:: دوره 2، شماره 7 - ( تابستان 1392 ) ::
جلد 2 شماره 7 صفحات 42-23 برگشت به فهرست نسخه ها
تغییرات در تجربه و کارکرد اثر هنری در دوران تکنولوژی ازدیدگاه والتر بنیامین
روح الله رمضانی بارکوسرا*
چکیده:   (14110 مشاهده)
در این مقاله نقش تکنولوژی در تحولات تجربه اثر هنری در دوران مدرن مورد بررسی قرار گرفت. ابتدا به معرفی مبانی فلسفی تجربه نزد بنیامین و پیشینه تاریخیِ آرای او در بابِ هنر پرداخته شد. سپس تأثیرات تکنولوژی هم بر ماهیت هنر و هم بر دریافت اثر هنری نشان داده شد. این تکنولوژی که دستگاهِ حسیِ بشری را در جوامع مدرن دچار دگرگونی کرده در سپهرِ هنر با بازتولید تکنولوژیکی‌اش موجبِ از بین رفتن فاصله و یکیتایی اثر در برابر مخاطبانش شده است. نتیجه این دگرگونی تاریخی زوال هاله اثر و جایگزینی ارزش‌های نمایشی به جای ارزش‌های آیینی آن است. هنرهای وابسته به تکنولوژی نظیر عکاسی و فیلم اساسا باز تولیدپذیر هستند و بنابراین به طور کامل کارکردهای نمایشی دارند. از این رو، کاربستِ نمایشی هنر در برابر توده‌ها نقشِ سیاسی آن را تعیین می‌کند. این کاربستِ هنر می‌تواند در خدمت نیروهای تمامیت خواهِ جامعه نظیر فاشیسم باشد، یا اینکه در جهت آگاهی بخشی توده‌ها و سازوار کردن آن‌ها با شرایط تکنولوژیکی زندگی مدرن به کار گرفته شود.
واژه‌های کلیدی: بنیامین، تجربه، اثر هنری، بازتولیدپذیری، هاله
متن کامل [PDF 379 kb]   (6540 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/3/21 | پذیرش: 1393/3/21


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 7 - ( تابستان 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها