1. اسفزاری، معینالدّین محمّد. (1339)، روضات الجنات فی اوصاف مدینه هرات، تصحیح محمّد کاظم امام، ج 1، تهران: دانشگاه تهران. 2. بیانی، مهدی. (1363)، احوال و آثار خوشنویسان، تهران: علمی 3. پورتر، ایو. (1388)، از نظریه «دوقلم» تا «هفت اصل نقاشی»، در مجموعه مقالات نگارگری ایرانی اسلامی در نظر و عمل، ترجمه صالح طباطبایی، تهران: فرهنگستان هنر. 4. پورجوادی، نصرالله. (1383)، «دیباچه: مجلس انس نویسنده و خواننده نگاهی به دیباچههای کشفالمحجوب هجویری و جامعالحکمتین ناصرخسرو»، آینه میراث، زمستان (27): 123-140. 5. حافظ ابرو، عبدالله بن لطف الله. (1380)، زبدهالتواریخ، تصحیح سیدکمال حاج سیدجوادی، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. 6. خواندمیر، غیاثالدین بن همامالدین. (1380)، حبیبالسیر فی اخبار افراد بشر، زیر نظر محمد دبیر سیاقی، تهران: خیام. 7. خودداری نایینی، سعید. (1390)، «دیباچه چند مرقّع»، اوراق عتیق (2): صص13-80. 8. خودداری نایینی، سعیدو (1394)، «دیباچه مرقّع شاه محمّد مذهّب»، آینه میراث، بهار و تابستان (56): 77-99. 9. رحیمی پردنجانی، حنیف؛ شیرازی، علی اصغر؛ مراثی، محسن. (1395)، «بررسی دیباچه دوستمحمّد هروی بر مرقّع بهراممیرزای صفوی از منظر جامعهشناسی تاریخی تحلیلی»، نامه هنرهای تجسمی و کاربردی، بهار و تابستان، سال نهم (17): صص53-68. 10. رحیمی پردنجانی، حنیف؛ شیرازی، علی اصغر؛ مراثی، محسن. (1397)، «دفاعیهای از نقاشی: تحلیل دیباچه قطبالدّین محمّد قصهخوان بر مرقّع شاهتهماسب با رویکرد جامعهشناسی تاریخی»، نگره، تابستان (46): صص4-15. 11. رشتیانی، گودرز. (1390)، «دیباچهنویسی متون تاریخی افشاریه؛ تداوم و تحول در یک سنت تاریخی»، تاریخنگری و تاریخنگاری، پاییز و زمستان، پیاپی 90 (8): 37-61. 12. سکی، یوشیفوسا. (1381)، «دیباچه قطبالدّین محمّد قصهخوان بر مرقّع شاهطهماسب»، نامه بهارستان، پاییز و زمستان (6): صص 309-316. 13. شامی، نظامالدّین. (1363)، ظفرنامه: تاریخ فتوحات امیر تیمور گورکانی، تصحیح محمّد احمد پناهی، تهران: بامداد. 14. عبدی بیگ شیرازی، خواجه زینالعابدین. (950ق/ چاپ 1977)، آیین اسکندری، زیر نظر علی شفائی، مسکو: دانش. 15. قاسمی، حسین؛ رحمانیفر، سیما. (1390)، «بررسی اهداف تاریخنگاری و نحوه مشروعیتبخشی مورخان در دیباچههای تواریخ سلسلهای و مذهبی از دوره شاه عباس اول تا پایان حکومت صفویان»، تاریخ، پاییز 22: صص119-139. 16. قمی، قاضی احمد. (1352)، گلستان هنر، تصحیح احمد سهیلی خوانساری، تهران: انتشارات بنیاد فرهنگ ایران. 17. کوشا، کفایت. (1383)، «مهاجرت هنرمندان ایرانی به هند در دوره صفوی»، آینه میراث، دوره جدید، ش 26، صص26-57. 18. کویین، شعله آلیسیا. (1387)، تاریخنویسی در روزگار فرمانروایی شاه عباس صفوی: اندیشه گرتهبرداری و مشروعیت در متون تاریخی عهد صفویه، ترجمه منصور صفتگل، تهران: دانشگاه تهران. 19. مایل هروی، نجیب. (1372)، کتابآرایی در تمدن اسلامی، مشهد: آستان قدس رضوی. 20. مروارید کرمانی، شهابالدّین عبدالله. (1398)، منشآت عبدالله مروارید، تصحیح اسراءالسادات احمدی، تهران: انتشارات مجلس. 21. منشی، ابوالمعالی نصرالله. (1392)، کلیله و دمنه، تصحیح مجتبی مینوی، تهران: ثالث. 22. میرخواند، محمّد بن خاوند شاه. (1338)، روضهالصفا فی سیرهالانبیاء و الملوک و الخلفا، تصحیح جمشید کیانفر، ج 1، تهران: انتشارات مرکزی، خیام و پیروز. 23. نخشبی، ضیاءالدّین. (1372)، طوطینامه، به اهتمام فتح الله مجتبائی و غلامعلی آریا، تهران: منوچهری. 24. نظامالملک طوسی، ابوعلی حسین بن علی. (1380)، سیرالملوک (سیاستنامه)، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب. 25. نظامی عروضی سمرقندی، احمد بن عمر بن علی. (1327ق)، چهارمقاله، تصحیح محمّد قزوینی، به کوشش محمّد معین، هلند: بریل. 26. یزدی، شرفالدین علی. (1388). منشآت. تصحیح ایرج افشار و محمّدرضا ابوئی مهریزی. تهران: ثریا. 27. یزدی، شرفالدین علی. (1387) ظفرنامه، تصحیح سیدمیرمحمّدصادق و عبدالحسین نوایی، تهران: انتشارات مجلس. 28. Roxburgh, David J. (2001), Prefacing the Image: The Writing Art History in Sixteenth-century Iran, Leiden; Boston; Koln: Brill. [ DOI:10.1163/9789004491830] 29. Thackston, McIntosh Wheeler. (2001), Album Prefaces and Other Documents on the History of Calligraphers and Painters, Leiden; Boston; Koln: Brill. [ DOI:10.1163/9789004492301]
|