقش پیشین خود را به عنوان «زمینه روایت» در نقاشی ایرانی ایفا می‌کرد. در این دوران علی‌رغم اشتیاق حامیان و نقاشان نسبت به مناظر اروپایی، کمتر نقاشی منظره‌ای باقی مانده است که کار نقاشان ایرانی باشد. پیدایش نقاشی منظره در اروپای پسارنسانسی مستلزم استقرار شکل خاصی از دیالکتیک خِرَد و میمسیس بود. در این دیالکتیک وجه میمتیکِ منظره نشان از تلاش سوژه در جبرانِ زیباشناختی بیگانگی روزافزون از طبیعت داشت؛ در حالی ‌که این پویه (محاکات) در نقاشی ایرانی سمت‌وسویی روایی و مفهومی داشته است و «نگاهِ» نقاش بیش از آنکه متوجه عینیت طبیعت پیش‌رو باشد، در گرو تَصَوُّرِ «روایت کلامی» است.}, keywords_fa = {نقاشی منظره, نقاشی متأخر صفوی, فلسفه منظره, محاکات, روایت}, url = {http://kimiahonar.ir/article-1-1819-en.html}, eprint = {http://kimiahonar.ir/article-1-1819-en.pdf}, journal = {Kimiya-ye-Honar}, issn = {2251-8630}, eissn = {}, year = {2021} } @article{ author = {Mirzaei, Abdollah}, title = {Methodology of Stylistic Study in Persian Carpet Design and Motifs}, abstract ={The Iranian carpets, relative to clime and culture of the productive societies, have accepted various visual and technical characters. Scientific and Methodological study of this character and their formative principles is one of the permanent debates among researchers. The main issue of this research is to consider the diversity and individuality of research and analyze methods in carpet studies. This pluralism has caused some problems such as evaluation and confirmation of research data. According to capability of stylistic knowledge at study and typology of art species, researchers continually have asserted the necessity of stylistic knowledge’s utilization for carpet studying’s. The first aim of the study is terminological redefinition of stylistic knowledge’s concepts related to handmade carpet characters and the second aim is offering a scientific methodology to stylistic researches on carpet designs and motifs. By paying attention that recognition of stylistic elements and their evolution are the main axis of stylistic studies, the questions of this research are concentrated on, 1-recognition of specific concepts of stylistic keywords in carpetology, 2-the process of methodological research on carpet designs and motifs from a stylistic point of view, 3-recognition of affective factors in evaluation of carpet designing styles. Results have shown, specific concepts and terminology of stylistic knowledge have the capability of adapting with different aspects of carpet designs and motifs. Thus the methodology of stylistic knowledge and its various approaches can be used for stylistic designinng of carpets or recognition of affective factors in the appearance or the decadence of various designing styles. This study is done using of library sources and field experiences and methodologically it has used descriptive - analytical method.}, Keywords = {stylistics, handmade carpet, design and motif, style transition, stylistic elements}, volume = {9}, Number = {37}, pages = {19-35}, publisher = {Advanced Research Institute of Arts}, title_fa = {روش‌شناسی مطالعات سبک در طرح و نقش قالی ایران}, abstract_fa ={قالی ایران متناسب با فرهنگ و اقلیم جوامع تولیدکننده ویژگی‌های فنی و بصری متنوعی را به خود گرفته است. چگونگی شناخت علمی و روشمند این ویژگی‌ها و قواعد شکل دهنده آنها یکی از مباحثی است که همواره مورد توجه پژوهش‌گران بوده است. مسئله اصلی تحقیق، پراکندگی و شخصی بودن روش‌های تحلیل و تحقیق در طرح و نقش قالی‌ها است. این پراکندگی باعث شده است تا ارزیابی، تأیید و تعمیم یافته‌های پژوهش‌های حوزه قالی از دقت و اعتبار لازم و کافی برخوردار نباشد. با توجه به توانمندی دانش سبک‌شناسی در مطالعه و گونه‌بندی انواع هنرها، محققان همواره بر ضرورت به کارگیری قابلیت این دانش در شناخت قالی‌ها تأکید داشته‌اند. هدف از پژوهش حاضر، ارائه یک روش‌شناسی علمی جهت انجام مطالعات سبکی در طرح و نقش قالی‌ها می‌باشد. با توجه به اینکه، ماهیت و چگونگی یافتن صفات سبک و نیز چگونگی تغییر سبک‌ها محور مطالعات سبکی را تشکیل می‌دهند، از این رو سؤالات اصلی پژوهش بر شناخت مفاهیم و اصطلاحات تخصصی دانش سبک‌شناسی در فرش، مراحل انجام مطالعات سبکی روش‌مند در طرح و نقش قالی‌ها و شناخت عوامل مؤثر در تغییر سبک‌های طراحی قالی تمرکز دارند. نتایج نشان دادند، مفاهیم و بنیان‌های دانش‌سبک‌شناسی قابل تطبیق با بنیان‌های نظری فرش‌ها هستند لذا می‌توان از قابلیت‌های دانش سبک‌شناسی، در سبک‌شناسی قالی‌ها و شناخت و تبیین عوامل مؤثر در ظهور و افول انواع سبک‌های طراحی استفاده کرد. این پژوهش به لحاظ نوع داده‌ها کیفی، براساس نوع نتیجه کاربردی و از نظر روش پژوهش توصیفی-تحلیلی می‌باشد که با استفاده از داده‌های حاصل از منابع کتابخانه‌ای و تجربیات میدانی محقق به انجام رسیده است.  }, keywords_fa = {سبک‌شناسی, فرش دستبافت, طرح و نقش, تحولات سبکی, عناصر سبک‌ساز}, url = {http://kimiahonar.ir/article-1-1820-en.html}, eprint = {http://kimiahonar.ir/article-1-1820-en.pdf}, journal = {Kimiya-ye-Honar}, issn = {2251-8630}, eissn = {}, year = {2021} } @article{ author = {Beidollahkhani, Arash}, title = {The Rhetorical - Aesthetic Approach to Constructing the Relation between Images and Visual Inventions with Global Politics}, abstract ={Images and photos play an important role in our understanding of domestic and international events. Today we are living in the age of the visualization of politics. The images are vague, rhetorical, and aesthetic components of political and social phenomena and can give them a beautiful or detestable structure. In the digital age, images in and of themselves can define our structure and vision of reality. Visual innovations act very differently from words. They have a nonverbal nature. The meaning of images always depends on background and interpretation. Understanding the political nature of the images is one of the main goals of this paper. This research, based on a descriptive-analytical approach, bases examines hypothesis that visual images and artifacts, while giving rhetoric and aesthetic dimension to domestic and international political issues, can change the roots, directions, dimensions, quality, and perception of politics and policy issues. Accordingly, the main emphasis of the paper is on the significance and conceptualization of the unknown dimensions of an image and visual innovations as a multifaceted interpretable text. The research analyzes the rhetorical and aesthetic dimensions of images by describing the three methodological stages of “technological, hybrid - interpretive and loading of socio-political perceptions on images” in political analysis of images.}, Keywords = {image, visual, politics, picture, technology}, volume = {9}, Number = {37}, pages = {37-51}, publisher = {Advanced Research Institute of Arts}, title_fa = {رویکرد رتوریک زیبایی شناختی به ساخت بندی ارتباط تصاویر و ابداعات بصری به سیاست جهانی}, abstract_fa ={تصاویر و عکس‌ها نقش مهمی در ادراک ما از رویدادهای داخلی و بین‌المللی دارند. تصاویر بعد مبهم، رتوریک و زیبایی‌شناسانه پدیده‌های سیاسی و اجتماعی هستند و می‌توانند به آنها ساختی زیبا یا نفرت‌انگیز بدهند. ابداعات بصری- دیداری به شکل متفاوتی نسبت به کلمات عمل می‌کنند. آنها ماهیت غیرکلامی دارند. معنای تصاویر همیشه وابسته به پیش‌فرض و تفسیر است. هدف اصلی مقاله پیش رو تحلیل چگونگی واکاوی ماهیت سیاسی تصاویر بر مبنای یک چشم‌انداز روشی میان‌رشته‌ای  است. ابعاد سیاسی تصاویر در پس‌زمینه‌ هنری و زیبایی‌شناسانه آن پنهان شده‌اند. این مقاله بر مبنای روش واکاوی کیفی، ضمن بازشناسی ماهیت سیاسی تصاویر، این فرضیه را به آزمون می‌گذارد که تصاویر در کنار رتوریک کردن و دادن جنبه‌های زیبایی‌شناختی به مسائل سیاست داخلی و  بین‌المللی می‌تواند ریشه‌ها، جهت، ابعاد، کیفیت و ادراک مسائل سیاست و سیاستگذاری را تغییر دهد. بر همین مبنا تأکید اساسی مقاله بر  اهمیت و مفهوم‌شناسی ابعاد ناشناخته تصویر و ابداعات بصری به مثابه یک متن چندوجهی تفسیرپذیر است. پژوهش با تشریح سه مرحله روش‌شناختی الف- تکنولوژیک، ب- ترکیبی – تفسیری و ج- بار شدن ادراکات و فرآیندهای اجتماعی–سیاسی ـ در تجزیه و تحلیل سیاسی تصاویر، ابعاد رتوریک و زیبایی‌شناسانه آنها را واکاوی می‌کند.}, keywords_fa = {تصویر, بصری, سیاست, عکس, تکنولوژی}, url = {http://kimiahonar.ir/article-1-1821-en.html}, eprint = {http://kimiahonar.ir/article-1-1821-en.pdf}, journal = {Kimiya-ye-Honar}, issn = {2251-8630}, eissn = {}, year = {2021} } @article{ author = {AbdollahiMusalu, Elnaz and Afshar, Hamidrez}, title = {The phenomenology of place and Space in Theater stage According to Norberg Schulz Case study: Directing of Elinstein on the Beach by Robert Wilson}, abstract ={Theater and architecture create space and the spirit of life through settings, and both possess the nature of movement, time, rhythm, light, and color. Space and time are the most important common elements of these two arts. Theater directors and designers can put on meaningful and identity- based performances if they make organic use of the human-space relationship in creating space. Phenomenology, due to its ability to recognize the relationship between man and the setting, could be effective in this process. This article analyzes the concept of space in theater directing and performance from the perspective of Christian Norberg Schulz. The main issue of this interdisciplinary research is the evaluation of related conceptual and practical indicators between architecture and theater. Thus, to achieve the main purpose of the research according to Schultz’s theories and viewpoints, “Einstein on the Beach” performance which was designed and directed by Robert Wilson was analyzed. Therefore, by analyzing Schultz’s phenomenological perspectives on the existing structure in space cognition, a descriptive- analytical method was used to achieve the criteria for evaluating space and its characteristics in theater directing. The results show that to improve the organic relationship between the audiences and the actors with the performance, phenomenological approach can be given identity and meaning to the theater scene and performance through the relationship between man and the setting in the creation of space.}, Keywords = {space, place, stage design, director, Christian Norberg Schulz, phenomenology, Robert Wilson}, volume = {9}, Number = {37}, pages = {53-69}, publisher = {Advanced Research Institute of Arts}, title_fa = {پدیدارشناسی مکان و فضا در صحنه تئاتر با توجه به نظریات نوربرگ شولتز (مطالعه موردی کارگردانی نمایش اینشتین در ساحل رابرت ویلسون)}, abstract_fa ={تئاتر و معماری از طریق مکان به خلق فضا و روح زندگی می‌پردازند و دارای ماهیت حرکت، زمان، ریتم، نور و رنگ هستند. فضا و زمان مهم‌ترین عناصر مشترک این دو هنر می‌باشند. کارگردانان و طراحان صحنه تئاتر در صورت استفاده ارگانیک از رابطه انسان و مکان در خلق فضا، می‌توانند به اجراهای بامعنا و دارای هویت دست یابند. پدیدارشناسی، به دلیل داشتن قابلیت شناخت رابطه انسان و مکان، می‌تواند دراین فرآیند مؤثر باشد. مقاله حاضر به بررسی تحلیلی مفهوم فضا در کارگردانی تئاتر و اجرا از دیدگاه کریستین نوربرگ شولتز می‌پردازد. مسئله اصلی این پژوهش ارزیابی شاخص‌های مفهومی و کاربردی مرتبط و بینا‌رشته‌ای معماری و تئاتر در اجرا است، بر این اساس به منظور دستیابی به هدف اصلی پژوهش با توجه به نظریات و دیدگاه‌های شولتز، اجرای اینشتین در ساحل به طراحی و کارگردانی رابرت ویلسون مورد تحلیل قرار گرفت. بدین سبب از طریق تحلیل دیدگاه‌های پدیدارشناسانه شولتز به ساختار موجود در شناخت فضا، به روش تحلیلی توصیفی سعی گردید به شاخص‌های ارزیابی فضا و ویژگی‌های آن در کارگردانی تئاتر دست یافت. نتایج تحقیق نشان می‌دهد برای بهبود ارتباط ارگانیک مخاطب و بازیگران با اجرا، از طریق رابطه انسان و مکان در خلق فضا، با رویکرد پدیدارشناسی می‌توان به صحنه تئاتر و اجرا هویت و معنا بخشید.}, keywords_fa = {فضا, مکان, طراحی صحنه, کارگردانی, کریستین نوربرگ شولتز, پدیدارشناسی, رابرت ویلسون}, url = {http://kimiahonar.ir/article-1-1822-en.html}, eprint = {http://kimiahonar.ir/article-1-1822-en.pdf}, journal = {Kimiya-ye-Honar}, issn = {2251-8630}, eissn = {}, year = {2021} } @article{ author = {Azhand, Yaghoub and Namvarmotlagh, Bahman and Erfanmanesh, Sahel}, title = {Analysis of Meaning in the Niche Rug of the Metropolitan Museum by iconoloical method}, abstract ={Niche rug is a rich collection of the Iranian arts. In this collection, there are exquisite rugs that start with ‘Amen Al-Rasool’ and end with the inscription “Allah Akbra Kabira” under the forehead of Mihrab. A feature of this theological text is that it is woven upside down. Therefore, given the exact geometric structure of the rug, as well as its brocade fabric, it seems that in this swarm of verses, with the inversion of the inscription and the accompaniment of plant motifs, there is some hidden meaning. So the question is how to unravel the meaning hidden in the underlying layers of this text? In order to achieve the right answer, the hidden meaning in different layers must be revealed. Therefore, based on the descriptive-analytical method and Panofskyi iconological method, the meaning is obtained from the sum of different layers of the text. Through the interconnected chain of meanings, it is possible to find the important point that the designer-artist, consciously or unconsciously, has created a work that expresses the spiritual journeying and wayfaring of the worshiper.}, Keywords = {Iconology, Niche rug, Safavid dynasty, journeying, mysticism (gnosis)}, volume = {9}, Number = {37}, pages = {71-85}, publisher = {Advanced Research Institute of Arts}, title_fa = {تحلیل معنا در قالیچه محرابی موجود در موزه متروپولیتن با روش آیکونولوژی}, abstract_fa ={قالیچه محرابی، مجموعه‌ای غنی از هنرهای ایرانی است. در این مجموعه  قالیچه‌های نفیسی موجود است که با آمن الرسول آغاز شده و در زیر پیشانی محراب به کتیبه «الله اکبراً کبیرا» ختم می‌گردد. از ویژگی این متن کلامی آن است که به‌صورت وارونه بافته شده است. بنابراین با توجه به ساختار دقیق هندسی قالیچه، و زربفت بودن آن به نظر می‌رسد در این ازدحام آیات، وارونگی کتیبه و همنشینی نقش‌مایه‌های گیاهی معنایی نهفته باشد. بنابراین سؤال این است: دستیابی به معنای نهفته در لایه‌های زیرین این متن چگونه میسر می‌گردد؟ برای رسیدن به پاسخی مناسب باید معنای پنهان در لایه‌های مختلف آشکار گردد. بنابراین با روش توصیفی- تحلیلی و با شیوه آیکونولوژی پانوفسکی، معنا از برایند لایه‌های مختلف متن حاصل می‌گردد و از طریق زنجیره به هم پیوسته معانی، می‌توان به این مهم دست یافت که هنرمندِ طراح، آگاهانه یا ناآگاهانه اثری خلق کرده که بیانگر سیر و سلوک نمازگزار باشد. }, keywords_fa = {آیکونولوژی, قالیچه محرابی, دوره صفویه, سلوک, عرفان}, url = {http://kimiahonar.ir/article-1-1823-en.html}, eprint = {http://kimiahonar.ir/article-1-1823-en.pdf}, journal = {Kimiya-ye-Honar}, issn = {2251-8630}, eissn = {}, year = {2021} } @article{ author = {Souzankar, Marjaneh and Rikhtegaran, MohammadReza and Mostafavi, Shamsolmolouk}, title = {Art and Technique as two Different Territory for Dasein’s Being}, abstract ={In Being and Time Heidegger believes that Dasein is the only being who has existence, he also argues Dasein has two existential modes: authenticity and in-authenticity. inauthenticity is usual Dasein’s existence, A way of Being in which Dasein has strayed away of himself and has fallen into the chaos of others. In this way of Being he deals to beings as others do, just in terms of efficiency and benefits. Although Heidegger considers in-authenticity as often way of Dasein’s Being but another way is possible. He calls another way of Dasein’s Being, authenticity. In this type Dasiesn transcendences from usual Being. In his later thought, Heidegger attributes authenticity and inauthenticity to different revealing of Being. In this view, Art and Technicque are two important status of revealing. So perhaps Art and Technic could be regarded as two determinative domains of Dasein’s Being.}, Keywords = {Dasein, Existence, inauthenticity, authenticity, Technicque, Art}, volume = {9}, Number = {37}, pages = {87-97}, publisher = {Advanced Research Institute of Arts}, title_fa = {هنر و صنعت به منزله دو قلمرو برای نحوه وجود دازاین}, abstract_fa ={هیدگر در کتاب وجود و زمان، دازاین را تنها موجود واجد اگزیستنس‌ می‌داند و از همین‌رو، قائل به دو نحوه وجودی برای اوست: اصالت و عدم اصالت. عدم اصالت وضعیتی است که دازاین غالباً در آن قرار دارد. نحو‌ی از بودن که در آن، دازاین از خود دور شده و به ورطه دیگران در افتاده است. در این نحوه وجودی، او با موجودات همان‌گونه سر‌وکار دارد که دیگران سر‌و‌کار دارند؛ یعنی از وجه کارآمدی و بهره‌رسانی صرف. هیدگر اگرچه وضع عدم اصالت را وجه غالب وجود دازاین می‌داند، اما معتقد است دازاین به نحوی دیگر نیز می‌تواند باشد. او نحوه دیگر وجود دازاین را اصالت می‌خواند و آن را وضعیتی توصیف می‌کند که در آن دازاین از وجود هر روزی فراروی کرده و در نسبتی متفاوت با موجودات قرار می‌گیرد. از سویی، هیدگر در تفکر متأخر خود، اصالت و عدم اصالت را به ناپوشیدگی‌های متفاوت وجود نسبت می‌دهد و صنعت و هنر را دو نحو اساسی از انحاء ناپوشیدگی وجود می‌داند. به این ترتیب، شاید بتوان صنعت و هنر را به مثابه دو قلمرو تعین‌بخش به نحوه بودن دازاین در نظر گرفت.}, keywords_fa = {دازاین, اگزیستنس, عدم اصالت, اصالت, صنعت, هنر}, url = {http://kimiahonar.ir/article-1-1824-en.html}, eprint = {http://kimiahonar.ir/article-1-1824-en.pdf}, journal = {Kimiya-ye-Honar}, issn = {2251-8630}, eissn = {}, year = {2021} }