Kimiya-ye-Honar
کیمیای هنر
کیمیای هنر
Art & Architecture
http://kimiahonar.ir
1
admin
2251-8630
8
10.22034
14
8888
13
fa
jalali
1394
9
1
gregorian
2015
12
1
4
17
online
1
fulltext
en
سوگنامۀ زندگی، هنر، و مرگ ادوارد مانه نقاش پیشگام مکتب امپرسیونیست فرانسه در قرن نوزدهم ازدیدگاه روانکاوی زیبائیشناسی
THE TRAGIC DEATH OF EDOUARD MANET The French Pioneer Impressionist Painter in the 19th Century: A Psychoanalytical glance to the Psycho-physical Disturbances, Personality Characteristic, the Personal Life & the Arts
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p style="text-align: justify;">نوشتار پیش رو به بررسی وتحلیل زندگی ادوارد مانه (1832 - 1883)، نقاش پیشگام فرانسوی از دیدگاه آسیبشناسی روانکاوی-زیبائیشناسی میپردازد. مانه درانتقال از مکتب رآلیسم به امپرسیونیسم - پدیدههای زندگی نوین - در چرخش قرن هجدهم به نوزدهم میلادی، به پدیدآوری هنری میپردازد که در آن پیامی نمادین از درون داشتهها و درون انباشتهها و شیوۀ زندگی وی به چشم میخورد. این آزمودهها مجموعهای از گرههای درونی و پیامدهای گزندۀ زیربنای تربیت اشرافی مهارگسسیختۀ مانه میباشد که بیان تضادهای سهمگین درخیال و اندیشه، و نمود آن در شیوۀ زندگی فردی و کنش و واکنشهای بیرونی وی متبلور است. تضاد دیدگاه و رفتارشورشی - هیجانی مانه در برابر بی عدالتی اجتماعی و پیوستن به گروههای هنری-روشنفکری در محکوم نمودن حکومت جابرانه و دهنکجی به سلطۀکلیسا برتمام زوایای وجود و سرنوشت مردم دوران خود، و درعین حال کمک به بیداری آنها از بلندگوی زندگی اریستوکراسی وحل شدن خود درآن نوع زندگی، قابل تأمل است. وی با بهرهگیری از بنمایۀ هنری در پنهان نمودن مکنونات خود در پشت آن، به هنجارشکنی و پردهدری دردنیای نقاشی و درهم شکستن حریم معیارهای اخلاقی و سنت جامعه، به یک نوگرائی (مدرنیسم) بی مرز و از هم گسسته درگسترۀ هنر و دیگر نمودهای زندگی آیندگان دست مییازد. در این مقاله فرایند رشد ادوارد از دوران کودکی با گرههای کور در رابطۀ با پدر- مادر؛ فضای ذهنی -روانی- فیزیکی و تعامل میان فردی درخانوادۀ نابسامان؛ شکل گیری عقد ۀادیپ حل نشده (دررابطه با مادر) رفتار ویرانگر پدر در تخریب و فروپاشی دیوارههای هویت و تمامیت شخصیت وی، ناپالودگی زبان گفتاری خانواده و پوشاندن خلاهای عاطفی زیرتوانمندی اجتماعی و غرورخانوادگی و بازتاب آن در همۀ دوران و در همۀ سایه روشنهای زندگی وی و کاستی تمامیت وجودی و بحران هویت و احساس بیکفایتی و ناخود پنداری و افسرده خوئی و نشانههای شدید دیگر با گزندهای مرگبار جسمانی و آسیبهای شدید روان-تنی و روان رنجوریهای ترمیم نایافته که در نقاشیهای وی سایههای پررنگی انداخته، بحث میگردد. نمود بارز نشانههای ناپذیرفتۀ تخریبی بیرون از چهار چوب معیارهای بهبود روانی و حرمت شرم و حریم اخلاق و پاکسرشتی هنر، در «المپیاد » و «آب تنی یا نهار در چمنزار » و بسیاری دیگر از کارهای مانه به روشنی مشهود است، و پرسشی به قداست خدشهدار شده هنر از این دست، با نشانههای بر آشفتگی ذهنی در حافظۀ تاریخ هنر برجا است. پرسش انگیزتر، بروز زنگار گرفتگی من برتر و وجدان هشیار، و تلاشی هویت در کنش ننگین سه سویۀ درهم آمیزی هم زمان آگوسته مانه (پدر، درمسند قضا!) - ادواردمانه (پسر، پاسدارآبرو و قداست هنربرین!) - سوزان لین هاف، آموزگار پیانو است! برنتابیدن و فشارگروههای اجتماعی ازشیوۀ نوین بیان احساس هنری و زندگی تعریف نشده دور از معیارهای اخلاق مانه موجب طرد شدن و درگیری ذهنی وی درطیفی از احساس خود- ناباوری نا ارزشمندی و انکارهویت خویشتن؛ و از سوی دیگر رویش آسیب خودشیفتگی ناشی از برخوردار یهای طبقۀ اجتماعی منجر به رشد توهم آمیز خود بزرگ پنداری جمعی خانوادگی مانه را میتوان در نظریۀ «رویا پردازیهای عصبی خانوادگی » فروید یافت. با این حال، در کنار ناهنجاریهای شخصیتی و تضادهای بیشمار، ذهن نوآفرین و آثار ارزشمند و ماندگار ادوارد مانه، در جایگاه هنرمندی چیره دست در رآلیسم و پدر هنر امپرسیونیسم قابل ستودن میباشد. هنرمندی که درگیریهای درونی با «خود » را تاب نیاورد و در بالاترین نقطۀ نافرجامی «خویشتن آزاری » به «آگاهی » رسید و درمیان نقاشی گلهای یاس سفید به پایان رسید.</p>
<p style="text-align: justify;">Edouard Manet (1832-1883), the pivotal French painter in transition from Realism to Impressionism – modern-life subjects – primed a colossal deviation in the world of painting at the turning point of the 18th century to the 19th century in France. This paper will psychoanalytically explore Manet’s disturbed life and disarrayed course of development, psycho-physical sufferings including child-parents conflicts, unresolved Oedipus Complex, depressive and sadomasochistic mood as a result of being the object of constant rejection and humiliation by parents and the ruling power that caused a paradoxical and delusional perception of the ‘Self’ inside him. Manet’s art and life-style are woven with saturated controversies: inclination towards natural beauty and classical paintings combined with norm breaking and scandalous life-style as a mean for his rebellious movement to protest social ruling system and advocate modernism. At the early teen age, Edouard experienced a hidden indecent triangular affair involving his father Auguste, and the piano teacher, Suzanne Leenhoff. The lack of intimacy among the parents, abandoned life and vulgarism within the family members with having a lavish family pride provoked a narcissistic personality disarray for Manet, which resulted in a “Freudian Neurotic Family Romance” that caused an identity crisis and self-denial, which consequently led him towards traumatized and severe psycho-physical sicknesses all through his life. By creating radical paintings, Manet was embedding an audacious protest against the hegemony of ruling power and sociopolitical values at his time in France. This was a sudden atrocity and confusing conversion to the world of paintings unacceptable to his contemporaries. Manet’s doctrine was to advocate modernism as a way of self-consciousness and self-reference, which was incongruent to his bizarre life and aristocratic origin. These aberrations affected his personal, social and artistic life towards a physical and mental suffering that eventually culminated to a tragic termination. The merge of immense paradoxical dogma, creative mind, controversial vision to social constraint, foresight for the inexorable rise of new sociopolitical vision in France, at the same time excruciating from the ethical principles, cultural and aesthetic orders in Edouard Manet is significantly thought provoking and questionable.</p>
ادوارد مانه, روانکاوی-زیبائیشناسی, امپرسیونیسم, ناهنجاریهای روان - تنی, ویژگیهای شخصیت, آسیبشناسی
Edouard Manet, Psychoanalysis, Impressionism, Psycho-physical disarray, Personality characteristics, Psychopathology, Art
56
75
http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-128&slc_lang=en&sid=1
Monir
S. Saleh
منیرالسادات
س. صالحمجتهد
msaleh@sbu.ac.ir
10031947532846001150
10031947532846001150
Yes
Department of Education & Psychology; Family Research Center; Shahid Beheshti University