:: دوره 3، شماره 13 - ( زمستان 1393 ) ::
جلد 3 شماره 13 صفحات 72-59 برگشت به فهرست نسخه ها
جغرافیای آمیختگی کالبدهای انسانی مثله شده و فضاهای قطعه قطعه در شهر سینماتیک
محمد باقر قهرمانی* ، مرضیه پیراوی ونک ، حامد مظاهریان ، علیرضا صیاد
پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران
چکیده:   (10231 مشاهده)
در فرایند مونتاژ، دو قطعه فیلم در کنار کیدیگر قرار می‌گیرند و به گونه‌ای اجتناب‌ناپذیر به یک ایده جدید شکل می‌دهند. مونتاژ، مفاهیم سنتی رابطه بدن فضا را دگرگون کرد و به سینما این توانایی را بخشید که فضا، زمان، و بدن انسانی را قطعه‌ قطعه کند. کولشف یکی از نخستین سینماگرانی بود که با مونتاژ کردن اعضای بدن‌ها، فضاها و لند‌اسکیپ‌های مختلف، و سپس شکل‌دهی به ساختاری دلخواه میان آن‌ها، توهمی از پیوستگی را به وجود آورد و مبدع شکل‌گیری یک لنداسکیپ تصنعی و جغرافیای خلاقه سینمایی بود. اصطلاح جغرافیای خلاقه در بحث کولشف، دلالتی آشکار به رابطه ریشه‌دار تئوری فیلم با محیط فیزیکی، و همچنین در نظر گرفتن بدن به مثابه یک لنداسیکپ در تئوری مونتاژی دارد. مونتاژ، این امکان را برای فیلمسازان فراهم کرد تا با قطعه‌قطعه کردن و مُثله‌کردن فضا، زمان، و بدن انسانی و برقراری پیوندی نو میان آن‌ها، شهر سینمایی دلخواه خود را شکل دهند و تماشاگر را به مثابه سوژه‌ای تن‌یافته در فضای فیلم، به گام‌زدن در فضاهای این شهر سینمایی، دعوت نمایند.
واژه‌های کلیدی: مونتاژ، شهر سینمایی، فضای قطعه‌شده، بدن مُثله شده، تصویری در برگیرنده
متن کامل [PDF 2756 kb]   (3661 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/3/20 | پذیرش: 1394/3/20


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 13 - ( زمستان 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها