Kimiya-ye-Honar
کیمیای هنر
کیمیای هنر
Art & Architecture
http://kimiahonar.ir
1
admin
2251-8630
8
10.22034
14
8888
13
fa
jalali
1401
9
1
gregorian
2022
12
1
11
44
online
1
fulltext
fa
حکمت و هنر مقدس مَنْدَلَه؛ تحلیل نقشه واستو پوروشَه مَنْدَلَه و تأثیر و ارتباط آن در ساختار معماری آتشکدهها
The Sacred Wisdom and Art of Mandala; Analysis of Plan the Vastu Purusha Mandala and Its effect on the Architectural Structure of Iranian Fire Temples
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:Tahoma;"><span style="line-height:17.0pt"><span style="vertical-align:middle"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span lang="FA"><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.05pt">در سرزمین هند بسیاری از الگوهای هنر و معماری کهن، براساس باور و دستورات دینی طرحریزی شده است. یکی از حکمتهای هنر مقدس در هند، دانش واستو-پوروشَه-مَنْدَلَه است. مَنْدَلَه یا به</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.05pt"></span></span></span><span lang="FA"><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.05pt">طور دقیق</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.05pt"></span></span></span><span lang="FA"><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.05pt">تر واستو ـ پوروشَه ـ مَنْدَلَه، نام پلانی مربع است که ریشه در متون مذهبی کهن هند به نام وِدَه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.05pt"></span></span></span><span lang="FA"><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.05pt">ها دارد. مَنْدَلَه دارای سه فرم اصلی دایره، مربع و مثلث است. دایره فرم بنیادین آن است، ولی در هنر و معماری، مَنْدَلَه فرم آتش مثلث و مَنْدَلَه زمین فرم مربع دارد. از اینرو برای ساخت معابد، از فرم مربع که بیانگر مَنْدَلَه زمین است استفاده می</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.05pt"></span></span></span><span lang="FA"><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.05pt">شود. هدف از این نوشته، شناخت فرم</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.05pt"></span></span></span><span lang="FA"><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.05pt">های مَنْدَلَه، تحلیل نقشه واستوپوروشَه مَنْدَلَه و ارتباط آن با معماری مذهبی ایران پیش از اسلام (آتشکده</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.05pt"></span></span></span><span lang="FA"><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.05pt">ها) است. این پژوهش با روش توصیفی ـ تحلیلی انجام شده است. حاصل مطالعه نشان می</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.05pt"></span></span></span><span lang="FA"><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.05pt">دهد که ایرانی</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.05pt"></span></span></span><span lang="FA"><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.05pt">ها، در ساخت آتشکده تحت تأثیر حکمت واستو ـ پوروشَه ـ مَنْدَلَه بوده</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.05pt"></span></span></span><span lang="FA"><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.05pt">اند که این دانش وِدَه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.05pt"></span></span></span><span lang="FA"><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.05pt">یی، ریشه کهن و مشترکی میان هند و ایران دارد. فرم و محتوای به کار رفته در عناصر آتشکده از حکمت واستو تبعیت می</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.05pt"></span></span></span><span lang="FA"><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.05pt">کند و قابل تطبیق با آن است. آتشکده با چهار درگاهی، تقدیس مربع مرکزی (محرابی در مرکز)، گنبدی مدور روی قاعده مربع و تکریم عناصر اربعه در آتشکده</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.05pt"></span></span></span><span lang="FA"><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.05pt">ها، به</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.05pt"></span></span></span><span lang="FA"><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.05pt">خصوص عنصر آتش و پالوده نگه داشتن هوا در مکان مقدس، از شاخص</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.05pt"></span></span></span><span lang="FA"><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.05pt">ترین ویژگی</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.05pt"></span></span></span><span lang="FA"><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.05pt">های مشترک میان معابد هندو و آتشکده</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.05pt"></span></span></span><span lang="FA"><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.05pt">هاست.</span></span></span></span></span></span></span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:Tahoma;"><span style="line-height:17.0pt"><span style="vertical-align:middle"><span style="color:black">Many patterns of ancient art and architecture have been designed based on religious beliefs and orders in the Indian continent. One of them is the wisdom of sacred art Vastu Purusha Mandala. This knowledge is related to square plan that has its roots in the ancient Indian religious texts that so called Vedas. The mandala has three main shapes: circle, square and triangle. Although the circle is its basic form in art and architecture but form of fire mandala is triangle and earth mandala have a square shape. Hence, the square form, which represents the mandala of the earth, is used to build temples. The purpose of this article is to know the forms of mandalas, analyze the map of Vastu Purusha Mandala and its impact on the religious architecture of fire temples in pre-Islamic of Iran. The result of the study shows that the Iranians were influenced by the wisdom of Vastu Purusha Mandala the construction of the fire temple, which this Vedic knowledge has ancient and common roots between Iran and India. The form and content used in the features of the fire temple follow the wisdom of Vastu and can be applied to it. Fire temples have four doorways, the Altar in the central square plan, circular dome on the base of the square and sanctification the basic four elements in the fire temples, especially the element of fire and keeping the clean air and space in the holy place. These elements are features common between Hindu temples and fire temples. Also in the subject of sacred geometry, squaring of the circular form is the result of the equality of earthly and celestial altars that can be seen in Hindu temples and fire temples.</span></span></span></span></span></div>
واستوپوروشَه مَنْدَلَه, آتشکده, هند, ایران, محراب
Vastu Purusha Mandala, fire temple, India, Iran, altar
55
71
http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-318&slc_lang=fa&sid=1
Ahmad
Heidari
احمد
حیدری
ahmad.heidari@iaubir.ac.ir
10031947532846006263
10031947532846006263
Yes