[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
درباره پژوهشکده هنر::
مقالات در دست انتشار::
::
ISSN: ۲۲۵۱-۸۶۳۰
 e-ISSN: ۲۲۵۱-۹۹۷۱
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 11، شماره 45 - ( زمستان 1401 ) ::
جلد 11 شماره 45 صفحات 18-7 برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهشی در دراماتورژی بازیگر براساس ساختار درونی (نیروی ارگانیک) و ساختار بیرونی (نیروی دینامیک) اجرا در تئاتر پست مدرن
حمیدرضا افشار* ، سپهر سلیمی
چکیده:   (909 مشاهده)
دراماتورژی به‌عنوان یک عمل خلاقانه و نقادانه وابسته به دانش تئوری و عملی تئاتر، مرکب از دو بخش با ریشه یونانی است: Drama (کنش) و Ourgia (کار و عملیات). از نظر یوجینو باربا چگونگی فرایند کنش (کنش شخصیت، کنش جسمانی، کنش آوایی) به‌عنوان دراماتورژی بازیگر به وسیله کارگردان طراحی، تقطیع، ترکیب، مونتاژ و سپس عمل اجرای دینامیک در فضا و زمان توسط بازیگر انجام می‌‌شود. مسئله اصلی این مقاله تبیین رابطه بازیگری و دراماتورژی، بر پایه چگونگی فرایند تولید، تبادل و ترکیب اجرا در تئاتر پست‌مدرن است. مقاله حاضر به روش توصیفی ـ تحلیلی الگویی در مدل ارتباطی‌ای بین دراماتورژی و بازیگر در فضای دینامیک تئاتر پست‌مدرن ارائه می‌دهد که با تکیه بر سه ضلع تخیل ـ تحلیل / تمرین ـ اجرا بررسی شده است. دستاورد مقاله نشان می‌‌دهد ترکیب عبارت دراماتورژ ـ بازیگر، با توجه به ملاحظات نظری و عملی و براساس تجربه زیسته و انتقال آن‌ها به درون ساختارهای ارگانیک و دینامیک در روند اجرا نقش مهمی‌ ایفا می‌‌کند.
واژه‌های کلیدی: اجرا، تئاتر پست‌مدرن، دراماتورژی بازیگر، یوجینو باربا، موریس مرلوپونتی، پاتریس پاویس
متن کامل [PDF 368 kb]   (453 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/2/22 | پذیرش: 1401/11/20
فهرست منابع
1. احمدی, بابک. (1397). خاطرات ظلمت، هشتم، تهران، نشر مرکز.
2. افشار, حمیدرضا.(1398). تبیین دراماتورژی بازیگری بر اساس نظریه ی باربا، مجله ی تئاتر، دوره 70
3. خاکی، محمدرضا- براهیمی، منصور. (1394). دراماتورژی چیست؟ دراماتورژ کیست؟. دوم، تهران، بیدگل.
4. Barba, Eugenio. (2014), On Directing and Dramaturgy: Burning the House, second, London, Routledge.
5. Bogart, Ann. (2005), A Practical Guide To ViewPoints, NewYork, Theatre Communication Groups.
6. Benjamin, Walter. (1998). The Origin of German Tragic Drama, John Osborne, 3rd, London, Verso.
7. Brown, Lenora Inez. (2011).The Art of Active Dramaturgy: Transforming Critical Thought into Dramatic Action,1st, Newburyport, Focus Publishing.
8. Castagno, Paul. C. (2001), New Playwriting Strategies: A Language-Based Approach to Playwriting, Vol. 1, NewYork, Routledge.
9. Douthit, Morgan. L. (2002, autumn 24th). All Plays Are New Plays, Prologue, 1st, London, Oregon Shakespeare Festival Archives.
10. Lampe, Eellka. (1992). From the Battle of the Gift: The Directing of Anne Bogart,1st, 3th, NewYork, The Drama Review. [DOI:10.2307/1146178]
11. Merleau-Ponty, Morris. (1962). The Phenomenology of Perception, (C. Smith, Trans.) London: Routledge.
12. Merlin, Bella. (2000). Beyond Stanislavsky: The Psycho-Physical Approach to Actor Training, 1st, London, Routledge.
13. Morgan, Douthit. L. (2018, Jun 19). Personal Interview. Interview with Douthit by Jimmy Carmer. London, Minute 15.
14. Pavis, patrice. (2000, summer/fall). Premature Synthesis: Temporary Closure for End-Of-Century Inventory. Joel Anderson, 5th, London, The art forum.
15. Proehl, Geoffrey. (2008). Toward a Dramaturgical Sensibility: Landscape and Journey. M. L. Lupu, 2nd, Madison, Dickinson University Press.
16. Whitmore, John. (1945). Directing Postmodern theatre shaping signification in performance, 2nd, Michigan, University of Michigan Press
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Afshar H, Salimi S. A Practical Dramaturgy for Actors through Theatrical Production Procedures. کیمیای هنر 2023; 11 (45) :7-18
URL: http://kimiahonar.ir/article-1-2172-fa.html

افشار حمیدرضا، سلیمی سپهر. پژوهشی در دراماتورژی بازیگر براساس ساختار درونی (نیروی ارگانیک) و ساختار بیرونی (نیروی دینامیک) اجرا در تئاتر پست مدرن. کیمیای هنر. 1401; 11 (45) :7-18

URL: http://kimiahonar.ir/article-1-2172-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 45 - ( زمستان 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Kimiya-ye-Honar
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645