TY - JOUR JF - kimiahonar JO - کیمیای هنر VL - 7 IS - 29 PY - 2019 Y1 - 2019/3/01 TI - The Location of Memory A Bakhtinian Reading of Bahram Beyzaie’s The Crow TT - مکانِ خاطره: خوانشی باختینی از فیلم کلاغِ بهرام بیضایی N2 - پژوهش حاضر، با بهره‌گیری از ابزارهای خاصِ مطالعه‌ ادبیِ میخاییل باختین، در پی بررسی مفهوم فضا/زمان (کرونوتوپ) در فیلم «کلاغ» (1356) به کارگردانی بهرام بیضایی است. به‌کار‌گیری مفهوم کرونوتوپ در تحلیل فیلم به عنوان متن سینمایی به توسعه مفهوم آناکرونوتوپی بودن (به معنای نابه‌هنگامی و بی‌جایی به‌هم‌پیوسته) می‌انجامد. این مفهوم در بررسی ساز‌و‌کار خاطره در این فیلم مورد استفاده قرار گرفته است. گفته‌های شخصیت‌های اصلی فیلم نیز به عنوان ابزار برقراری ارتباط و نیز به عنوان نمونه‌های ظهور آناکرونوتوپی بودن مورد کاوش واقع شده‌اند. در پایان، با بهره‌گیری از طیف باختینیِ ارتباط (میان دو قطب گفته‌های مونولوگی و گفته‌های دارای پایان گشوده)، مسئله برقراری ارتباط با عموم (یا صرفاً فردی دیگر) در روایت این فیلم و نسبت آن با مفهوم آناکرونوتوپی بودن مورد بحث قرار گرفته است. SP - 44 EP - 54 AU - Hakim Javadi, Parisa AD - University of Art, Tehran KW - chronotope KW - anachronotopicity KW - memory KW - The Crow KW - Bahram Beyzaie UR - http://kimiahonar.ir/article-1-1420-fa.html ER -