:: دوره 2، شماره 9 - ( زمستان 1392 ) ::
جلد 2 شماره 9 صفحات 77-65 برگشت به فهرست نسخه ها
تجلی پدیدارهای ترس و ترس آگاهی، در ساحت اثر سینمایی
احمد علی حیدری، محمد صادق صادقی پور*
دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده:   (8240 مشاهده)
در این مقاله به تحلیل پدیدارهای ترس و ترس آگاهی در اندیشه مارتین هایدگر پرداخته و تلاش می‌گردد تا اثبات شود که این حوزه معنایی در طیفی از امر نااصیل ترس تا امر اصیل تر‌س‌آگاهی تعریف و به صورت «رویداد حقیقت» در مقام پیکار میان زمین و جهان در ساحت اثر سینمایی منکشف می‌گردد. هیولا، به مثابه تجسم شر و عنصر مقوّم و محوری سینمای وحشت، در جلوه‌های متفاوتی از پدیدار ترس تجلی می‌یابد. سینمای وحشت با طرح عناصر اساسی تحلیل هرمنوتیکی هایدگر (یعنی جهان، مرگ، گناه، طرح‌افکنی، اصالت و بی‌اصالتی) در نسبت با دازاین در قالب بیان سینمایی، امکان ظهور «رویداد حقیقت» در جهان فیلم را با مشارکت تماشاگر، در مقام دازاین تفسیرکننده و درگیر با این جهان، فراهم می‌آورد و «رویداد حقیقت» منکشف شده در این سینما، پدیدار ترس و یافتگی بنیادین «ترس‌آگاهی» است که در جهانی سینمایی از خویش پرده فرومی‌افکند. 
واژه‌های کلیدی: مارتین هایدگر، ترس‌آگاهی، ترس، اصالت‌یافتگی، سینما
متن کامل [PDF 359 kb]   (5159 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/8/17 | پذیرش: 1393/8/17


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 9 - ( زمستان 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها