:: دوره 5، شماره 19 - ( تابستان 1395 ) ::
جلد 5 شماره 19 صفحات 70-57 برگشت به فهرست نسخه ها
زیبایی معاصر : رویداد به مثابه امر نو
فریده آفرین*
چکیده:   (5755 مشاهده)

زیبایی از دوره کهن تاکنون تعاریف گوناگونی داشته است. مسأله این پژوهش پرسش از معیار تعریف زیبایی در دوران معاصر است. فرض بر این است که تعریف زیبایی در دوره معاصر از محدودیت‌های زیبایی ابژکتیو و سوبژکتیو رها شده است. در مرحله اول برای پاسخ به این پرسش، با روش تحلیل محتوا تلقی از زیبایی در دوره‌های مختلف از منظر متفکران مهم عرصه زیباشناسی در دو گرایش ابژکتیو و سوبژکتیو بررسی شده است. در مرحله بعد نشان داده شده که تعریف زیبایی در هنر معاصر به رویداد و امر نو گرایش یافته است. در آرای متفکران معاصر زیبایی از تعین‌های ابژکتیو و سوبژکتیو می‌رهد. برای نمونه در نظر هایدگر، زیبایی همان آشکارگی هستی و حقیقت است که رخ می‌دهد. در مورد فلسفه و زیباشناسی معاصر فرانسوی به جای زیبایی؛ نومایگی، امر هراس‌آور و غریب یا «رویداد» نشسته است. رویداد را از هم پاشاندن اقتضائات سازمان بصری فرض گرفته‌ایم که در کنش هر هنرمندی به نحوی تحقق می‌یابد و متعاقباً زیبایی نیز به طور متفاوتی تعریف می‌شود. در این راستا با نظر به اجراهای اورلان هنرمند معاصر فرانسوی نشان می‌دهیم که هنرمند معاصر تجربه امور غریبِ جهانی از هم پاشیده را از سر می‌گذارند و زیبایی فاصله‌گرفتن از جهان آشنای روزمره است.

واژه‌های کلیدی: زیبایی، امر نو، رویداد، هنر معاصر، زیباشناسی
متن کامل [PDF 506 kb]   (2749 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/9/13 | پذیرش: 1395/9/13


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 19 - ( تابستان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها