جغرافیای آمیختگی کالبدهای انسانی مثله شده و فضاهای قطعه قطعه در شهر سینماتیک
|
محمد باقر قهرمانی* ، مرضیه پیراوی ونک ، حامد مظاهریان ، علیرضا صیاد |
پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران |
|
چکیده: (10231 مشاهده) |
در فرایند مونتاژ، دو قطعه فیلم در کنار کیدیگر قرار میگیرند و به گونهای اجتنابناپذیر به یک ایده جدید شکل
میدهند. مونتاژ، مفاهیم سنتی رابطه بدن فضا را دگرگون کرد و به سینما این توانایی را بخشید که فضا، زمان، و بدن انسانی
را قطعه قطعه کند. کولشف یکی از نخستین سینماگرانی بود که با مونتاژ کردن اعضای بدنها، فضاها و لنداسکیپهای
مختلف، و سپس شکلدهی به ساختاری دلخواه میان آنها، توهمی از پیوستگی را به وجود آورد و مبدع شکلگیری یک
لنداسکیپ تصنعی و جغرافیای خلاقه سینمایی بود. اصطلاح جغرافیای خلاقه در بحث کولشف، دلالتی آشکار به رابطه
ریشهدار تئوری فیلم با محیط فیزیکی، و همچنین در نظر گرفتن بدن به مثابه یک لنداسیکپ در تئوری مونتاژی دارد.
مونتاژ، این امکان را برای فیلمسازان فراهم کرد تا با قطعهقطعه کردن و مُثلهکردن فضا، زمان، و بدن انسانی و برقراری
پیوندی نو میان آنها، شهر سینمایی دلخواه خود را شکل دهند و تماشاگر را به مثابه سوژهای تنیافته در فضای فیلم، به
گامزدن در فضاهای این شهر سینمایی، دعوت نمایند. |
|
واژههای کلیدی: مونتاژ، شهر سینمایی، فضای قطعهشده، بدن مُثله شده، تصویری در برگیرنده |
|
متن کامل [PDF 2756 kb]
(3661 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1394/3/20 | پذیرش: 1394/3/20
|
|
|
|