@article{ author = {Maziar, Amir}, title = {Traditionalists on the Relationship between Islamic Thought and Islamic Art}, abstract ={The problem of Islamic Art to Islamic Thought relationship is one of the axial questions for understanding the Islamic Art one that may clear what the adjective “Islamic” signifies to in “Islamic Art”. To the present day, there have been different answers to this question. This article discusses the various answers hence given by the traditionalists to this inquiry. Traditionalists, with their specific definition of tradition and its relation to aspects of life, particularly art, in traditional societies, offer a special point of view. Here we first define the term “tradition” from a traditionalist point of view and then discuss its relationship with art. This relationship is the basis for what we further articulate to be the relationship between Islamic Art and Islamic Thought. Finally, some criticism will be directed at traditionalist viewpoints.}, Keywords = {the essence of Islamic Art, Islamic thought, Traditionalists, tradition, manifestation}, volume = {1}, Number = {3}, pages = {7-12}, publisher = {Advanced Research Institute of Arts}, title_fa = {نسبت هنر اسلامی و اندیشه اسلامی از منظر سنت گرایان}, abstract_fa ={مسئله نسبت بین هنر اسلامی و اندیشه اسلامی یکی از پرسش های محوری در فهم هنر اسلامی است و روشن می کند که وصف اسلامی در عنوان «هنر اسلامی » بر چه دلالت دارد. تاکنون پاسخ های گوناگونی به این پرسش داده شده است. در این مقاله به پاسخ خاص سنت گرایان به این پرسش پرداخته شده است. سنت گرایان با تعریف خاص خود از سنت و نسبتی که بین سنت و مظاهر زندگی، از جمله هنر، در جوامع سنتی برقرار می کنند دیدگاهی خاص خود در این باره دارند. در این مقاله پس از تعریف سنت از این دیدگاه به بیان نسبت آن با هنر پرداخته شده و بر این مبنا نسبت هنر اسلامی و اندیشه اسلامی شرح داده شده است. در پایان نقدهایی مختصر بر این دیدگاه مطرح شده است.}, keywords_fa = {ماهیت هنر اسلامی، اندیشه اسلامی، سنت گرایان، سنت، تجلی}, url = {http://kimiahonar.ir/article-1-37-en.html}, eprint = {http://kimiahonar.ir/article-1-37-en.pdf}, journal = {Kimiya-ye-Honar}, issn = {2251-8630}, eissn = {}, year = {2012} } @article{ author = {BolkhariGhahi, Has}, title = {Islamic Philosophy and a Challenge: Philosophy of Islamic Art}, abstract ={The relation between Islamic philosophy and art, on the one hand, is the most important and fundamental problem, and on the other hand one of the most complex issues in the realm of philosophy of art in Iran. In past 20 years, several books of art thinkers in Western philosophy have been translated into Persian and made passion for research and study on art philosophy. But after a while, an important question in the design of the courses has become evident: are Western theories to be used for expressing non-Western philosophies of art? Put otherwise, can Islamic art be discussed and analyzed using Western theories? Some has had doubts about this, and for this reason, discussions on the subject of Islamic philosophy toward art have commenced. Since then, traditionalists’ opinions on Islamic art have been widely and seriously criticized, especially by some professors at Harvard University. Hence, this paper tries to tackle the following questions: What is the viewpoint of Islamic philosophy toward art? And, what thoughts, if any, have Muslim philosophers had to offer on art in the course of the history of Islamic philosophy.}, Keywords = {philosophy of art, Islamic philosophy, challenge, craft, art}, volume = {1}, Number = {3}, pages = {13-24}, publisher = {Advanced Research Institute of Arts}, title_fa = {فلسفه اسلامی و چالشی با عنوان فلسفه هنر اسلامی}, abstract_fa ={نسبت فلسفه اسلامی با هنر از جمله مهم ترین، بنیادی ترین و، در بُعدی، غامض ترین مسائل جاری حوزه مطالعاتی فلسفه هنر در ایران است. روند رو به رشد مطالعات نظری هنر در بیست سال گذشته، موضوعات بسیار گسترده و جدیدی در عرصه مبانی تئوریک هنر آفرید. غالب این موضوعات محصول آشنایی بخشی از متفکران ایرانی با مباحث گسترده نظری هنر در غرب بود که از ترجمه این متون حاصل می شد. نظام آموزشی مطالعات عالی کشور نمی توانست نسبت به این معنا بی تفاوت بماند. در عین حال، افزونی رشته های هنری در نظام دانشگاهی که اغلب عملی و کاربردی بود، در کنار رشد مباحث نقد در مطالعات آکادمیک دانشگاهی و نشریات، ضرورت تأسیس رشته هایی که مبانی نظری هنر را در کنار رشته های عملی تحلیل کند، ایجاب می نمود. تأسیس رشته هایی چون پژوهش هنر و فلسفه هنر در حوزه تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها و نشر روزافزون کتب فلسفی هنر توسط نهادهایی چون فرهنگستان هنر، محصول وقوف بر این نیاز و تلاش در جهت رفع آن بود. برگزاری نخستین دوره ها در این حوزه آرام آرام سؤالات بسیار مهمی در برابر دیدگان مسئولان و مجریان نهاد: آیا می توان در تعلیم این مباحث، صرفا،ً مبانی فلسفی هنر در غرب، از گرگیاس (در رساله «درباره هلن ») تا نظرات جرج دکیی را در ارائه آخرین نظریه بنیادی در تبیین ماهیت هنر (Institutional Theory( تدریس و تعلیم نمود؟ در حوزه های علوم فنی چنین سؤالی به سادگی در تیررس دید طراحان قرار نمی گرفت، اما در قلمرو فلسفه اسلامی در ایران، که از جمله مهم ترین و بالنده ترین حوزه های فلسفی جهان اسلام است، رویکرد فلسفه اسلامی به هنر، بنیادی ترین سؤال ناگزیری بود که دیر یا زود در معرض دید طراحان قرار می گرفت. همزمان، مدون ترین تئوری هایی که ظرف صد سال گذشته از سوی سنت گرایان در مورد هنر اسلامی ذکر شده بود مورد نقد جدی برخی استادان دانشگاه هاروارد واقع شد  (من جمله «گلرو نجیب اوغلو » و جدیدتر از او «اولیور لیمن » در کتاب  Aesthetics Islamic ). در این صورت، ضرورت رجوع به منابع حکمی و فلسفی جهان اسلام در استخراج نظریه های هنری و کشف موضع فلسفه اسلامی در مورد هنر به شدت احساس می شد. این مقاله قصد دارد به این سؤال و سؤالاتی از جنس آن پاسخ گوید: موضع فلسفه اسلامی نسبت به هنر چیست؟ آیا در طول تاریخ فلسفه اسلامی، موضوعی تحت عنوان هنر (هنر به ماهو هنر، نه موسیقی به عنوان جزئی از فلسفه وسطی) موضوع مورد تأمل فلسفه اسلامی بوده است؟ اگر نه، چرا؟ و اگر بوده در این صورت نتایج و دریافت ها چیست؟}, keywords_fa = {فلسفه اسلامی، فلسفه هنر، چالش ها، صناعت، هنر}, url = {http://kimiahonar.ir/article-1-38-en.html}, eprint = {http://kimiahonar.ir/article-1-38-en.pdf}, journal = {Kimiya-ye-Honar}, issn = {2251-8630}, eissn = {}, year = {2012} } @article{ author = {Mo’eini, Seyyed Hosein (Iraj)}, title = {The Ethical Visuality in Contemporary Architecture: the Questioning of a Tradition}, abstract ={Problems of an ethical approach to the visual in architectural design are not unknown, and unsurprisingly so in a discipline and a cultural tradition so strongly associated with the visual. Generally speaking, one can trace two lines of inquiry in this regard: a) What is right to be represented in design? Is it eternal values, progress, divinity, sovereignty, democracy and participation, truthfulness, or is it the abandonment of representation altogether? b) In a discipline so much involved by its nature with the non-visual, is it right for the visual to be the main thrust for architectural design? This paper argues that whilst these two lines of inquiry are well extended into our times, ours is an age best identified with growing divergences within each one of, as well as between, them. Simply put, whilst the ever-accelerating production power of our image-making machines makes the visual increasingly non-representational, political and corporate powers still demand architecture to represent their status. In other words, today’s emerging socio-political issues, as well as environmental and humanitarian crises, add more weight to the argument against the primacy of the visual: a case otherwise made by, among others, an urge for more haptic design approaches, along with one for the primacy of the everyday over the visual in architecture. Representation and the celebrating of change or continuity have long been modern times’ means of investing the ethical in the visual. This paper argues that although the necessity of visual ingenuity might be taken for granted in contemporary context, one finds it ever more of a challenge to have an ethical stance through representing or celebrating either side of this pair alone. The question of our time, therefore, is rather that of whether the emancipation of the visual from reprerepresentation and construction constraints will win its ethical legitimacy back or not.}, Keywords = {Contemporary architecture, ethical, visuality}, volume = {1}, Number = {3}, pages = {25-34}, publisher = {Advanced Research Institute of Arts}, title_fa = {بصریت اخلاقی در معماری معاصر: زیر سؤال رفتن یک سنت}, abstract_fa ={مسائل یک رویکرد اخلاقی به امر بصری در طراحی معماری ناشناخته نیستند و این امر در رشته و سنت فرهنگی ای که پیوندهایی قوی با امر بصری دارد شگفت انگیز هم نیست. به طور کلی دو جستار در این زمینه قابل ردگیری است: الف) بازنمایی چه چیزی در طراحی درست است؟ ارز شهای ازلی، پیشرفت، الوهیت، قدرت، مردم سالاری و مشارکت، صداقت، یا کلاً کنار گذاشتن بازنمایی؟ ب) در رشته ای که به خاطر طبیعت آن تا این حد به امر غیر بصری وابسته است، آیا این درست است که امر بصری را نیروی محرکه اصلی طراحی قرار داد؟ بحث مقاله حاضر این است که با وجود اینکه دو جستار فوق به راحتی تا عصر حاضر ادامه یافته اند، مهم ترین خصیصه عصر حاضر از این لحاظ جدای یهایی است که هر چه بیشتر، چه در درون هر یک از این جستارها چه در بین آنها، در حال رخ دادن است. به عبارت ساده تر، در حالی که توان رو به افزایش ماشین های تولید تصاویر امر بصری را از خصلت بازنمایی دور می سازد، ارباب قدرت سیاسی و اقتصادی هنوز بازنمایی موقعیت خود را از معماری طلب می کنند. از سوی دیگر، مسائل در حال ظهور سیاسی اجتماعی امروز، و همچنین بحران های زیست محیطی و انسانی کفه ترازو را به ضرر محوریت امر بصری سنگین می کنند: سنگینی ای که نمود آن را می توان در فراخواندن معماران به بها دادن به حس لامسه و همچنین اولویت دادن مسائل زندگی روزمره به مسائل بصری در طراحی دید. بازنمایی و تجلیل از تغییر یا تداوم، دیرزمانی وسیله ای برای دادن بار اخلاقی به امر بصری بوده است. بحث اینجا است که در بستر امروز، هر چند ضرورت بدعت در حیطه بصری بدیهی فرض می شود، داشتن موقعیتی اخلاقی از طریق بازنمایی یا تجلیل از هر یک از دو طرف زوج ادراکی فوق به طور روزافزون به صورت یک چالش درمی آید. بنابراین، سؤال عصر ما این است که آیا رهاسازی امر بصری از بازنمایی و محدودیت های ساخت و سازی، مشروعیت اخلاقی آن را دوباره به آن باز می گرداند یا نه.}, keywords_fa = {معماری معاصر، اخلاق، بصریت}, url = {http://kimiahonar.ir/article-1-39-en.html}, eprint = {http://kimiahonar.ir/article-1-39-en.pdf}, journal = {Kimiya-ye-Honar}, issn = {2251-8630}, eissn = {}, year = {2012} } @article{ author = {Salmani, Ali and Shamloo, Gholamrez}, title = {The Relationship between Ethics and Aesthetics in Schiller’s Thought}, abstract ={Schiller as a Kantian philosopher establishes many of his thoughts on the basis of Kantian notions about aesthetics. His ideas about the relationship between ethics and aesthetics, however, seem to be different from those of Kant. In this article we are going to discuss Schiller’s thinking about the aesthetics-ethics connection and find a resolution about the core problem of his thinking, namely, the correlation between ethics and aesthetics. It seems that the nature of this issue will become clear only when we first regard his ideal goal, the ethical education, next to his other questions in the realm.}, Keywords = {Schiller, play, ethics, aesthetics}, volume = {1}, Number = {3}, pages = {35-46}, publisher = {Advanced Research Institute of Arts}, title_fa = {نسبت اخلاق و زیبایی شناسی در اندیشه شیلر}, abstract_fa ={شیلر به عنوان یک فیلسوف کانتی بسیاری از عقاید کانت در بحث از زیبایی شناسی را مبنای اندیشه خود می سازد. اما، به نظر می رسد که در بحث از رابطه میان زیبایی و اخلاق شیلر به گونه ای متفاوت عمل می نماید. این مقاله بر آن است تا به مسئله ارتباط میان زیبایی شناسی و اخلاق در اندیشه شیلر بپردازد و به این مسئله اساسی پاسخ دهد که زیبایی و اخلاق در اندیشه این فیلسوفِ شاعر چگونه با همدیگر ارتباط برقرار می نمایند. به نظر می رسد که ماهیت این ارتباط زمانی روشن خواهد شد که به آرمان اصلی شیلر، یعنی همان تربیت اخلاقی و موضوعات دیگری که برای تبیین این آرمان مورد استفاده قرار می گیرد، توجه نماییم.}, keywords_fa = {شیلر، بازی، اخلاق، زیبایی شناسی}, url = {http://kimiahonar.ir/article-1-40-en.html}, eprint = {http://kimiahonar.ir/article-1-40-en.pdf}, journal = {Kimiya-ye-Honar}, issn = {2251-8630}, eissn = {}, year = {2012} } @article{ author = {Mostafavi, Shamsolmolook}, title = {Heidegger and Hermeneutical Phenomenology of Art}, abstract ={In the phenomenological analysis of art two main streams can be recognized: subjective phenomenology and non-subjective phenomenology. In order to do an aesthetic analysis, while believing that aesthetics is a science, the subjective phenomenologist of art corresponds to Husserl method of exploring meaning and essence in the realm of conscience but for a hermeneutic phenomenologist, what is at stake is the essence of art and its relation to truth Among these phenomenologist groups Heidegger is granted a special status. He, on the one hand, connects hermeneutics with ontology, believing that it is through understanding that objects appear and the existence shows up itself on the other hand, he relates phenomenology to “disclosure” which for him equals to being hence, his phenomenology finds a hermeneutical dimension. This is the viewpoint of Heidegger in his famous book, The Origin of the Work of Art, by means of which he analyses the work of art. He criticizes scientific aesthetics in which the art is reduced to senses and the pleasures of sensation contrary to this notion, Heidegger believed that it is through art that we can establish an ontological relationship with the past and would be able to understand the universe of a historical nation. On the whole, Heidegger recognizes art as the place for the event or happening of truth. This article tries to show how Heidegger, using hermeneutic phenomenology, analyses the artwork and, while opening new window to understanding of authentic relationship between art and truth, introduces the artwork as the place where the openness of being happens to human.}, Keywords = {phenomenology, artwork, existence,truth, disclosure}, volume = {1}, Number = {3}, pages = {47-54}, publisher = {Advanced Research Institute of Arts}, title_fa = {هایدگر و پدیدارشناسی هرمنوتیکی هنر}, abstract_fa ={در تحلیل هنر به روش پدیدارشناسی به دو جریان عمده می توان اشاره کرد: پدیدارشناسی سوبژکتیو و پدیدارشناسی غیرسوبژکتیو. پدیدارشناسان سوبژکتیو هنر ، روش هوسرل را که مبتنی بر کشف معانی و ذوات در ساحت آگاهی است، در تحلیل زیبایی شناسی به کار می برند و لذا زیبایی شناسی را به مثابه یک علم تلقی می کنند، اما در پدیدارشناسی هرمنوتیکی، عمده توجه، به ذات هنر و نسبتش با حقیقت معطوف است. در میان این گروه از پدیدارشناسان، هایدگر جایگاه خاصی دارد. وی از یک سو هرمنوتیک را با وجودشناسی پیوند می زند؛ چون بر این عقیده است که در جریان عمل فهم است که اشیاء ظاهر می شوند و وجود منکشف می شود و از سوی دیگر پدیدارشناسی را نیز با امر آشکارشونده که نزد او همان وجود است، مرتبط می داند و لذا پدیدارشناسی وی جنبه  هرمنوتیکی به خود می گیرد. هایدگر با این نگاه در کتاب مشهور خود منشأ اثر هنری، به تحلیل اثر هنری می پردازد. وی با نقد زیبایی شناسی علمی که هنر را به حس و لذات ناشی از حواس تقلیل می دهد، می گوید که از رهگذر هنر است که می توان نسبتی وجودی با گذشته برقرار کرد و به شناخت عالم یک قوم تاریخی راه یافت. در مجموع هایدگر هنر را محل رخداد یا پیشامد حقیقت می داند. مقاله حاضر بر آن است نشان دهد که چگونه هایدگر با به کارگیری روش پدیدارشناسی هرمنوتیکی در تحلیل اثر هنری، ضمن گشودن راهی نو به سوی روشن شدن پیوند وثیق میان هنر و حقیقت، اثر هنری را محل برقراری و ظهور عواملی می داند که فتوح وجود را برای آدمی فراهم می آورد.}, keywords_fa = {هایدگر، پدیدارشناسی، اثر هنری، وجود، حقیقت، آشکارگی}, url = {http://kimiahonar.ir/article-1-41-en.html}, eprint = {http://kimiahonar.ir/article-1-41-en.pdf}, journal = {Kimiya-ye-Honar}, issn = {2251-8630}, eissn = {}, year = {2012} } @article{ author = {Poorhoseini, Behrang}, title = {Martin Heidegger and the Great Art of Ancient Greece}, abstract ={Art, and especially the art of ancient Greece, plays an important role in Martin Heidegger’s later works. The first work in which he separately discusses the requirements of his philosophical thinking about art is The Origin of the Work of Art. His analysis of Greek art- referred to by him often as the “great art”- is one of the most brilliant and influential examples of the philosophical thinking on art nonetheless, and instead of being an image of the Greek art, his interpretations tend to show how Heidegger traced his philosophical concerns in that art. Indeed, one could regard Heidegger’s interpretation of Greek art to be another version of authentic art. In this article, on the basis of what Heidegger offers in The Origin of the Work of Art especially about Greek art and through searching his other works, the characteristics of this sort of art are discussed by classifying them into 5 basic categories: namely, the connection with disclosure of being and the artwork as the truth of being the struggle between earth and world in the artwork establishment of the world and the artwork as the establishers or constituents of a nation or a community the reception and common conservation of the artwork the pre-aesthetical or anti-aesthetical condition of the artwork.}, Keywords = {disclosure, the great art, appropriating event, Greek art, world and earth, pre-aesthetical,techne}, volume = {1}, Number = {3}, pages = {55-68}, publisher = {Advanced Research Institute of Arts}, title_fa = {هایدگر و هنر بزرگ یونان باستان}, abstract_fa ={مارتین هایدگر در دوره دوم کار فکری خود توجه خاصی به هنر، و خصوصا هنر یونان باستان، می کند. نخستین نوشته ای که او در آن به طور جداگانه به استلزامات مباحث فلسفی اش برای هنر می پردازد رساله منشأ اثر هنری است. تحلیل او از هنر یونان باستان که اغلب از آن با عنوان «هنر بزرگ » یاد می کند . یکی از درخشان ترین و تأثیرگذارترین نمونه های تأمل فلسفی در باب هنر است، اما این تفاسیر بیش از آن که تصویری از هنر یونان به ما ارائه دهند بیانگر دغدغه های فلسفی خود هایدگرند که او در هنر یونان آنها را ردیابی می کند. در واقع، می توان تفسیر هایدگر از هنر یونان را روایت دیگری از هنر اصیل دانست. در این مقاله با تکیه بر اشاراتی که هایدگر در منشأ اثر هنری، اختصاصا،ً به هنر یونان داشته، و با بسط این اشارات از طریق جستجو در دیگر مباحث و متون مرتبط آن، ویژگی های این هنر را در پنج مقوله اصلی طبقه بندی کرده و به بحث گذاشته ایم: پیوند با ناپوشیدگی هستی و اثر هنری به منزله حقیقت هستی؛ پیکار جهان و زمین در اثر هنری؛ بر پا کردن جهان و اثر هنری در مقام برپاکننده یا سازنده یک قوم یا جماعت؛ پذیرش و حفاظت عام از اثر هنری؛ و پیشازیبایی شناسانه یا ضد زیبایی شناسانه بودن اثر هنری.}, keywords_fa = {ناپوشیدگی، هنر بزرگ، هستی، رویداد از آن خود کننده، هنر یونان، جهان و زمین، پیشازیبایی شناسی، تخنه}, url = {http://kimiahonar.ir/article-1-42-en.html}, eprint = {http://kimiahonar.ir/article-1-42-en.pdf}, journal = {Kimiya-ye-Honar}, issn = {2251-8630}, eissn = {}, year = {2012} } @article{ author = {Shahandeh, Nooshi}, title = {The Concept of Mimesis in Adorno’s Aesthetic Theory}, abstract ={Mimesis plays an important role in Adorno’s Aesthetic Theory and permeates through the book. If only two concepts are to be figured out in the book, they will be the “content of the truth of art work” and “mimesis”. Avoiding the traditional use and understanding of the latter, Adorno tries to renew the power of mimesis in art and life. He uses mimesis to criticize the structures of suppression and hegemony in Enlightenment and modern thinking. This essay discusses the concept of mimesis in Adorno’s thoughts from three points of view: dialectical relationship between mimesis and reason mimesis as the subject-object dialectic mimesis and its connections with expression.}, Keywords = {Adorno, Aesthetic Theory, mimesis, reason, subject, object, expression}, volume = {1}, Number = {3}, pages = {69-82}, publisher = {Advanced Research Institute of Arts}, title_fa = {مفهوم «میمسیس » در نظریه زیباشناختی آدورنو}, abstract_fa ={مفهوم «میمسیس » نقشی محوری در نظریه زیباشناختی آدورنو دارد و در سراسر این کتاب حاضر است. اگر بتوان دو ایده مهم و مرکزی را در کتاب نظریه زیباشناختی آدورنو تشخیص داد، بی شک یکی ایده «محتوای معطوف به حقیقت اثر هنری» ، و دیگری مفهوم «میمسیس» است. آدورنو با واژگون ساختن معنا و کاربرد سنتی این اصطلاح، سعی دارد تا نیروی پویای میمسیس را، در عرصه هنر و به تبع آن در ابعاد مختلف زندگی، دوباره به جنبش درآورد تا از این طریق بتواند به نقد ساختارهای سلطه و سرکوب در عقلانیت مدرن و روشنگر بپردازد. این مقاله بر آن است تا مفهوم میمسیس را در آرای آدورنو از سه چشم انداز بررسی کند: رابطه دیالکتیکی میمسیس و عقل؛ میمسیس به مثابه دیالکتیک سوژه و ابژه؛ میمسیس و ارتباط آن با زبان.}, keywords_fa = {آدورنو، نظریه زیباشناختی، میمسیس، عقلانیت، سوژه، ابژه، بیانگری}, url = {http://kimiahonar.ir/article-1-43-en.html}, eprint = {http://kimiahonar.ir/article-1-43-en.pdf}, journal = {Kimiya-ye-Honar}, issn = {2251-8630}, eissn = {}, year = {2012} } @article{ author = {Iqbal, Arash}, title = {Foucault with Magritte’s Eyes}, abstract ={Representation in painting, which connects the image and external reality and introduces the former as lower to or narrator of external object, was challenged with the advent of modern art. In fact, artist’s mind and individuality claimed their dominance on narration while bringing in a self-sufficient independence for image. In this new episteme, different styles and techniques emerged which insisted on the creativity of artist’s mind and recognized the human role in the construction of reality. It seemed that modern art and its method of thinking proved modern subject to have influential and important role in knowing of the world. Among the artistic pioneers of modern history, Magritte was the one who attacked the external object and its connection with image from a different point of view. Instead of conveying the important role of the subject-creator, like what we find in Cubism, Abstract Expressionism and even Surrealism, he rather insisted on the self-sufficiency of the image. He puts reality in front of reality and it is language that finally reveals the rupture. The resemblances do not represent each other rather, in a world of repetitions, the classical relationship between the original object and its representation dies. Foucault describes Magritte’s paintings as: “the shifting and exchanging of similar elements, but not the reconstruction of a resemblance.” The difference between similitude and resemblance is the core issue at stake in this article. Foucault discusses representation and resemblance in their relationship with classical viewpoint and differentiates them from similitude and repetition, adding that:”resemblance serves the representation but similitude serves the repetition.” Foucault’s observations on Magritte’s paintings are based on the affirmation of this notion that in Magritte’s paintings the narrating image loses sense while language too is shown unable to narrate the image. Refusing to accept the role of narrator, the self-sustaining worlds of language and image not only don’t refer to the outer world but also, as Foucault puts it, their juxtaposition in image happens “through emptiness”. Magritte’s works, in accordance to his line of thought, ultimately turn out to be deprived of objects. His painting turns into a window opened to an empty world. As Foucault says, his paintings escape having identity.}, Keywords = {Foucault, Magritte, resemblance, similitude, representation}, volume = {1}, Number = {3}, pages = {83-98}, publisher = {Advanced Research Institute of Arts}, title_fa = {فوکو با چشمان مگریت}, abstract_fa ={مبحث مربوط به بازنمایی در نقاشی، که دنیای تصویر و واقعیت بیرونی را به یکدیگر پیوند می زند و تصویر را فرو دست و یا راوی ابژه بیرونی معرفی می کند؛ با آغاز هنر مدرن به چالش گرفته شد. در واقع، ذهن هنرمند و فردیت او سلطه خود را بر روایت و وفاداری به محیط بیرونی اعلام کرد و دنیای تصویر استقلالی خودبسنده را به دست آورد. در این اپیستمه جدید، سبک ها و تکنیک های متفاوتی بر ذهنیت آفریننده هنرمند تأکید کردند و نقش انسان را در برساختن واقعیت به اثبات رساندند. گویی هنر مدرن و اندیشه حاکم بر آن بر سوژه مدرن و نقش تعیین کننده آن در شناخت جهان صحه گذاشت. در بین سردمداران هنر در تاریخ مدرن، مگریت از راه و روشی دیگر به ابژه بیرونی و پیوند آن با تصویر تاخت. او به جای آنکه بر نقش تعیین کننده سوژه آفریننده تأکید کند همانند کوبیسم، اکسپرسیونیسم انتزاعی و حتی دیگر نقاشان سوررئالیست خودبسندگی تصویر را با تأکید بر ذات فی نفسه خود تصویر به اثبات رساند. او واقعیت را در برابر واقعیت قرار می دهد و در نهایت آنچه گسست این شباهت را اعلام می کند، زبان است. شباهت ها یکدیگر را بازنمایی نمی کنند، بلکه در جهانی از تکرارها آنچه می میرد، رابطه کلاسیک بین اصل و بازنمایی است. چنان که فوکو در مورد نقاشی های مگریت می گوید: «جا به جایی و رد و بدل شدن عناصر همسان اما نه بازسازی یک همگونی. » تفاوتی که فوکو میان همگونی و همسانی مطرح می کند مرکز ثقل مباحث این مقاله را تشکیل می دهد. او بازنمایی و همگونی را در مورد نگرش کلاسیک مطرح می کند و در مقابل آن همسانی و تکرار را قرار می دهد و چنین می گوید: «همگونی خادم بازنمایی است اما همسانی خادم تکرار است. » فوکو نقد خود بر آثار مگریت را بر اثبات این نکته استوار می سازد که در آثار او تصویر روایتگر، معنا می بازد و در این بین زبان نیز روایت کننده تصویر نیست. عوالم خود بسنده زبان و تصویر که هیچ یک نه تنها به دنیای بیرون ارجاع نمی یابند و نقش راوی را نمی پذیرند بلکه همنشینی آنها در تصویر نیز به گفته فوکو «از طریق خلاء » انجام می گیرد. مگریت در مسیر فکری خود نهایتاً آثاری را خلق می کند که دیگر در آنها با ابژه ای مواجه نیستیم. نقاشی او تبدیل به پنجره ای می شود که رو به عالمی تهی باز می شود؛ عالمی بی هویت و فاقد هر گونه اصل و الگویی که تنها راوی خودش است. چنان که فوکو می گوید نقاشی های او به آثاری برای گریز از هویت تبدیل می شوند.}, keywords_fa = {همسانی، همگونی، بازنمایی}, url = {http://kimiahonar.ir/article-1-44-en.html}, eprint = {http://kimiahonar.ir/article-1-44-en.pdf}, journal = {Kimiya-ye-Honar}, issn = {2251-8630}, eissn = {}, year = {2012} } @article{ author = {Abdi, Nahi}, title = {Iconographical Motifs in Two Baisonghori and Tahmasbi Shahnamehs}, abstract ={This article first discusses one of the key concepts in Iconographical Studies, namely “knowledge of motifs”, and then applies this concept to some paintings in Baisonghori and Tahmasbi Shahnamehs. The article further suggests that the usage of literary motifs in the paintings of Tabriz’s Safavid School, comparing to that of Herat Teimouri School, is done in such a delicate and wonderful manner that the motifs have been improved and turned into symbols. The article, therefore, concludes that the artists of the era were completely aware of the motifs they were selecting.}, Keywords = {Iconography, knowledge of motifs, Baisonghori Shahnameh, Tahmasbi Shsahnameh, painting}, volume = {1}, Number = {3}, pages = {99-110}, publisher = {Advanced Research Institute of Arts}, title_fa = {بررسی نقش مایه های آیکونوگرافیک از ورای دو شاهنامه بایسنقری و طهماسبی}, abstract_fa ={این مقاله نخست یکی از مفاهیم کلیدی مطالعات آیکونوگرافی با عنوان «دانش نقش مایه ها »، را که از موارد مهم این حوزه مطالعاتی محسوب می شود، معرفی نموده، سپس این مفهوم را از طریق نگاره هایی چند از دو شاهنامه بایسنقری و طهماسبی، از مکاتب هرات و تبریز، به آزمون گذاشته است. با ارائه این فرض که به کارگیری نقش مایه های ادبی از طریق تصویر در مکتب تبریز صفوی در مقایسه با هرات تیموری با حساسیت و دقت چشمگیری انجام شده تا جایی که در باروری و ارتقاء آن نقش مایه ها به نماد نه تنها مؤثر بلکه گزینشی آگاهانه بوده است.}, keywords_fa = {آیکونوگرافی، دانش نقش مایه ها، شاهنامه بایسنقری، شاهنامه طهماسبی، نگارگری}, url = {http://kimiahonar.ir/article-1-45-en.html}, eprint = {http://kimiahonar.ir/article-1-45-en.pdf}, journal = {Kimiya-ye-Honar}, issn = {2251-8630}, eissn = {}, year = {2012} } @article{ author = {Moareknejad, Seyyed Rasool}, title = {The Intertextual Relationship between Sa’ib’s poetical wisdom and the Paintings of Isfahan School}, abstract ={Most historiographers of the paintings of Safavid Isfahan School have pointed out the separation of painting from illustration and narrative poetry, indicating that these two latter genres, namely painting and poetry, wanted to act as independent artistic genres. Literary scholars have indicated also the use of painting terminology, such as figure, brush, hue, watercolors and other paintings’ paraphernalia in the poems of Isfahan School’s era. This article tries to study the interaction between poetry and painting in Isfahan School and compare their common features such as content, paradox, metaphor, ambiguity and metonymy.}, Keywords = {painting, sonnet, Sa’ib Tabrizi, Isfahan School}, volume = {1}, Number = {3}, pages = {111-130}, publisher = {Advanced Research Institute of Arts}, title_fa = {رابطه بینامتنی حکمت شاعرانه صائب و نگارگری مکتب اصفهان}, abstract_fa ={بیشتر تاریخ نگاران نگارگری مکتب اصفهان عصر صفوی به جدایی نگاره از کتاب آرایی و شعر روایی اشاره کرده اند و مطرح ساخته اند که دوگونه هنریِ نگارگری و شعر درصدد بوده اند که به عنوان گونه هنری مستقلی عمل کنند. محققان حوزه ادبیات به واژگان نگارگری در اشعار دوره مکتب اصفهان نظیر نگاره، قلم مو، رنگ، آب و رنگ، و دیگر عناصر و لوازم نگارگری پرداخته اند. این مقاله بر آن است تا به تعامل شعر و نگارگری در مکتب اصفهان بپردارد و اشتراک های یکسان همچون مضامین، معنی بیگانه، پارادوکس تصویری، اسلوب معادله، استعاره، ایهام، و مجاز را در هر دو گونه هنری شعر و نگارگری مطابقت دهد. مطالعه موردی این مقاله در خصوص قالب غزل و اشعار صائب تبریزی است.}, keywords_fa = {نگارگری، غزل، صائب تبریزی، مکتب اصفهان}, url = {http://kimiahonar.ir/article-1-46-en.html}, eprint = {http://kimiahonar.ir/article-1-46-en.pdf}, journal = {Kimiya-ye-Honar}, issn = {2251-8630}, eissn = {}, year = {2012} } @article{ author = {Ahmadi, Farh}, title = {:union: and Separation in Iranian Traditional Architecture}, abstract ={This article tries to discuss the characteristics of traditional architecture across Iranian plateau from a different point of view. Accordingly, the slow tempo of time in traditional era will be argued, a tempo by means of which the actions have been followed with more separation than usual and with more patience, forbearance, and tolerance. In other words, it is articulated that the actions are actualized not in their abstract form but in the context of the rituals. Hence, the slow tempo of these actions reduces the side-effects of harsh environmental changes and leads to a balance with nature in a manner that the alterations made to it do not result in any wastage. Furthermore, the effects of separation, whether as a conceptual notion or as a practical phenomenon in residences, will be discussed and their examples, from macro (polis) to micro (building), will be mentioned.}, Keywords = {}, volume = {1}, Number = {3}, pages = {131-135}, publisher = {Advanced Research Institute of Arts}, title_fa = {فصل و وصل در معماری سنتی ایران}, abstract_fa ={در این گفتار تلاش شده است تا از زاویه متفاوتی به ویژگی های معماری سنتی در درون فلات ایران پرداخته شود. در این دیدگاه به مقوله ضرباهنگ کُند زمان در دوره سنت اشاره می شود که طی آن کنش ها با فاصله گذاری بیشتری دنبال می شده اند و ملات مابین آنها، از مقول های آکنده می شود که صبر، حلم و طمأنینه و... از مؤلفه های آن است. به تعبیر دیگر کنش ها نه در صورت مجرّد خود، که در متن آیین تحقق می یابند. به این ترتیب، ضرباهنگ آرام این کنش ها شدت تأثیر تغییرات در محیط را تقلیل می دهد و به نوعی موازنه با طبیعت منجر می گردد. چنانکه این دخل و تصرفات موجب ایجاد ضایعات در آن نمی شود. همچنین تأثیر این فاصله گذاری چه در وجوه مفهومی و چه در ابعاد کالبدی در سکونت گاه ها، از مقیاس کلان (شهر) تا مقیاس خُرد (جزئیات ساختمانی) مورد بررسی قرار گرفته است.}, keywords_fa = {معماری سنتی، حیاط مرکزی، فاصله گذاری، متن گرایی}, url = {http://kimiahonar.ir/article-1-47-en.html}, eprint = {http://kimiahonar.ir/article-1-47-en.pdf}, journal = {Kimiya-ye-Honar}, issn = {2251-8630}, eissn = {}, year = {2012} }