:: دوره 4، شماره 16 - ( پائیز 1394 ) ::
جلد 4 شماره 16 صفحات 105-91 برگشت به فهرست نسخه ها
دیدگاه اخلاق گرایان میانه رو در باب نسبت ارزش زیباشناختی با ارزش اخلاقی در هنرهای روایی
جواد امین خندقی*
دانشگاه ادیان و مذاهب
چکیده:   (6877 مشاهده)

یکی از مهم‌ترین پرسش‌های فلسفه هنر، نسبت ارزش زیباشناختی با ارزش اخلاقی آثار هنری است. «اخلاق‌گرایی میانه‌رو» به عنوان یکی از رویکردهای معاصر، مدعی است که تبیین شایسته‌تری در این زمینه ارایه می‌دهد. در این نوشتار، با روش گردآوری کتابخانه‌ای و تحلیل محتوا، دیدگاه و استدلال سه فرد اصلی این رویکرد (کرول، گات و کی‌یران) تبیین و تحلیل می‌شود. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که دیدگاه اخلاق‌گرایان میانه‌رو جایگاه مهمی در مقابل خودآیینی‌گرایان و نااخلاق‌گرایان دارد و می‌تواند مدلی دقیق و موشکافانه در زمینه تحلیل اخلاقی زیباشناختی ارایه دهد. مهم‌ترین نقاط افتراق دیدگاه‌های افراطی و میانه‌روی اخلاق‌گرا در گستره پوشش ارزیابی اخلاقی، استفاده از اصول «تا آن‌جا که» و «از تمام جهات» و قایل بودن به کثرت ار‌زش‌ها است. دیدگاه‌های میانه‌روی اخلاق‌گرا نیز در اموری همچون گستره پوشش ارزیابی اخلاقی، بهره بردن از قیود «همواره» و «گاهی»، شیوه استدلال و بهره‌گیری از مخاطب اخلاقاً حساس از یکدیگر متمایز می‌شوند. بررسی سه دیدگاه میانه‌رو نشان می‌دهد که دیدگاه گات مقبو‌ل‌ترین آن‌ها به شمار می‌رود.

واژه‌های کلیدی: اخلاق‌گرایی میانه‌رو، اصالت اخلاق، میانه‌روترین اخلاق‌گرایی، ارزش اخلاقی، ارزش زیباشناختی
متن کامل [PDF 341 kb]   (1465 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/10/27 | پذیرش: 1394/10/27


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 16 - ( پائیز 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها