:: دوره 4، شماره 17 - ( زمستان 1394 ) ::
جلد 4 شماره 17 صفحات 31-16 برگشت به فهرست نسخه ها
نسبت کاشی‌های ایرانی قرن شانزدهم با کاشی‌های دیجیتال قرن 21 با تکیه بر دیدگاه‌های صدرایی
آزاده عمادی*
چکیده:   (6411 مشاهده)

در این مقاله کاشی کاری‌های معماری قرن 16 میلادی/ 9 هجری ایران و کاشی‌های تصویر متحرک‌ دیجیتالی ( digital tiles of moving image) در کنار یکدیگر بررسی می‌شوند تا به کشف قابلیت‌هایی نوین در فراسوی تصویر رؤیت شده بپردازیم. هر دوی این نمونه از کاشی‌ها، هنگامی که به عنوان یک بخش کوچک از تصویری بزرگتر در نظر گرفته به نظر ساکن و بی حرکت می رسند اما چنانکه در نظریه «حرکت جوهری» ملاصدرا بحث شده، در قلمرو جوهر نوعی حرکت درونی و نادیدنی رخ می دهد. به واسطه این تغییر و حرکت درونی، وجوهی از ذات الوهی مداوماً در وجود موجودات متجلی می‌شود دیدگاه منحصر به فرد صدرا در باب وجود گویای آن است که تمام ذی وجودات زنده و نازنده به عنوان تجلیات ذات الوهی دارای تجاربی خاص از جهان هستند؛ توجه به این نکته که یک تصویر، یک کاشی یا یک پیکسل، به عنوان یک ذی وجود، دارای تجاربی خاص است می‌تواند راهگشای مسیرهای نوین برای اندیشیدن به آفرینش تصاویر متحرک دیجیتالی باشد. تصاویری که می‌توانند آنچه از ادراک انسان مخفی است را آشکار کنند.

واژه‌های کلیدی: ویدئو دیجیتال، فلسفه اسلامی، ملاصدرا شیرازی، هنر اسلامی-ایرانی، کاشی، ژیل دولوز
متن کامل [PDF 752 kb]   (2317 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/3/29 | پذیرش: 1395/3/29


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 17 - ( زمستان 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها