:: دوره 9، شماره 36 - ( پاییز 1399 ) ::
جلد 9 شماره 36 صفحات 91-75 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین نقش هندسه و خیال در خلق اثر معماری
سواره امیرعشایری، فرح حبیب، لیدا بلیلان اصل*، داریوش ستارزاده
چکیده:   (1291 مشاهده)
در مقاله حاضر به بررسی نقش هندسه و تعامل آن با خیال در خلق اثر معماری پرداخته میشود. فلاسفه و بزرگان از دیرباز به نقش مهم این دو (هندسه و خیال) در آفرینش هستی اشاره داشتهاند. ظهور هندسه از شروع خلقت و نمود آن در تمامی کائنات امری غیرقابل انکار است. هندسه با ظهور در ساحت مادی- تجریدی، هم در ارتقای ماده و مرتبت آن و هم در نزول معنا توسط حضور خیال (با استفاده از ویژگیهای صورتگری در عالم محسوس و معقول)، کمک نموده تا مواد شایسته معانی دربرگیرنده باشند، از اینرو، نگارندگان در این مقاله بر آناند، تا به تحلیل تعامل هندسه و خیال در خلق اثر معماری بپردازند. مقاله حاضر دارای رویکردی کیفی بوده و روند اصلی آن بر پایه پارادایم «تفسیرگرایی» استوار است. همچنین نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد که هندسه و وجود معمار خلاق (در مقام انسان متعالی) با فعلیت به خیال در خلق اثر معماری، مهمترین نقش را دارند که هندسه در ساحت نیمهتجریدیش با تخیل معمار به صورتگری خیال از عالم غیب میپردازد و او با آشنایی به علوم هندسی و ریاضیات، فنون ساخت و ترکیب فضاها، در تسلسل ارتقاء ماده و نزول معنا دست به خلق اثر معماری میزند.
واژه‌های کلیدی: هستی، هندسه، خیال، معماری، معمار خلاق، ماده، معنا
متن کامل [PDF 2450 kb]   (411 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/4/19 | پذیرش: 1399/8/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 36 - ( پاییز 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها