Kimiya-ye-Honar
کیمیای هنر
کیمیای هنر
Art & Architecture
http://kimiahonar.ir
1
admin
2251-8630
8
10.22034
14
8888
13
fa
jalali
1397
2
1
gregorian
2018
5
1
7
26
online
1
fulltext
fa
گفتگومندی در نقد هنری معاصر
Dialogism in Contemporary Art Criticism
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:tahoma;"><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">پیوند گفتگومندی با نقد هنری، مسئله مورد توجه این مقاله را تشکیل داده است. نقش واژه گفتگومندی ابتدا در انسان</span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">شناسی فلسفی، فرهنگ، و سپس در نقد هنری معاصر مورد بررسی قرار گرفته است. مفهوم گفتگومندی از آرای اولیه میخائیل باختین درباره رمان به عاریت گرفته شده و سپس رابطه این مفهوم با آرای متأخر او چون پاسخ</span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">پذیری و نانهایی</span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">پذیری در ارتباط قرار گرفته است. نقد گفتگویی است بین دو نظام نشانه</span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">ای که هر دو طرف می</span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">تواند زبان بوده، و یا گفتگوی زبان با نظام نشانه</span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">ای دیگر باشد. بنابراین گفتگومندی در درون نقد همواره نهفته است. این مقاله نشان داده است که مهمترین نمودهای کیفیت نقد گفتگومندانه معاصر، عدم قطعیت معنای نقد و افزایش نقش تعاملی مخاطب در هنر و نقد امروزین و گشودگی نقد بر رشته</span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">های دیگر می</span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">باشد. همچنین این مقاله دریافته است که اختلاف نظرات گفتمان</span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">های مختلف هنری توسط نقد گفتگومندانه و گفتگوی بین آن</span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">ها، می</span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">تواند به تولید متن هنری تبدیل شود. رویکرد این مقاله ترکیبی از رویکردهای مورد توجه پژوهش هنر یعنی، فلسفه هنر، زبان</span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">شناسی، جامعه</span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">شناسی و مطالعات فرهنگی بوده است. </span></span><br>
</span></span></div>
<div style="text-align: justify;">This article is concerned with the relation between dialogism and art criticism. Dialogism is a notion introduced by Mikhail Bakhtin based on his analysis on the concept of polyphony which is borrowed from music. In this article, the importance of dialogism is discussed in philosophical anthropology, culture, and contemporary art criticism. Moreover, the notion of dialogism is studied in relation to Bakhtin’s latest concepts of answerability and unfinalizability. Criticism is a dialogue between two semiological systems, for instance, between language and language or language and a visual semiological system. Therefore, dialogism is located within any criticism. This article discusses that the most important aspects of dialogic quality of the contemporary art criticism are the increased interactive role of the audience, the importance of the indeterminacy of meaning, and its receptiveness of other disciplines. Eventually, the development of a dialogic criticism among various artistic discourses which leads to the production of an artistic text has been discussed in this research.<br>
The approach of this work is a combination of approaches which an artistic research is concerned with, such as art, philosophy, linguistics, sociology, and cultural studies.</div>
گفتگو, گفتگومندی, معاصر, نقد هنری
dialogism, dialogue, art criticism, contemporary
43
55
http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-198&slc_lang=fa&sid=1
Afsaneh
Rostami
افسانه
رستمی
afsaneh.rstm@gmail.com
10031947532846002763
10031947532846002763
Yes
Javad
Alimohammadi
جواد
علیمحمدی
jalimohamadi@yahoo.com
10031947532846002764
10031947532846002764
No