Kimiya-ye-Honar
کیمیای هنر
کیمیای هنر
Art & Architecture
http://kimiahonar.ir
1
admin
2251-8630
8
10.22034
14
8888
13
fa
jalali
1398
9
1
gregorian
2019
12
1
8
32
online
1
fulltext
fa
تحلیل نگاره «یوسف و زلیخا» اثر کمالالدین بهزاد بر اساس نظریه ترامتنیت ژرار
Analyzing the Painting of “The Story of Yusof & Zoleikha” by Kamal al-Din Behzad According to Transtextuality Theory of Gerard
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:Tahoma;"><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">نظریه ترامتنیت ژرار ژنت، تقسیم</span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">بندی نظام</span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">مندی را در دامنه مطالعات بینامتنی عرضه نمود. این نظریه شامل پنج دسته از جمله بینامتنیت، پیرامتنیت، فرامتنیت، سرمتنیت و بیش</span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">متنیت </span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">می</span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">شود. در این مقاله نگاره «حکایت یوسف و زلیخا» اثر کمال</span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">الدین </span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">بهزاد با هدف تبیین پنج رابطه ترامتنی به</span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"> منظور شناسایی بهتر ابعاد گوناگون این نگاره تحلیل شده </span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">است. سؤالات مقاله عبارتند از: نگاره یوسف و زلیخا اثر </span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">بهزاد دارای کدامیک از روابط ترامتنی از منظر ژنت است؟ این نگاره بعنوان متنی بصری چگونه در ارتباطات ترامتنی تعریف </span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">می</span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">گردد؟</span></span><br>
<span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">مقاله به شیوه توصیفی- تحلیلی انجام</span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">شده و شیوه جمع</span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">آوری اطلاعات کتابخانه</span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">ای است. یافته</span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">های تحقیق نشان </span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">می</span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">دهد نگاره شامل بینامتن</span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">های صریح قرآن</span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">کریم، بوستان </span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">سعدی و یوسف </span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">و</span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"> زلیخای جامی و بینامتن</span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">های ضمنی و تصویری بصورت اشکال و رنگها است. نگاره دربردارنده سرمتن اخلاقی-تعلیمی است. تفاسیر و نقدهای مربوط به این نگاره فرامتن آن است و همچنین پیرامتن</span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">هایی درونی در آن وجود </span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">دارد. از منظر بیش</span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">متنیت نیز در دسته جایگشت قرارمی</span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">گیرد.</span></span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;">Transtextuality theory of Gerard Genette offered a systematic classification in the field of intertextuality studies. This theory includes five main parts: Intertextuality, Paratextuality, Metatextuality, Architextuality and Hypertextuality. In this article one of Kamal al-Din Behzad’s artworks, namely “The Story of Yusof & Zoleikha” has been analyzed by these five parts of Transtextuality theory, in order to identify various dimensions of the painting. The questions are: Which one of Genette’s transtextuality applies to the painting of “The Story of Yusof & Zoleikha”? As a visual text, how is this painting to be identified in the transtextuality relationships? The method of this article is descriptiveanalytical and the data collection is library-based. Findings of the research show that the painting has definite intertextuality, like Quran, Bustan of Sa’di, Yusof & Zoleikha of Jami, and the implicit and visual intertextuality are seen in its forms and colors. The painting has moral-didactic architextuality. All interpretations and reviews related to this painting could be regarded as its metatextuality while it provides several paratextuality as well. This artwork is also considered as a hypertextuality that includes transposition.<span dir="RTL"></span><br>
</div>
ترامتنیت, ژرار ژنت, نگارگری, یوسف و زلیخا, کمالالدین بهزاد
transtextuality, Gerard Genette, Persian painting, The Story of Yusof & Zoleikha, Kamal al-Din Behzad
77
95
http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-238&slc_lang=fa&sid=1
Zeinab
Rajabi
زینب
رجبی
z.rajabi2012@yahoo.com
10031947532846004008
10031947532846004008
Yes
Hasanali
Pourmand
حسنعلی
پورمند
hapourmand@modares.ac.ir
10031947532846004009
10031947532846004009
No