@ARTICLE{Booshehri, author = {Houshiar, Mehran and Mirmobin, Reza and Booshehri, Leila and }, title = {Sociological Analysis of Paintings of Royal Gatherings of Festivity in Tabriz II School according to Reflection Approach (Case Study: “Sadeh Festival” and “Feast of Breaking the Fast”)}, volume = {10}, number = {40}, abstract ={منابع‌ تاریخی، متون ادبی و آثار هنری عصر صفوی‌ حکایت از وفور برپایی‌ مجالس‌ بزم و شادی دارد. این مجالس بخشی‎ از برنامه‌های دربار شاهان و شاهزادگان ‌صفوی‌ به مناسبت‌های‌ گوناگون بوده ‌است. نگارگران مکتب تبریز دوم، در مصورساختن این جلوه‌های‌ با شکوه زندگی‌ شاهان صفوی و درباریان تلاش شایان توجهی داشته‌اند. این در حالی است که متن سفرنامه‌های برجای مانده نیز سندی معتبر در زمینه تاریخی و جامعه‌شناختی از این دوران است. این پژوهش کیفی، باهدف بنیادی و با رویکرد توصیفی-تحلیلی است و قصد آن این است تا ضمن شناخت شرایط ‌اجتماعی طبقه حاکم و دربارِ دوران صفوی، تأثیر آن بر هنر نگارگری بر اساس نظریه بازتاب مورد تحلیل قرارگیرد. در این راستا و با هدف تحلیل محتوایی و جامعه‌شناختی بزم‌نگاره‌ها، به این سؤال نیز پاسخ داده خواهد شد که؛ بزم‌نگاره‌های شاهانه ‌تا چه میزان بیانگر شرایط و روابط ‌اجتماعی طبقه حاکم و پادشاهان بوده است؟ جامعه هدف در این پژوهشِ بنیادی، بزم‌نگاره «جشن ‌سده» و«ضیافت عید فطر» بوده و مهّم‌ترین نتایج حاصل از تحلیل یافته‌های بدست آمده نشان می‌دهد، هر سه اصل حکومت شاهان ‌صفوی؛ پایبندی به تشیع ‌اثنی‌عشری، تصوف و فرهنگ ایران‌ باستان نه‌تنها به عنوان ایدئولوژی، بلکه به‌عنوان سه ‌رکن اساسی درحکومت ‌سیاسی ‌صفویان، به میزان قابل‌توجهی در نگارگری منعکس شده و مشهود است. هرچند برطبق این ‌رویکرد، در بعضی از نگاره‌های ‌بزم ‌شاهانه، به قصد ایجاد پیوند معنایی میان شاهان با اساطیر شاهنامه و حاکمان ‌ساسانی و همچنین اعتباربخشی به اقتدار و شکوه خود، شاهد بزرگ‌نمایی غیرطبیعی و غیرواقعی مضامین و مراسم بوده‌ایم. }, URL = {http://kimiahonar.ir/article-1-1984-fa.html}, eprint = {http://kimiahonar.ir/article-1-1984-fa.pdf}, journal = {Kimiya-ye-Honar}, doi = {10.52547/kimiahonar.10.40.17}, year = {2021} }