Kimiya-ye-Honar
کیمیای هنر
کیمیای هنر
Art & Architecture
http://kimiahonar.ir
1
admin
2251-8630
8
10.22034
14
8888
13
fa
jalali
1395
11
1
gregorian
2017
2
1
5
21
online
1
fulltext
fa
بنیاد مابعدالطبیعی پیدایش فن پرسپکتیو خطی در نقاشی رنسانس
The Metaphysical Foundation of Appearance of Linear Perspective Technique in Renaissance Painting
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:tahoma;"><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">پیدایش فنِّ پرسپکتیو خطی در دوره رنسانس تأثیری عمیق بر سنت تصویری غرب نهاد. حداقل تا چهار قرن پس از این دوران فضای تصویری در نقاشی غرب تحتِ سیطره منطقِ فضایی این فن باقی ماند. پیدایش این فن پیش از آنکه محصول نبوغ نقاش یا دانشمندی خاص باشد محصول دورانی تاریخی است. تنها در این دوران بود که ترکیبِ شرایطِ تاریخی موجب پیدایش این فن و پس از آن اعتبار جهان</span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">شمول آن شد. مسئله این مقاله «چیستی» بنیادِ مابعدالطبیعی این پیدایش است. از نظر هایدگر مابعدالطبیعه با پیش کشیدن فهمی از «هستی هستندگان» عصری را پی می</span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">ریزد. پرسش اصلی این مقاله این است که این فن (پرسپکتیو خطی) بر زمینِ کدام فهم از «هستی هستندگان» روئیده است؟ در این مقاله نخست با استفاده از تحلیل</span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">های بصری پانوفسکی نشان داده شده که چگونه کاربست فن پرسپکتو خطی باعث ایجاد فضایی بی</span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">کران، همگن و ریاضیاتی در نقاشی رنسانس شده است و سپس با تشریح فرایندِ ریاضیاتی شدن علوم و هستی</span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">شناسی این دوران کوشش شده است پیدایش و گسترش فن پرسپکنیو خطی بر پایه مابعدالطبیعه مدرن شرح داده شود. </span></span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;">The appearance of linear perspective technique in Renaissance period, had a deep effect on Western pictorial tradition. After this era the pictorial space of western painting was affected by spatial logic of this technique at least for four centuries. The appearance of this technique, before being a product of genius of a painter or a scientist, was the product of a historical era. It was only in this era that the composition of historical situations led to appearance of this technique and later its universal validity. The problem that this paper examines is the “whatness” of metaphysical foundation of this appearance. In Heidegger’s point of view, metaphysics establishes an age by projecting a specific understanding of “being of beings”. The main question of this paper is that: “on which ground of metaphysics, was this technique (linear perspective) raised?” In this paper firstly, with the use of Panofsky’s pictorial analyses, it is shown that how application of linear perspective technique creates infinite, homogeneous and mathematical space in Renaissance painting, then by explaining the mathematization process of sciences and ontology in that era, the paper would illuminate the appearance and development of linear perspective technique based on modern metaphysics.</div>
مابعدالطبیعه مدرن, علم مدرن, امر ریاضیاتی, پرسپکتیو خطی, فضا, مکان
modern metaphysics, modern science, the mathematical, linear perspective, space, place
77
93
http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-162&slc_lang=fa&sid=1
Abdollah
Aghaie
عبدالله
آقائی
abdaghaie@gmail.com
10031947532846001859
10031947532846001859
Yes
Marziyeh
Piravi Vanak
مرضیه
پیراویونک
mpiravivanak@gmail.com
10031947532846001860
10031947532846001860
No