:: دوره 10، شماره 41 - ( زمستان 1400 ) ::
جلد 10 شماره 41 صفحات 34-21 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه زاویه دید براساس نظریه کانونی‌شدگی ژرار ژنت در نمایش‌نامه آژاکس و رمان خشم و هیاهو
محمدامین عندلیبی*، عطاالله کوپال
چکیده:   (992 مشاهده)
نمایشنامه آژاکس نوشته سوفوکل جزو شاخصترین آثار ادبیات یونان باستان و رمان خشم و هیاهو اثر ویلیام فاکنر از مهم‏ترین رمانهای مدرن است. در این مقاله براساس نظریه کانونیشدگی روایت ژرار ژنت دو اثر مورد بررسی قرار گرفته‏اند. کانونیشدگی یکی از ویژگیهای زاویه دید در روایت است و براساس گفتار، واکنش عاطفی و کنش شخصیتها تعریف میشود. در این مقاله روایت‏های چند شخصیت اصلی دو اثر بر مبنای نظریه ژنت مورد تحلیل قرار گرفتهاند. مقایسه دو اثر درباره این مسئله است که کانونیشدگی در مورد روایتِ هرکدام از شخصیتها چگونه شکل گرفته است، شخصیتها در چه شرایط عاطفی و شناختی به واقعه نگریستهاند و بر این مبنا دست به چه کنشی میزنند. روششناسی پژوهش حاضر به صورت کیفی و بر شالوده تحقیق کتابخانهای و سندگزینی بوده و به روش تحلیل محتوا و توصیفی به ارزیابی منابع مکتوب پرداخته و براساس آن به بررسی کاربردی، مقایسهای و تطبیقی دو متن میپردازد. براساس نتایج در هر دو اثر، انتقال کانونیشدگی از شخصیتی به شخصیت دیگر مشاهده میشود و شباهت جهتِ روایت در هر دو متن را میتوان مبنای مقایسه آژاکس و خشم و هیاهو در نظر گرفت.
واژه‌های کلیدی: آژاکس، خشم و هیاهو، ژرار ژنت، روایت، زاویه دید، کانونی‌شدگی
متن کامل [PDF 330 kb]   (437 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/6/3 | پذیرش: 1400/8/5


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 41 - ( زمستان 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها