:: دوره 7، شماره 29 - ( زمستان 1397 ) ::
جلد 7 شماره 29 صفحات 71-56 برگشت به فهرست نسخه ها
تغییر ژانر و بقای هویت - تحلیل ژانرهای سینمای جنگ ایران با نظریۀ سیستم های اجتماعی
گلناز سرکارفرشی*
چکیده:   (4446 مشاهده)
با مشاهدۀ دقیق فیلم­‌های جنگ ایران و عراق در جامعۀ ایرانی متوجه می­‌شویم که ژانرهای آن‌ها طی تطور این جامعه تغییر کرده‌اند. بدین ترتیب قواعد مبتنی بر طبقه‌‌بندی که تا کنون برای شناختن ژانر در نظریه­‌های فیلم در دسترس بوده‌اند زیر سؤال می‌روند و لزوم پردازش مفهومی تازه از ژانر مطرح می‌شود. این امر را می­ توان با کمک نظریۀ سیستم­‌های اجتماعی نیکلاس لومان محقق ساخت. این نظریه روش طبقه­‌بندی را طرد کرده و به جای آن به جدایش کارکردی روی می­‌آورد و بعلاوه کمک می­‌کند تا سینمای ایران را در بستر اجتماعی­‌اش بررسی کنیم. در این مقاله با نگاهی به کارکرد فیلم در جامعه به عنوان یکی از رسانه­‌های ارتباط جمعی و با مکان­ یابی مفاهیم حافظه، واقعیت، هویت و ژانر در نظریۀ لومان الگویی بخصوص در روند تغییر ژانرهای بالا خواهیم یافت که توسط مراحل طور جامعۀ ایرانی نقطه‌­گذاری می­‌شود. بدین منظور از روش تحقیق کیفی، تحلیلی و انتقادی بهره خواهیم گرفت.
واژه‌های کلیدی: جنگ ایران و عراق، حافظه، ژانر سینمایی، فیلم جنگی، نظریۀ سیستم‌های اجتماعی، هویت
متن کامل [PDF 606 kb]   (2727 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/5/1 | پذیرش: 1398/5/1


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 29 - ( زمستان 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها