:: دوره 4، شماره 17 - ( زمستان 1394 ) ::
جلد 4 شماره 17 صفحات 84-76 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی «حضور غایب » و «فضای خارج صحنه » در نمایشنامه «غرب حقیقی » اثر سم شپرد
نرگس یزدی*
چکیده:   (6219 مشاهده)

شخصیت‌های نمایشی تأثیرگذاری وجود دارند که در ذهن ما برجسته و زنده‌اند. بخش از جذابیت آن‌ها با حضور صحنه‌ای شان مرتبط است. اما جذاب تر از آن‌ها شخصیت‌هایی هستند که در طول نمایش بر روی صحنه ظاهر نمی‌شوند، با این حال «حضور غایب» آن‌ها چنان تأثیرگذار است که اشخاصی که بر روی صحنه ظاهر می‌شوند تحت تأثیر نیروی اعمال شده از جانب آن‌ها هستند. این شخصیت‌ها در «فضای خارج صحنه » زندگی می‌کنند که تماشاگران آن را در ذهن خود مجسم می‌کنند. بررسی حاضر سعی دارد نشان دهد که چگونه در نمایشنامه «غرب حقیقی» (1980) اثر سم شپرد، شخصیتی که حضور صحنه‌ای ندارد، بر کنش‌ها و رفتار شخصیت‌هایی که حضور فیزیکی دارند به شدت تأثیر گذاشته و کنش نمایشنامه را به پیش می‌برد. این بررسی ضمن آشکار کردن بیشتر لایه‌های اثر، همچنین می‌تواند توجه نمایشنامه‌نویسان را به استفاده از این تکنیک معطوف نماید.

این پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و در نگارش آن از منابع کتابخانه‌ای و پایگاه‌های معتبر اینترنتی استفاده شده است.

واژه‌های کلیدی: حضور غایب، فضای خارج صحنه، شخصیت‌های نمایشی، غرب حقیقی، سم شپرد
متن کامل [PDF 247 kb]   (3478 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/3/29 | پذیرش: 1395/3/29


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 17 - ( زمستان 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها