:: دوره 7، شماره 26 - ( بهار 1397 ) ::
جلد 7 شماره 26 صفحات 41-25 برگشت به فهرست نسخه ها
واکاوی نسبت میان «گفتن» و «دیگری» در سینمای کیارستمی از منظر آرای امانوئل لویناس
علی روحانی* ، محمدمهدی فیاضی‌کیا
چکیده:   (5010 مشاهده)
این پژوهش از خلال رویارویی میان دو سنت پدیدارشناسی و ساختگرایی در نقد سینمایی و به کمک آرای امانوئل لویناس میکوشد تا چگونگی تحقق «گفتن» را در سینمای عباس کیارستمی بررسی کند. این پژوهش پس از بررسی رویکرد لویناس به مفهوم دیگری و زبان، میکوشد تا نشان دهد که چگونه پدیدارشناسی سینمایی از خلال رویکرد به فرم سینمایی و پایبندی به واقعگرایی در پی تقلیلناپذیری فردیت به کلیت بوده است که در واقع هسته اصلی فلسفه لویناس را شکل میدهد. اما این تقلیلناپذیری در عین حال شاملِ تقلیلناپذیری سوژه نیز میشود یعنی آنچه «دیگری» دیگری محسوب میشود. در حالیکه در سنتِ پدیدارشناسی سینما، تلاش برای واقعگرایی، امکانِ بحران سوژه را فراهم کرده است. بنا به یافتههای این پژوهش در دوران نخست سینمای کیارستمی شاهد غلبه گفته بر گفتن هستیم. در حالیکه در دوران دوم چنان «گفتن» غلبه کرده و سوژه چنان امکان تفسیر و مصاحبت را در اختیار «دیگر» قرار میدهد که به نظر میرسد هستی سوژه با بحران مواجه میشود. این بحران در دوران سوم سینمای کیارستمی همچون بحرانِ واقعیت در برابر امر غیرواقعی مطرح میشود.
واژه‌های کلیدی: امانوئل لویناس، امر واقعی، دیگری، سوژه، کیارستمی
متن کامل [PDF 377 kb]   (1539 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/10/2 | پذیرش: 1397/2/15


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 26 - ( بهار 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها