@ARTICLE{Bagheri, author = {Bagheri, Fares and }, title = {A Study On the Relationship Between “Self ” and “other” At the Early Stage of Modernism in Iran, In the play “ Ja’far Khan az farang bargashteh” by “Hassan Mohaghdam}, volume = {6}, number = {22}, abstract ={در این مقاله پرسش بر سر شکل­‌های مواجهه -آگاهانه یا ناآگاهانه- کاراکتر ایرانی از «خود» و «دیگری» در نمایشنامه جعفرخان از فرنگ برگشته نوشته حسن مقدم است. «خود» و «دیگری» استعاره و اشاره­‌ای به مهم­ترین سوژۀ ادبیات مدرنِ ایرانی است. این نسبت، متضمن یک رابطه است. رابطه­‌ای که فضایی ایجاد می­‌کند تا فرم­‌های اجتماعی و ارتباطی هر بار در قالب شخصیت­‌های اجتماعی و انواع مواجهه‌­هایشان –«خود» و «دیگری»- نمودار و بازتولید می­‌شوند. در این­جا، آن چیزی که مورد توجه واقع می‌­شود، بر اساس منظر نظریه­‌پردازان معاصر حوزۀ بازنمایی، مفاهیمی چون زبان و پوشش و نظام استعاری و نشانه‌­ای «خود» و «دیگری» درون روابط متقابل کاراکترها مورد بررسی قرار می­‌گیرد که گفتمان مورد نظر را می­‌سازند. در اینجا منظور از گفتمان، نگرش و زاویه دید خاص در هر دوره تاریخی است که از راه آن «خودِ» ایرانی دست به تجربه می­زند و نیز تجربه «دیگری» است که در نمایشنامه برساخته شده­‌است. در این مقاله سعی بر آن است تا نشان داده شودکه شخصیت­‌های این نمایشنامه چگونه به عنوان نوعی سوبژکتیوییه و «خود»، در برابر سوبژکتیویتۀ «دیگری» قرار می­‌گیرند. }, URL = {http://kimiahonar.ir/article-1-935-fa.html}, eprint = {http://kimiahonar.ir/article-1-935-fa.pdf}, journal = {Kimiya-ye-Honar}, doi = {}, year = {2017} }