RT - Journal Article T1 - A Study of Two Salam-e Nowruzi Paintings of Fath-Ali Shah and Naser al-Din Shah in Qajar Era from the Perspective of Leveling and Sharpening Principles of Gestalt JF - kimiahonar YR - 2021 JO - kimiahonar VO - 10 IS - 39 UR - http://kimiahonar.ir/article-1-1926-fa.html SP - 7 EP - 22 K1 - Gestalt K1 - Qajar Painting K1 - Salam-e Nowruzi Painting K1 - Fath-Ali Shah K1 - Naser al-Din Shah AB - هم‌ترازنمایی و برجسته‌سازی دو اصل عمده از نظریه گشتالت هستند چون ذهن انسان در مواجهه با هر ترکیب تجسمی طبق قانون هم گونی گشتالتی با هم ترازی یا برجسته‌سازی، ادراک را تسهیل می‌نماید. پرده‌های سلام نوروزی عصر قاجار که با هدف بزرگ‌نمایی مقام شهریاری خلق شده‌اند، مورد مناسبی برای آزمون‌پذیری این منظر هستند زیرا در این پرده‌ها تجلیل جایگاه فتحعلی شاه و ناصرالدین شاه مقصود اصلی نقاش بوده است. بر این اساس، پرسش پژوهش حاضر آن است: از منظر اصول هم‌ترازنمایی و برجسته‌سازی گشتالتی، دستیافت به هدف بزرگ‌نمایی مقام پادشاه در پرده‌های سلام نوروزی عصر فتحعلی شاهی و ناصری چگونه تأمین شده است؟ فرضیه آنکه هر دو اثر با تأکید بر برجسته‌سازی و ویژگی‌های خاص پادشاهی، نسبت به مبالغه در مرتبه شاهنشاهی اقدام کرده‌اند. نتیجه به روش تحلیلی تطبیقی و با بهره‌گیری از مطالعات اسنادی نشان می دهد هریک از این دو پرده نقاشی از مسیرهای دیگرگونی نسبت به بازنمایی جایگاه سلطان اقدام نموده‌اند: نمونه فتحعلی شاهی بر اصل هم ترازنمایی تأکید بیشتر دارد تا اندک برجسته سازی به کارآمده در کلیت تصویر با شدت بیشتری نمود بیابد؛ درمقابل نمونه ناصری سراسر بر اصل برجسته سازی استوار شده و یکسره نسبت به متمایز ساختن مقام پادشاه اقدام نموده است بنابراین هریک از دو ترکیب تصویری با تناسب متفاوتی بر اسلوب گشتالتی تکیه زده‌اند تا جایگاه اهورایی پادشاه را القا نمایند. LA eng UL http://kimiahonar.ir/article-1-1926-fa.html M3 10.52547/kimiahonar.10.39.7 ER -