:: دوره 2، شماره 9 - ( زمستان 1392 ) ::
جلد 2 شماره 9 صفحات 52-45 برگشت به فهرست نسخه ها
بدن و حواس در رسانه های نوین هنری نگاهی از منظر پدیدارشناسی موریس مرلو - پونتی
مهرانگیز بصیری*
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز
چکیده:   (8340 مشاهده)
سده‌ها آثار هنری در درون حوزه‌هایی متعین و مشخص همچون نقاشی و مجسمه تقسیم‌بندی می‌شدند، و هر یک از این حوزه‌ها به عنوان رسانه‌ای خاص قلمرو خود را معین می‌کردند. اما، از دهه 1960م به بعد با کم‌رنگ شدن مرز هنر و ناهنر، و همچنین با قوّت گرفتن احتمال در نظر گرفته شدن ابژۀ هنری همچون ابژه‌ای روزمره، قلمرو رسانه‌ها دچار دگرگونی شد. در این دوران، خاستگاه «ابژه هنری/ روزمره» نه در خود ابژه بلکه در تجربه افراد جستجو می‌شود. بنابراین ابژه با تجربه شدن در گستره‌ای ادراکی می‌تواند ادراک زیباییشناختی را ممکن کند. با پرُرنگ شدن نقش ادراک و تجربه در هنر پست مدرن، آراء پدیدارشناس فرانسوی موریس مرلو پونتی در این حوزه امکاناتی را در بطن بررسی رسانه‌های نوین هنری می‌گشاید. از میان آراء وی، در این مقاله به بررسی نقش هم پیوندی حواس و بدن در ادراک و ارتباط آن‌ها با رسانه هنری نوین پرداخته شده است.
واژه‌های کلیدی: رسانه‌های نوین هنری، هنر پسارسانه‌ای، ادراک، بدن، موریس مرلو-پونتی
متن کامل [PDF 294 kb]   (5215 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/8/17 | پذیرش: 1393/8/17


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 9 - ( زمستان 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها