:: دوره 9، شماره 36 - ( پاییز 1399 ) ::
جلد 9 شماره 36 صفحات 23-7 برگشت به فهرست نسخه ها
تأملی در هستی‌شناسی هنر مردم به مثابه هنر پیشرو
علی مهدی‌پور، نادر شایگان‌فر*
چکیده:   (1327 مشاهده)
زیباییشناسی تجربه روزمره برساخته پارادیمی است که دوگانه هنرِفاخر/نازل را با توجه به هنر اکثریت/اقلیت تعریف نموده و قائم برتمایل طبقه متوسط شهری هنر اکثریت را بهعنوان هنرِ مردم در تقابل با هنرِ پیشرو قرارداده است. اساس این پژوهش برتأملاتی پیرامون امکان یافتن اصلی واحد بین هنر مردم و هنر پیشرو از یکسو و وضع انفکاک میان دوگانه هنرمردم/هنرعامه از دیگر سو، قراردارد. سویههای تأملی پژوهش حاضر از این قرارند: چگونه هنر مردمی از هنر عامّه منفک میشود، نسبت میان هنر مردمی و هنر آوانگارد چیست، هنرمند در بازتولید اینهمانی هنر مردم به منزله هنر عامّه چه نقشی دارد. لذا تأمل درباره سه محورِ بازشناسی تفاوتِ کیفی میان هنر عامّه و هنر توده، بازتعریف پیوستگی درونی هنر آوانگارد و هنر مردمی، و بررسی نقش هنرمند به منزله بر سازنده کالای هنری، صورت میپذیرد. روش کار این پژوهش انتقادی و از نوع توصیفی-تحلیلی است و گردآوری اطلاعات، براساس منابع کتابخانهای و اسناد مکتوب، همراه مطالعه آراء متفکران صورت گرفته و نتیجه پژوهش جدایی هنر مردمی از هنر عامه و اینهمانی هنر مردمی و هنر آوانگارد است.
واژه‌های کلیدی: زیبایی‌شناسی، هنر مردم، هنر آوانگارد، هنر عامّه، نقاشی، سینما
متن کامل [PDF 604 kb]   (447 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/3/26 | پذیرش: 1399/7/22


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 36 - ( پاییز 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها