Kimiya-ye-Honar
کیمیای هنر
کیمیای هنر
Art & Architecture
http://kimiahonar.ir
1
admin
2251-8630
8
10.22034
14
8888
13
fa
jalali
1397
2
1
gregorian
2018
5
1
7
26
online
1
fulltext
fa
تحلیل رویکرد پیشانقدی کانت به امر زیبا و امر والا
An Analysis of Kant’s pre-Critical Approach towards the Sublime and the Beautiful
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:tahoma;"><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">نوشتار حاضر با تمرکز بر رساله پیشانقدی مشاهداتی درباره احساس امر والا و امر زیبا و تحلیل رویکرد، روش و ابزارهای مفهومی اصلی کانت در پی آن است تا روشن کند، اولاً کانت با پیشینیان و همعصران بریتانیایی و آلمانی</span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">اش در مسائل مربوط به زیباشناسی چه نسبتی داشته، ثانیاً اتخاذ رویکردی تجربی، پسینی و در عین حال تبویبی در تحلیل احساس امر والا و امر زیبا به چه شکل خاصی از نظریه زیباشناسی منتهی شده است. هدف ما آن است که نشان دهیم گرچه اندیشه کانت از دوره پیشانقدی به نقدی تحولاتی اساسی را از سر گذراند، برخی ایده</span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">های مرکزی از همان دهه ۱۷۶۰ از دغدغه</span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">های اصلی فلسفی</span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">اش بودند. از رهگذر این نوشتار سعی کرده</span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">ایم چهره</span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">ای دیگر از کانت را نشان دهیم: فیلسوفی که برای مخاطب عام هم می</span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">نویسد، منظری مبتنی بر تجربه و مشاهده دارد و سبکی آزاد. نهایتاً نتیجه بررسی چهار بخش رساله</span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"> آن است که گرچه در بادی امر ظاهراً کانت هم مانند پیشینیانش به موضوعی زیباشناختی می</span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">پردازد، در بُن ملاحظات زیباشناختی</span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">اش دغدغه اصلی اخلاق و انسان</span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">شناسی نهفته است. فرضیه ما این است که اتخاذ سبکی آزاد در نوشتار، منظری تجربی و مشاهدتی و روشی مبتنی بر انسان</span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">شناسی باعث شده تا کانت بیش از نگارش رساله</span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">ای درباره زیباشناسی، رساله</span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">ای در اخلاق و انسان</span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">شناسی تجربی غنی از مشاهدات بنویسد و توجه خاصش به این دو موضوع را از منظری تجربی آشکار کند. با اثبات این فرضیه از رهگذر تفسیر متن نشان داده</span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">ایم که مشاهدات روایت چالش درونی کانت در جستجوی اصل اعلای اخلاق و نارضایتی او از ابتنای آن بر احساس و تلاشش برای برگذشتن از این سد یعنی کوشش برای یافتن اصول پیشین است.</span></span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;">GroundedThe present article deals with one of Kant’s most significant pre-Critical text, Observations on the Feeling of the Beautiful and the Sublime (1764), from the viewpoint of Kant’s methodology and conceptual means in dealing with the most important subjects of aesthetics in eighteenth-century, the beautiful and the sublime. Our main purpose is to demonstrate that albeit being inspired by his predecessors and contemporaries both in Britain and Germany in matters of taste (also our main presumption), Kant adopted a genuine approach in Observations. Through an in-depth analysis of the text we have endeavoured to show that the reasons for this originality are firstly, Kant’s specific observational, empirical method combined with his trying to find a universal principle for ethics, and secondly, Kant’s persistent concerns about ethics, anthropology and pedagogy presented by a taxonomic structure – issues present in the pre-Critical period and central to Kant’s philosophy all through the critical period. Our analysis is based on a close reading of the text, revealing its formal structure, leading to the conclusion that Observations is for the most part a taxonomically structured text on anthropology and ethics than aesthetics. Otherwise put, through aesthetics Kant is dealing with central issues in ethics and anthropology, i.e. highest principle of morality, the sexes, human temperaments and the ends of nature. We hope to succeeded in shedding a light on another aspect of the transcendental Kant: the empirical one.</div>
احساس امر والا و امر زیبا, اصل تجربی اخلاق, انسان شناسی تجربی, زیباشناسی پیشانقدی, فضیلت, طبایع بشری, مشاهده و تجربه
feeling of the sublime and the beautiful, pre-Critical aesthetics, Observation, empirical anthropology and ethics, virtue, highest principle of morality, human temperaments
7
23
http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-196&slc_lang=fa&sid=1
Masoud
Olia
مسعود
علیا
masoud.olia@gmail.com
10031947532846002756
10031947532846002756
Yes
Golnar
Narimani
گلنار
نریمانی
Golnar. Narimani@gmail.com
10031947532846002757
10031947532846002757
No