OTHERS_CITABLE
ویکتور برگن پایان نظریهپردازی هنر
ویکتور برگن، هنرمند و عکاس انگلیسی، متأثر از فیلسوفان و نظریهپردازانی چون کارل مارکس ، زیگموند فروید ، ژاک دریدا ، میشل فوکو ، رولان بارت و ژاک لاکان ، در زمینۀ کانسپچوالآرت، نقد و نظریهپردازی هنر از شهرتی بهسزا برخوردار است. او به مناسبت برپایی نمایشگاهی از آثارش در انستیتوی هنرهای معاصر و گالری کِتلزیارد در کمبریج (1984م)، همچنین انتشار کتابی (مجموعه مقالات) با عنوان پایان نظریهپردازی هنر در 1986م کاندید جایزۀ ترنر شد. او در این کتاب «پایان نظریهپردازی هنر» را در برابر دیگر نظریهها در حوزۀ «پایان هنر» ارائه میکند که مهمترینشان نظریۀ آرتور دانتو است. علاوه بر این، مجموعه مقالاتی شامل نوشتهها، گفتگوها، نشستهای علمی و تعدادی از نظریههای هنری او که به ترتیب زمانی مرتب شدهاند، در کتابی به نام متنهای موازی نیز در سالهای اخیر به چاپ رسیده است.
به نظر برگن، نظریهپردازی هنر که با شکلگیری نظام بههمپیوستۀ تاریخ هنر، استتیک و نقد در عصر روشنگری آغاز شد، در مدرنیسم متأخر به اوج خود رسید و در دورۀ معاصر پایان یافته است. بدین ترتیب، بهرغم چنین نظریهای، او خود به نوعی نظریهپردازی و نقد هنر دست میزند، زیرا هر نوع بحث نظری در باب هنر ماهیتاً از خصلت نظریهپردازی برخوردار است. از این رو، میتوان نظریۀ او را نوعی تناقضنما به شمار آورد، زیرا او خود هنرمندی است که به نقد و نظریهپردازی هنر هم مبادرت میورزد. روشن است که هرگاه اثر هنری مورد بحث قرار گیرد، خواهناخواه به بوتۀ نقد و نظر نیز گذاشته میشود.
مقالۀ حاضر مروری است بر دیدگاههای او که از منظر روانشناسی فرویدی در حوزۀ کانسپچوالآرت به هنر میپردازد و شخصیت هنرمند را برآمده از ساختار طبیعی روان انسان در فرایند شکلگیری و رشد اجتماعی میبیند. برگن نه تنها نظریهپردازی هنر را در نظام بههمپیوستۀ تاریخ هنر، نقد و استتیک بیان میکند که همچنین هنر را در چرخهای از سیاست و اقتصاد قرار میدهد. بدین ترتیب، آثار هنری نیز چیزی جز برساختۀ این نظام بههمپیوسته نیستند. به نظر او آثار کانسپچوال خود بیانگر نظریهاند و به عبارتی سادهتر، اینک هنر خود به نظریه و نقد تبدیل شده است و بنابراین، نظریهپردازی هنر به شکل نظری به پایان رسیده است و در قالب آثار هنری ارائه میشود. میتوان افزود که عالم هنر را بیش از این نیازی به وجود دو طبقۀ منتقدان و نظریهپردازان نیست!
http://kimiahonar.ir/article-1-64-fa.pdf
2013-06-19
7
22
ویکتور برگن، پایان نظریهپردازی هنر، کانسپچوالآرت، نقد، استتیک
Victor Burgin: The End of Art Theory
Victor Burgin is a famous British artist, renowned for his photographs and theories on art. Introducing his prominent theory through collected essays in a book titled The End of Art Theory he was nominated for the Turner Prize in 1986, in addition to exhibiting his works in Institute of Contemporary Arts and Kettle's Yard Gallery in Cambridge (1984). In this book, he exposes "the end of art theory" contrary to other theories with similar subject the most renowned one belongs to Arthur Danto. Influenced by such thinkers as Karl Marx, Sigmund Freud, Jacques Derrida, Michel Foucault, Roland Barthes, and Jacques Lacan, Burgin’s writings mainly cover the fields of conceptual art, criticism, and art theory. His recent book, Parallel Texts is a collection of his essays, interviews and theoretical writings.
According to Burgin, “art theory”, understood as those interdependent forms of art history, aesthetics and criticism which began during the Enlightenment and culminated in the recent period of “high modernism” is now at the end. Nonetheless, since every theoretical argument about art may be considered essentially a kind of theory, it seems paradoxical that Burgin as an artist simultaneously is theorizing about art and critic. No need to say that applying a kind of theory in deliberating about an artwork is inevitable.
This article discusses the Burgin’s idea on conceptual art which is predicated upon Freudian psychology and is mostly focused on artist’s character as the fruit of natural structure of human psyche through a social process. He not only expresses the art theory in a continuum of art history, criticism and aesthetics but also defines it in the cycle of economy and politics. From his point of view, artwork is nothing but the product of this interwoven system. For him, a conceptual artwork is theoretically expressive. In other words, nowadays the art has transferred into theory and criticism it follows that art theory has reached to an end and now it is declared through artworks. To conclude, the author would argue that in the world of art today, there is no need to separate professions as artists, critics and theorists anymore since all of them are compacted in one: an artist own self!
http://kimiahonar.ir/article-1-64-en.pdf
2013-06-19
7
22
Victor Burgin
end of art theory
conceptual art
criticism
aesthetic
Nayyer
Tahoori
ntahoori@gmail.com
1
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
بازگشت ونوس و آدونیس از تبعید: جرمی گیلبرت رُلف و بازخوانیِ معاصرِ زیبا و والا
موضوع این مقاله دوباره خوانی دو مفهوم کلاسیک در تاریخ هنر است. جرمی گیلبرت رُلف منتقد و هنرمند معاصر به یاری
نقادیِ نقد هنر، سعی می کند از یک سو به دنبال گواهی هنری بر وجود غرابت چالش برانگیز زیبا در قالب دیالکتیک نامتعین
رنگ ها باشد و از سوی دیگر ضمن به چالش کشیدن اندیشه های متفکرانی چون کانت و لیوتار به بازخوانی رسالت هنر انتزاعی
درباره امکان تجسم انتزاعی رویدادِ والا بپردازد، به زبانی بصری به آن نزدیک شود و با گویشی فلسفی از آن سخن گوید. گیلبرت
رُلف ضمن اشاره به لزوم بازگشت به زیبایی و بازخوانی آن به مثابه امری سبک سر، تصویری، و انضمامی، به حضور والای
آندروجینی تأکید می کند که جنبه ای پرخاشگر منفعلانه داشته و با زیبا رابطه برقرار می نماید. از این رو، والای معاصر در بطن
طبیعتی دگرگون شده، حیثی تصویری می یابد و به کمک سپیدی یا نانوشتگی، از خودآیینی ایده عقلی به درآمده و غیاب امر
غیر قابل نمایش را به حضوری محسوس نامحسوس تبدیل می کند.
http://kimiahonar.ir/article-1-60-fa.pdf
2013-06-19
23
42
جرمی گیلبرت رُلف، سبک سری و جدّیت، والای پسامدرن، هنر آبستره، حیث تصویری غیاب
Venus and Adonis Back from Exile: Jeremy Gilbert-Rolfe on Contemporary Beauty and Sublime
This article would expose a close re-reading of two classical concepts in art history. Using indeterminate color dialectic, contemporary critic and artist Jeremy Gilbert-Rolfe tries to provide an artistic testimony in favor of the challenging strangeness of the beauty. On the other hand, while calling into question the thinking of philosophers like Kant and Lyotard he wants to shed new lights on the task of abstract art and the potentiality of this art for illustrating the sublime. Rolfe believes in the return to the beauty and insists on the concept of beauty as something frivolous, pictorial and concrete. He also mentions the sublime presence of androgyny which, according to him, pertains to a passive-aggressive aspect and entails the beauty. Therefore, contemporary sublime finds a pictorial dimension in the very nature of transformation. By the means of the blankness and the non-written, contemporary sublime liberates itself from the autonomy of the concept of reason and turns the absence of the un-displayable into a simultaneously tangible and intangible presence.
http://kimiahonar.ir/article-1-60-en.pdf
2013-06-19
23
42
Jeremy Gilbert-Rolfe
tangible beauty
frivolity
seriousness
postmodern sublime
abstract art
blankness
pictorial dimension of absence
Hamed
Azizian Gilan
danaz1361@yahoo.com
1
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
خوانشی انتقادی از نظریۀ فیلم زیگفرید کراکاور
زیگفرید کراکاور، که یکی از نظریه پردازان واقع گرای سینما به شمار می رود، هم زمان با سینما به دنیا آمد و روند زندگانی او با
فرایند تکوین سینما مقارن بود. وی تلاش کرد تا در نظریۀ فیلم (1960 م) خود یک نظریۀ نظام مند سینما به دست داده و علاوه
بر تعریف رسانه ای که تازه متولد شده بود، تفکیک های ساختاری و غایت شناختی میان این رسانه و دیگر ژانرهای هنری قائل
شود. مقالۀ حاضر درآمدی انتقادی بر نظریۀ فیلم کراکاور است که تحت سرفصل هایی متفاوت با سرفصل های خود نویسنده
در کتاب نظریۀ فیلم ارائه شده است. سرفصل ها و تقسیمات منظورشده در این مقاله تحت تأثیر نظریۀ سیستم های اجتماعی
نیکلاس لومان شکل گرفته اند. در این مقاله به مطالعۀ ساختار سینما یعنی عناصر تشکیل دهندۀ آن (عناصر بصری، زمان و مکان،
طراحی صحنه، بازیگری و عناصر صوتی) و روابط میان این عناصر (تدوین و مونتاژ، داستان و فیلم نامه، و نظم حاکم بر سینمای
مستند و تجربی)، و همچنین اهداف اجتماعی سینما، آنگونه که در نظریۀ فیلم کراکاور ترسیم شده اند، خواهم پرداخت. سپس،
خوانشی مختصر از مهم ترین منتقدان کراکاور به دست خواهم داد و در نهایت بر مقالۀ انتقادی ریچارد کرلیس متمرکز خواهم
شد که در سال 1970 م منتشر شده و به نظر می رسد که تمام انتقادات کلیدی طرح شده به وسیله دیگر منتقدان را یکجا در
خود جمع آورده است.
http://kimiahonar.ir/article-1-59-fa.pdf
2013-06-19
43
66
زیگفرید کراکاور، ساختار، سینما، نظریۀ سیستم ها، نظریۀ فیلم
A Critical Reading of Siegfried Kracauer\'s Film Theory
As one of the realist film theorists Siegfried Kracauer was born contemporary to the advent of cinema and his life was set againstcaincided with cinematic developments. In his Theory of Film (1960) he tried to offer a systematic film theory in order to define the new born medium and thereafter, using structural and teleological distinctive, and to distinguish it from other artistic genres. This article is a critical introduction to Kracauer's Theory of Film and is organized under chapter headings different from those available in the book itself. The chapter headings and divisions applied in this article are carried out following the social systems theory of Niklas Luhmann. This article would discuss the structure of cinema, namely its basic components (visual elements, time and space, set design, acting, and sound), the relations of these components (editing, story and script, and the dominant orders in documentary and experimental cinema) and its social purposes, as depicted in Kracauer's Theory of Film. Thereafter, there would be concise discussion about the most important critiques on Kracauer only to finally focus on Richard Corliss's 1970 article in which all the key critical views on Kracauer film theory are gathered and presented.
http://kimiahonar.ir/article-1-59-en.pdf
2013-06-19
43
66
Siegfried Kracauer
structure
cinema
systems theory
film theory
purpose
Golnaz
Sarkarfarshi
1
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
تمامیت پنداری و جزمیت یا پیش فرض و پیش داوری؟ بررسی زمینه های فکری مفسر در تفسیر اثر هنری
هر اثر هنری در بستر زمانی و مکانی خاصی از سوی مخاطبان دریافت و فهم می شود و گاهی مورد نقد و تفسیر قرار می گیرد.
رویکردها و روش های مختلفی در تفسیر اثر هنری طرح شده و درباره آن بحث کرده اند؛ از هرمنوتیک و نشانه شناسی گرفته تا
روش های تأویل فلسفی و عرفانی. در تفسیر اثر هنری مؤلفه هایی چون زمان و مکان و آگاهی از تاریخ و هنر و متن اثر دخالت دارند.
در این میان، پیشفرض های فکری، فلسفی، فرهنگی، تاریخی و ... مفسّر نقش تعیین کننده ای در نوع نگاه مفسّر خواهد داشت.
هرچند مفسّر اثر هنری با اثر عینی ملموس و قابل تجربه ای روبه روست،نوع رهیافت و برداشت وی از لایه های ظاهری و
باطنی اثر ارتباط مستقیمی با تصورات و پیش فرض ها و پیش فهم های او دارد و فهم و تفسیر وی را در رابط های بینامتنی با متون
از پیش تجربه شده قرار می دهد.
سؤال اصلی این مقاله آن است که آیا ورود و تأثیر چنین پیش فرض ها و تعلقاتی در تفسیر اثر هنری معتبر و مقبول است یا
به نوعی تمامیت پنداری و جزمیّت می انجامد.
برای پاسخ به پرسش بالا نمونه هایی از باورهای پیش بینی و پیش فرض ها را در تفسیر اثر هنری بررسی می کنیم:
1. پیش فرض و باور فیثاغورس موسیقی کیهانی موجود در افلاک، که الهام بخش هنرمندان و موسیقی دانان است، در
دسته بندی و تفسیر آثار موسیقی نقش مؤثری داشته است. افلاطون، فلوطین، بوئتیوس و زرتشت و مانی و عرفا و شعرای
مسلمان، به ویژه مولانا، چنین باوری را در تفسیر موسیقی داشته اند.
2. آموزه های فلسفی از پیش فرض هایِ مهم تفسیر و تأویل مظاهر عالم، به طور عام، و امور زیبا و آثار و مصنوعات هنری، به
طور خاص، بوده است. تأیید و اثبات و یا طرد و بطلان این آموزه ها، تفاسیر و نقدهای ادبی و هنری مبتنی بر آن ها را نیز تأیید، رد،
و یا تشکیک می کند؛ هم چون تفسیرهای عرفانی و مثلاً وحدت وجودی ای که از آثار معماری و تزیینات آن صورت گرفته است.
بر این اساس، با بررسی و واکاوی و تحلیل پیش فرض ها و باورهای پیش رویکرد تفسیری و تعلقات و مقبولات مفسّر، می توان
به پاسخ پرسش این مقاله دست یافت که دلالت های تفسیری و تأویلی زمینه ای برای تمامیت پنداری و جزمیّت نیست، گاهی
تغییر و اصلاح و نقد پیش فرض ها تفسیر و تأویل های دیگرگونه ای را به دست خواهد داد.
http://kimiahonar.ir/article-1-58-fa.pdf
2013-06-19
67
74
تفسیر اثر هنری، تمامیت پنداری، جزمیّت، پیش فرض، موسیقی کیهانی، وحدت وجود
Totalitarianism and Dogmatism or Presupposition and Attachments? A Study of Interpreter\'s Intellectual Background in the Interpretation of an Artwork
Every work of art is perceived and understood in a particular spatial-temporal bed. Although the interpreter has a concrete and tangible experience of facing a work, his understanding of work's connotation and denotation is predicated on his beliefs, presupposition and concepts regarding that specific artwork. The main question in this article is whether that the influence of such beliefs and presupposition should be let in for interpreting an artwork or they may result in some kind of totalitarianism and dogmatism.
To answer the above question some presuppositions and beliefs are studied that have been used for interpretation. One of these is the Pythagorean belief in the cosmic music the influence of which can be seen in the interpretation of many thinkers and prominent figures like Plato, Zarathustra, Rumi and others. The other one is Philosophical doctrines and mystical interpretations such pantheism which is also among the most important presupposition used to interpret an artwork.
It will be argued after studying the above presuppositions that interpreter's attachments, beliefs and presupposition not only don't make a bed for dogmatism but also provide a condition in which other criticisms and interpretations will be read again and reinterpreted. It will follow that such a condition leads to new understandings and novel interpretive findings.
http://kimiahonar.ir/article-1-58-en.pdf
2013-06-19
67
74
artwork\'s interpretation
totalitarianism
dogmatism
presupposition
cosmic music
pantheism
Seyyed Kamal
Haj Seyyed Javadi
1
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
مطالعه تطبیقی سه تابلوی «شام آخر » اثر لئوناردو داوینچی، سالوادور دالی و سیمون پترسون از منظر نمادشناسی مذهبی
مقاله حاضر به بررسی نمادپردازی در آثاری می پردازد که به لحاظ موضوع و بیان تصویری به عنوان آثار مذهبی شناخته
می شوند. بدین منظور، سه نقاشی با موضوع «شام آخر » اثر لئوناردو داوینچی، نقاش و مخترع رنسانسی، و سالوادور دالی، نقاش
سوررئالیستی، و سیمون پترسون، هنرمند معاصر، مورد بررسی نمادپردازی قرار خواهند گرفت.
در طول تاریخ نقاشی، موضوع «شام آخر » یکی از معرو فترین و مورد توجه ترین مضامین مذهبی در میان نقاشان مسیحی
بوده است و در به تصویر کشیدن واقعه تاریخی مذهبی مربوط به مراسم مقدس «عشاء ربانی » از نمادپردازی های شگفت انگیزی
در این زمینه استفاده کرده اند.
همانطور که از عنوان «شام آخر » برمی آید، به نظر می رسد این آثار باید از اسلوب های خاصی، که بر تصاویر مذهبی حاکم
بوده است، پیروی کنند. با بررسی تطبیقی نمادهای این سه اثر به این مهم پی می بریم که گاه موضوع مذهبی دستمایه ای برای
نقاش بوده است تا علاوه بر به تصویر کشیدن ارزش های حاکم بر فرهنگ فکری و دینی عصر خود، اندیشه ها، جهان بینی، و
برداشت های خود را نیز به صورت مستتر و با استفاده از نمادپردازی در اثر خود بگنجاند؛ و گاه نقاش پا را از این فراتر می نهد و
مضمون را تا سرحدّ تبدیل شدن به یک موضوع متداول در جامعه در هم می شکند. در این صورت، علاوه بر موضوع، محتوای اثر
نیز شکل تازه ای به خود می گیرد و هنرمند با استفاده از نمادهای به کاررفته در اثر، بیانیه ای جدید در زمینه مذهب در جامعه
مدرن صادر می کند.
در این مقاله سعی بر آن است تا نقش گذر زمان در تغییر نگرش مذهبی و شکل گیری تفاوت در شیوه بیان مضامین مذهبی
و نیز گرایش هنرمندان به استفاده از نمادهای مذهبی در آثارشان را با مقایسه سه نمونه از موضوع «شام آخر » را مورد بررسی
قرار دهیم.
http://kimiahonar.ir/article-1-61-fa.pdf
2013-06-19
75
92
شام آخر، لئوناردو داوینچی، سالوادور دالی، سیمون پترسون، رنسانس، سوررئالیسم
A Comparative Study of Three Canvases of Paintings"Last Supper" by Leonardo da Vinci, Salvador Dalí and Simon Patterson by Religious Semiotics Approach Means from the Perspective of Religious Semiotics
This article would survey the symbolism in those works which are paintings regarded to have religious contents and expression. Accordingly, the symbolism of three canvases of "The Last Supper", respectively by renaissance painter and inventor Leonardo da Vinci, surrealist painter Salvador Dalí, and contemporary artist Simon Patterson would be discussed.
Across the history of painting the among the christion painters theme of The Last Supper has been always one of the most prominent and acclaimed subjects. There are many amazing symbols that are used to depict this historical-religious event which is in turn related to the Mass.
As the title of "The Last Supper" conveys, it seems that the mentioned works have to obey the particular conventions dominant in the realm of religious pictures. With a comparative study of these three works one may infer that sometimes the religious theme becomes a subject matter for the artist to mediate the values dominant across his contemporary religious culture and yet to imply his worldviews and understanding through injecting indirect symbols to the work. Sometimes the artist even goes further and breaks down the theme in a way that it becomes an ordinary social theme. The situation is If this, then not only the theme but also the content would bear a new form and the artist, using the symbol in his work, gives a new manifesto about the religion in modern and contemporary societies.
This article will compare three paintings of "The Last Supper" to discuss the vicissitudes of religious views and to argue that artists tendency to use religious symbols and their manner for expressing religious themes have been changed in the course of time.
http://kimiahonar.ir/article-1-61-en.pdf
2013-06-19
75
92
The Last Supper
Leonardo da Vinci
Salvador Dalí
Simon Patterson
renaissance
surrealism
Seyyede Fateimaeh
Shakeri
1
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
رویکردی تحلیلی به عملکرد برگزاری مسابقات معماری در ایران
از گذشته مسابقات معماری راهی جهت دستیابی به بهترین طرح برای یک بنا بوده است. در سال 1381 ش، به منظور برگزاری
هر چه بهتر این مسابقات و دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده، آیین نامه ای توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب
گردید؛ اما، امروز پس از گذشت حدود یک دهه از تصویب آیین نامه، هنوز مشکلات متعددی در زمینه های مختلف، از جمله
سازماندهی، داوری، و برگزاری مسابقات مشاهده می شود. گستره این مشکلات را می توان در چهار حوزه رهبری، مدیریت،
برنامه دهی، و برنامه ریزی مورد بررسی قرار داد.
همان گونه که برگزاری مناسب مسابقات موجب ارتقاء و پیشرفت سطح معماری کشور می شود، ضعف در ساختار برگزاری
مسابقات، ضمن اتلاف هزینه و انرژی، می تواند موجب بروز آثار و تبعات منفی در زمینه هویت تاریخی و بومی معماری ایران
گردد. این مقاله با مطالعه، بررسی، مقایسه و تحلیل تعدادی از مسابقات معماری برگزارشده در کشور، به منظور شناخت
ظرفیت های مثبت قوانین و اشکالات مرتبط و با هدف بازنگری و اصلاح در برگزاری این مسابقات و در نتیجه توسعه معماری
کشور، به نقادی این سامانه می پردازد.
http://kimiahonar.ir/article-1-62-fa.pdf
2013-06-19
93
108
آیین نامه، مسابقات معماری، نظارت، نظام های بازخورد، راهبردها
Analytical Approach To The Function Of Architectural Competitions In Iran
Since long ago, architectural competitions have been the most effective way of selecting the best design for a building. In 2002, the Superior Council of Cultural Revolution enacted the first set of guidelines and regulations for architectural competitions in order to improve performance and to attain certain objectives. Yet, after a decade from the enactment of these regulations, some significant defects are still visible especially in the management of competitions, which affects their progress. These major defects can be categorized into four groups: 1.Leadership 2.Management 3.Programming 4.Planning. However, the lack of proper structure in competitions, results in inappropriate choices for the client and thus negative consequences for the profession, like losing valuable financial and energy resources. On the other hand, good performance and appropriate structure together with a respect for the regulations can result in appropriate designs for clients and progress in the quality of national architectural design. Therefore, it would be common-sense to attain a good structure for architectural competitions to guarantee national architectural quality, by the appropriate management of competitions inadequacies through conducting, supporting, supervising, also controlling, evaluating and developing competitions flaws through a well-designed feedback system.
http://kimiahonar.ir/article-1-62-en.pdf
2013-06-19
93
108
regulation
architectural competitions
quality control
feedback systems
guidelines
Seyyed Gholamreza
Islami
gheslami@ut.ac.ir
1
AUTHOR
Mohammad Reza
Soleimani
amr.soleimani@gmail.com
2
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
گذری کلّی بر فلسفه هنر فریدریش ویلهم یوزف فُن شلینگ
متأسفانه، به هنگام انتشار این شماره از نشریه از مرگ استاد بازنشسته دانشگاه علامه طباطبایی، دکتر محمود عبادیان
(1307- 1392 ش) اطلاع یافتیم. دکتر عبادیان در طول حیات خود به مباحث فلسفه هنر عنایت ویژه ای داشتند و در کارنامه
پژوهشی ایشان می توان ترجمه مقدمه زیبایی شناسی هگل و نامه هایی در باب تربیت زیبایی شناختی اثر شیلر را ملاحظه کرد.
هم چنین ایشان به نگارش دو کتاب مختصر در باب فلسفه هنر پرداخته اند که عبارت اند از: زیبایی شناسی به زبان ساده و گزیده
زیبایی شناسی هگل. همچنان که از این عناوین برمی آید ایشان سعی بسیاری در معرفی فلسفه هنر و مباحث زیبایی شناختی به
مخاطبان فارسی زبان داشتند و در طول سال های تدریس شان در دانشگاه های علامه طباطبایی، مفید قم و دانشگاه آزاد اسلامی،
همواره اهتمام ویژه ای به تدریس فلسفه هنر داشتند. ایشان علی رغم بازنشستگی از دانشگاه تا چند ماه پیش از فوتشان به
تدریس فلسفه هنر هگل در دوره دکتری فلسفه هنر اشتغال داشتند. با توجه به ضرورت گرامی داشت یاد مرحوم عبادیان، در
این شماره به انتشار نوشتار منتشرنشده ای از ایشان می پردازیم. این نوشتار گزیده و ترجمه ای از کتاب فلسفه هنر شلینگ است
که استاد در سال های پایانی حیاتشان به آن پرداخته بودند. متأسفانه، در زبان فارسی هیچ نوشتار مستقلی در این زمینه خاص
وجود ندارد و از این حیث نیز انتشار این متن در این شماره از نشریه خالی از فایده نخواهد بود. لازم به ذکر است که نشریه
کیمیای هنر هیچ ویرایش محتوایی و ادبی در این متن انجام نداده است و فقط به ویرایش صوری متن اکتفا کرده است.
http://kimiahonar.ir/article-1-63-fa.pdf
2013-06-19
109
118
1
AUTHOR