:: دوره 5، شماره 21 - ( زمستان 1395 ) ::
جلد 5 شماره 21 صفحات 27-17 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی مفهوم هنر به منزله بازنمایی نزد هانس گئورگ گادامر
سپیده اقتداری* ، امیر مازیار
دانشگاه هنر تهران
چکیده:   (7065 مشاهده)
مفهوم بازنمایی نسبتی دیرینه با تعریف هنر دارد. این مفهوم در کهنترین اندیشههای فلسفی، از عناصر ذاتی هنر دانسته میشد. اما شکلگیری صورتهای جدید هنری به تدریج به منسوخ شدن آن منجر گردید. هانس گئورگ گادامر، در قرن بیستم، در حالی دوباره سخن از این نظریه به میان میآورد که بسیاری از نظریهپردازان در جامعیت آن دچار تردید بودند و یا آن را نظریهای ناکافی برای هنر میدانستند. نوشتار حاضر تلاشی است برای تبیین دریافت گادامر از مفهوم هنر به منزله بازنمایی که با تکیه بر کتاب اصلی وی، حقیقت و روش، صورت گرفته است. در این پژوهش در پی آن بودهایم تا چرایی طرح این نظریه از سوی گادامر را روشن سازیم و نشان دهیم که وی چگونه با معنای متفاوتی که از مفهوم بازنمایی پیش مینهد آن را از بند نقصهای پیشین آزاد میسازد و در توصیف تجربه هنر از پیامدهای سوبژکتیویستی زیباییشناسی مدرن عبور میکند. 
واژه‌های کلیدی: گادامر، بازنمایی، نقد استتیک، بازی، تبدّل به ساختار، بازشناسی
متن کامل [PDF 297 kb]   (4472 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/5/22 | پذیرش: 1396/5/22


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 21 - ( زمستان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها