OTHERS_CITABLE
جستاری در دفاع از امکانِ نقدِ اخلاقیِ هنر
چنانکه بسیار گفتهاند، «نقد اخلاقی هنر» دیرپاترین مبحث در فلسفه هنر بوده است؛ امّا در این مبحث دراز دامان دو مسأله عمده را باید از هم تمیز داد: نخست امکان نقد اخلاقی آثار هنری است، و دیگری ربط چنین نقدی به ارزش زیباییشناختی آثار هنری. به عبارت دیگر، مسأله اوّل این است که آیا میتوانیم (یعنی معقول هست که) از منظر اخلاق به نقد اخلاقی آثار هنری دست یازیم یا نه، حال آنکه مسأله دوم عبارت از این است که آیا نقد اخلاقی اثر هنری ربطی به نقد زیباییشناختی آن دارد یا نه. موضوع این جستار، امّا، تنها مسأله نخست است. برای تحقّق این امر، نخست استدلالهای مخالفان امکان نقد اخلاقی هنر را به سه دسته وجودشناختی، معرفتشناختی، و روششناختی تقسیم کردیم و، آنگاه، کوشیدیم با گردآوردن موافقان امکان چنین نقدی، از اخلاقگرایان ریشهنگر گرفته تا خودآیینیگرایان معتدل و حتّی «اخلاقستیزان»، در مقام پاسخگویی بربیاییم و نشان دهیم که میتوان به نحوی موجّه به نقد اخلاقی آثار هنری پرداخت.
http://kimiahonar.ir/article-1-730-fa.pdf
2016-12-03
7
22
نقد اخلاقی هنر
استدلال وجودشناختی
استدلالهای معرفتشناختی
استدلالهای روششناختی
وضعوحالهای اخلاقی/غیراخلاقی
An Essay on Defending the Possibility of Ethical Criticism of Art
As many have said, “ethical criticism of art” has been the most enduring topic in the philosophy of art; but, in this broad topic, we must distinguish two problems: the first is the possibility of ethical criticism of artworks, and the second is the relevance of such criticism to the aesthetic value of artworks. In other words, the first problem is whether we can reasonably engage in ethical criticism of artworks or not, whereas the second problem is whether the ethical criticism of an artwork relates to the aesthetic criticism of it. This essay, however, is just about the second problem. To deal with the problem, we firstly divided the arguments against ethical criticism of art into three divisions - ontological, epistemological, and methodological - and then, gathering the arguments for the possibility of such criticism, from radical moralism to moderate autonomism and even “immoralism”, we attempted to meet the opponents and show that it can be reasonable to criticize ethically.
http://kimiahonar.ir/article-1-730-en.pdf
2016-12-03
7
22
ethical criticism of art
ontological arguments epistemological arguments
methodological arguments
moral/immoral situations
propositional knowledge
non-propositional knowledge
typical audience
Mohsen
Karami
mohsenekarami@gamil.com
1
AUTHOR
Malek
Hosseini
malek.hosseini@yahoo.com
2
AUTHOR
Masoud
Olia
masoud.olia@gmail.com
3
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
دیوهای واقعی هگل یا دیوهای خیالی گامبریچ؟ (شرح و بررسی نقدهای گامبریچ بر استتیک و تاریخ هنر هگلی)
گامبریچ یکی از تاثیرگذارترین و مهمترین شخصیتهای حوزۀ تاریخ هنر و مبانی نظری مربوط به آن است. گامبریچ اگرچه هگل را پدر تاریخ هنر میدانست اما معتقد بود که تاریخ هنر باید خود را از سیطرۀ هگل رها سازد. بخش اول این مقاله نقدهای گامبریچ بر تاریخ هنر و استتیک هگل را با توجه به دو متن اصلی او دربارۀ هگل (در جستجوی تاریخ فرهنگی و پدر تاریخ هنر) شرح میدهد. بخش دوم این نوشته «تفسیر غلط» گامبریچ را مورد ارزیابی قرار میدهد. نقدهای گامبریچ بر تاریخ هنر و استتیک هگل را میتوان به منزلۀ نمونهای از تجربیات غرب در فراهم کردن مبانی نظری مربوط به تاریخ هنر دانست.
http://kimiahonar.ir/article-1-731-fa.pdf
2016-12-03
23
41
گامبریچ
هگل
تاریخ هنر
روح
نسبیباوری
Hegel’s Real Giants or Gombrich’s Imaginary Giants?
Gombrich is one the most influential and important figures in art history and its theoretical foundations. Although Gombrich introduces Hegel as “the father of art history”, he believes that “art history should free itself of Hegel’s authority.” The first part of this article reviews Gombrich’s polemic against Hegel. In order to elucidate his criticisms of Hegel, his two main texts, “In Search of Cultural History” and “The Father of Art History”, are reviewed. In the second part, Gombrich’s “misreading” has been evaluated. Gombrich’s criticisms of Hegel’s art history and aesthetics can be considered as one of the Western experiences in order to provide theoretical foundations for art history.
http://kimiahonar.ir/article-1-731-en.pdf
2016-12-03
23
41
Gombrich
Hegel
art history
spirit
Relativism
Mehdi
Kord Noqani
meh.noghani@gmail.com
1
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
مفاهیم فلسفی مرلوپونتی: بستری برای تحلیل هنر تعاملی نگاهی به پرفورمنس «کشت زار»
درک مرلوپونتی از هنر با دیدگاه پدیدارشناسانه او از ادراک گره خورده است. به زعم وی مسالۀ مهم در هنر، پرسش دربارۀ زیبایی نیست، بلکه پرسش دربارۀ ادراک و بیان است. مرلوپونتی با تمرکز بر هنر، در پی توصیف ارتباط هنرمند با اشیا و جهانی است که به تصویر میکشد. به عبارتی او رابطۀ هنرمند با اثر هنری را مد نظر قرار میدهد. اما در این پژوهش، با تمرکز بر شروح فلسفی مرلوپونتی، ما در صدد یافتن وجه دیگری از رابطه بودهایم. هدف ما در اینجا، توصیف ارتباط متقابل کار هنری و مخاطب هنر است. با این هدف به جای پرداختن به نظرات مستقیم او در مورد هنر، بازگشتی به طرح فلسفیِ مرلوپونتی خواهیم داشت. در قدم نخست، در این مقاله، به شیوۀ توصیفی- تحلیلی، مفاهیم اساسی فلسفۀ مرلوپونتی را مورد بررسی قرار میدهیم و سپس از این مفاهیم به منظور توصیف رابطۀ مخاطب با رویداد هنر تعاملی، بطور کلی، و توصیف تداخل و در هم تنیدگی بدنی اجراگر با مخاطب در پرفورمنس تعاملی، بطور خاص، استفاده میکنیم. در خاتمه با اهتمام به دادههای پژوهش نگاهی به پرفورمنس «کشت زار» (اجراگر: امیر معبد) خواهیم داشت و اهمیت وجه بدنمندی و تحلیل آن در حوزۀ هنر تعاملی، اجراگر و مخاطب را در رویداد و تعامل بین آنها تحلیل میکنیم. موضوع پژوهش از آن جهت حائز اهمیت است که هنر تعاملی با وجود بسط و گسترش آن در دنیای هنر معاصر، و با وجود پژوهشهای متعددی که در این زمینه انجام گرفته، از منظر فلسفی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. بکارگیری دیدگاه فلسفی مرلوپونتی در تحلیل هنر تعاملی، امکانی برای رهاسازی کار هنری از تعاریف و محدودیتها، و نیز گذر از دوگانه انگاری بیرون/درون ، هنرمند/مخاطب، ... در کار هنری است. تعامل مخاطب با کار هنری، تجدید حیاتی برای هنر، در جهت برپایی جهانی مشترک بین هنرمند و مخاطبِ رویداد هنر تعاملی است. متناسب با مفاهیم فلسفی مرلوپونتی، در پرفورمنس «کشت زار» اجراگر، سرچشمه و تمام کنندۀ اجرا نیست و کنشهای بدنی او مستقل از مخاطب نبوده، بلکه او در معرض بدنمندی، اعم از نگاه، حسیت، حرکت و همچنین در معرضِ بیان و کنش های بدنی او قرار دارد. رویداد تعاملی، جهان مشترکِ اجراگر و مخاطب است که در آن هم در معرض ادراک هم، و هم متاثر از کنش هم، در رویدادی گشوده و غیرقابل پیش بینی سهیم هستند. در این اجرا، مفهوم بیانِ مرلوپونتی، پیش از هر فکر و استدلالی، و بواسطۀ مجاورتِ بدنمندانه اجراگر و مخاطب، به دفعات تجلی پیدا میکند.
http://kimiahonar.ir/article-1-732-fa.pdf
2016-12-03
43
55
مرلوپونتی
هنر تعاملی
مخاطب
بدنمندی
پرفورمنس «کشت زار»
Merleau-Ponty’s Philosophical Concepts: The Basis for the Analysis of Interactive Art in Performance of “ Field “
Merleau-Ponty’s understanding of art is tied with his phenomenological view point of perception. According to him, the important matter in art, is not only about beauty, but about perception and expression as well. Merleau-Ponty seeks to describe the relation between the artist, the objects and the world he paints. In other words, he considered the relation between the artist and the artwork. However, in this study we are looking for another aspect of the relationship. Our purpose here is to describe the interaction of artwork and the audience. With this aim, rather than addressing his direct comments about art, we will return to Merleau-Ponty’s philosophical project. In this paper, first of all, we investigate fundamental concepts of Merleau-Ponty’s philosophy and then use these concepts to describe the relationship of the audience with interactive art event in general, and to describe the interweaving of the body of performer with the audience in an interactive performance in particular. In the end, by emphasizing on research data and analyzing them in the field of interactive art we look at the performance of “ Field “ (performer: Amir Mobed) and we analyze the importance of the aspect of embodiment in performer and audience in event and the interaction between them. It is important that interactive art, despite its expansion in the world of contemporary art and despite numerous research studies in this area, has been less studied from a philosophical perspective. By means of Merleau-Ponty’s philosophical views in the context of interactive art, it is a possibility to free a work of art from definitions, limitations, as well as dualism of outside / inside, artist / audience. Interaction of the audience with the artwork is the resurgence for art in order to establish a common world between the artist, audience and interactive art event.
According to philosophical concepts of Merleau-Ponty, in the performance “Field”, performer is not the source and promoter of performance and all the body’s actions are not independent from the audience. He is exposed to embodiment, including looking, sensation and movement, and also the expression and bodily activity of audience. Interactive event is the common world of performer and audience, in which they are exposed to eachother’s perception, and influenced by eachother’s actions. In this performance, Merleau-Ponty’s concepts of expression are frequently manifested prior to any thought and reasoning, which is because of the physical proximity of performer and audienc.
http://kimiahonar.ir/article-1-732-en.pdf
2016-12-03
43
55
Merleau-Ponty
interactive art
audience
embodiment
performance of “Field”
Safa
Sebti
safasebti@yahoo.com
1
AUTHOR
Zahra
Rahbarnia
Z.rahbarnia@alzahra.ac.ir
2
AUTHOR
Mehdi
Khabbazi Kenari
Mkenari@yahoo.com
3
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
زیبایی معاصر : رویداد به مثابه امر نو
زیبایی از دوره کهن تاکنون تعاریف گوناگونی داشته است. مسأله این پژوهش پرسش از معیار تعریف زیبایی در دوران معاصر است. فرض بر این است که تعریف زیبایی در دوره معاصر از محدودیتهای زیبایی ابژکتیو و سوبژکتیو رها شده است. در مرحله اول برای پاسخ به این پرسش، با روش تحلیل محتوا تلقی از زیبایی در دورههای مختلف از منظر متفکران مهم عرصه زیباشناسی در دو گرایش ابژکتیو و سوبژکتیو بررسی شده است. در مرحله بعد نشان داده شده که تعریف زیبایی در هنر معاصر به رویداد و امر نو گرایش یافته است. در آرای متفکران معاصر زیبایی از تعینهای ابژکتیو و سوبژکتیو میرهد. برای نمونه در نظر هایدگر، زیبایی همان آشکارگی هستی و حقیقت است که رخ میدهد. در مورد فلسفه و زیباشناسی معاصر فرانسوی به جای زیبایی؛ نومایگی، امر هراسآور و غریب یا «رویداد» نشسته است. رویداد را از هم پاشاندن اقتضائات سازمان بصری فرض گرفتهایم که در کنش هر هنرمندی به نحوی تحقق مییابد و متعاقباً زیبایی نیز به طور متفاوتی تعریف میشود. در این راستا با نظر به اجراهای اورلان هنرمند معاصر فرانسوی نشان میدهیم که هنرمند معاصر تجربه امور غریبِ جهانی از هم پاشیده را از سر میگذارند و زیبایی فاصلهگرفتن از جهان آشنای روزمره است.
http://kimiahonar.ir/article-1-733-fa.pdf
2016-12-03
57
70
زیبایی
امر نو
رویداد
هنر معاصر
زیباشناسی
Contemporary Beauty: A Turn from Objective and Subjective Point of View to the Event
Beauty has different types of definition in the history of aesthetics. Objective beauty stems from plato’s point of view. Kant and Nitzsche were pioneers in proposing subjective beauty and Heidegger`s definition of beauty as event is so fundamental in contemporary philosophy. French philosophers drew inspiration from Heidegger to provide new definition for beauty and it`s criterion. Levinas played an important role in breaking definition of beauty from ordinary world. He defined art and beauty in relation to ambiguity and exotisme. Contemporary artist, Orlan with her surgeries struggles the conventions of ideal beatuy. She also separates her way from stereotypes, images and cliches in video games, TV and magazins and criticises women for being object of men and artist`s gaze. Through her controversial performance/surgeries she transformes herself to a moving sculpture who has a strange face; for example, she implanted two prosthesis in two side of her forehead instead of cheekbones which seemed like horns. Thus, ideal and subjective beauty has converted to an strange and exotic event. This event is exterior to the circle of visual requirements of artistic systems and rules.
http://kimiahonar.ir/article-1-733-en.pdf
2016-12-03
57
70
event
beauty
aesthetics
contemporary art
Orlan
Farideh
Afarin
f.afarin@semnan.ac.ir
1
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
پروپاگاندا در مکتب سقاخانه بر اساس نظریات پیر بوردیو
دوره گذار ایران در جریان مدرنیسم بعد از انقلاب مشروطه، با شکل گیری مکتب سقاخانه به عنوان یک جریان هنری منسجم تعریفی دوباره یافت. این مکتب که مقارن با حکومت پهلوی بود منجر به تحولات بسیاری در حوزه هنر شد. حمایتهای دولت با سیاستهای فرهنگی سبب بسط و گسترش تشکلهایی با اهداف مدرنیستی شد که شکلگیری مکتب سقاخانه را میتوان یکی از آنها عنوان کرد. این مکتب با پروپاگاندای ویژهای پاسخگوی اهداف و سیاستهای دولت وقت شده و در ضمن با گرایشهای مدرنیستی سعی در هماهنگ و همسو شدن با جریانات هنری جهان به خصوص غرب داشت تا با اعتبار و اصالت باستانی ایرانی در صحنه بینالمللی حضور یابد. این تحولات و دگرگونیها در سیر شکلگیری این مکتب تا سالهای بعد از انقلاب نیز ادامه یافت. در نهایت چهره دوگانه و متناقض نمای این مکتب بازه گستردهای از سلایق را در بر گرفت که تا به امروز میتوان تأثیرات آن را در هنرهای تجسمی مشاهده کرد. از این رو در این مقاله با استفاداه از آراء جامعه شناختی پیربوردیو درحوزه هنر که بر رابطه شرایط اجتماعی و هنر تأکید دارد و مکتب سقاخانه که برگرفته از نیازهای اجتماعی و گرایشات عامه مردم بود را مورد برررسی قرار میدهیم. بدین ترتیب قصد بر آن است تا قضاوت و نقد درست و عادلانهای از عملکرد هنرمندان این مکتب در جریان تحولات مدرنیستی ایران داشته باشد.
http://kimiahonar.ir/article-1-734-fa.pdf
2016-12-03
71
88
بوردیو
سرمایه فرهنگی
مکتب سقاخانه
مدرنیسم
میدان قدرت
Propaganda in Saqqakhaneh School of Art based on Pierre Bourdieu’s Sociological Theory
The Saqqakhaneh School of painting was central in the historical artistic transition to Modernism after the Constitutional Revolution in Iran. This school of art emerged under the Pahlavi regime and was extensively supported by Iranian nation-state. The modernizing state used this school of art as a unique form of propaganda to represent Iranian cultural heritage in its desire for modernization and its aesthetic orientation towards the West in the global stage.
The Saqqakhaneh School continued to influence postrevolutionary visual arts exposing a plurality of artistic tastes as well as an ambivalent and contradictory artistic practice. Using Pierre Bourdieu’s sociological approach to the study of art, this article offers a critical and impartial assessment of this school by locating it within the Iranian artistic field of power while valuing the social character of the artists in the production, circulation and
consumption of this school of art.
http://kimiahonar.ir/article-1-734-en.pdf
2016-12-03
71
88
Bourdieu
cultural capital
Saqqakhaneh School of painting
modernism
field of power
Azadeh
Bahmanipor
atma_az@yahoo.com
1
AUTHOR
Effatsadat
Afzal Tusi
afzaltusi@alzah.ac.ir
2
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
گفتمان نمایشگاه در هنر معاصر ایران (با تحلیل چرخه نمایشگاه «کارِگل»، تهران)
از سال 1990 میلادی تاکنون، موضوع «گفتمان نمایشگاه» در مباحث نظری هنر معاصر جهان مطرح بوده و در حیطه تمرین، به مثابه فرایندی پویا در تولید مفاهیم فرهنگی مؤثر بوده است. در هنر معاصر ایران به خصوص در دهه اخیر، مباحث مربوط به نمایشگاه و رابطه اثر هنری و بیننده تا حدودی اهمیت یافته، هرچند عملاً نحوه برگزاری نمایشگاهها از روشهای مدرنیستی فراتر نرفته و نشان دادن ابژه هنری به بیننده در نمایشگاه، همچنان تکرار میشود. با این پیش زمینه، مقاله پیش رو به دنبال اثبات فرضیه خود در ارتباط با مباحث نظری چون «مادیتزدایی اثر هنری» و «مشارکت گفتمانی» در برپایی نمایشگاههای هنری ایران بوده و با مطالعه موردی نمایشگاه «کارگِل» (سومین نمایشگاه از چرخه نمایشگاهی جیغدانهای بابک گلکار در ایران)، تلاش میکند با روش تحقیق کیفی و گردآوری اطلاعات از طریق مشاهدات میدانی و اسناد مکتوب، پاسخگوی سؤالاتی در باب چگونگی برگزاری نمایشگاه، ایجاد گفتمان فرهنگی در هنر امروز ایران و جایگاه بیننده در این فرایند باشد. یافتههای پژوهشی حاکی از توان بالقوه نمایشگاههای هنری ایران است که چنانچه بر پایه حضور بیننده و شناخت دقیق ساختارهای نظری معاصر شکل بگیرند؛ آنگاه در دایره تولید و توزیع پدیدههای فرهنگی جامعه جایگاه مناسبی را در کنش گفتمانی ایجاد خواهند کرد.
http://kimiahonar.ir/article-1-735-fa.pdf
2016-12-03
89
99
هنر معاصر ایران
جیغدانها
کنش گفتمانی
نمایشگاههای هنری
Exhibition Discourse in Contemporary Art of Iran (By Analyzing the Exhibition Cycle “Of Labour, Of Dirt”, Tehran)
From 1990 to the present, the subject of “exhibition discourse” has been considered both in theoretical discussions and in practice as a dynamic process that is effective in production of cultural concepts. In contemporary art of Iran, especially in recent decades, discussions related to the exhibition and the relationship of art and the audience has been somewhat important; however, practically, organizing exhibition has not been gone beyond modernist methods, and displaying art object to the audience has still a repeating content. With this background, this article seeks to prove its hypothesis in relation to the theoretical discussions such as “dematerialization of art work” and “discursive participation”, and as a case study, “Of Labour, Of Dirt” (the third exhibition of Babak Golkar’s exhibition cycle in Iran) is analyzed. Using a qualitative research method and data collection through field observations and written documents, it would try to answer the questions about curating, cultural discourse and place of audience in this process in Contemporary art of Iran. Research’s findings indicates the potentials of art exhibitions in Iran and suggests that it is formed on the basis of audience presence and precise understanding of contemporary theoretical structures. It will then create a proper place for discursive action in the circle of production and distribution of cultural phenomena in society.
http://kimiahonar.ir/article-1-735-en.pdf
2016-12-03
89
99
contemporary art of Iran
scream pots
discursive action
art exhibitions
Elham
Puriya Mehr
elham.puriamehr@gmail.com
1
AUTHOR
Ashrafalsadat
Mousavilar
a.mousavilar@alzahra.ac.ir
2
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
جایگاه برخی از اندیشههای فلسفی شرق بر سینمای هنری غرب: بررسی موردی فیلم «سرچشمه» ساختهی دارن آرنوفسکی
در طول تاریخ صد ساله سینما، بسیاری از فیلمهای هنری، مبتنی برنوعی نگاه رویاگونه و بازآفرینی جهانی دگرگون و ویژه در برابر جهان واقعیت ساخته شدهاند. گرایش این گونه از فیلمها، به سمت ساختارشکنی، هنجارگریزی و آشناییزدایی است. سینمایی مبتنی بر دریافتهای شهودی فیلمساز از زندگی و جهان هستی. کارکردهای ساختاری و محتوایی فیلمهای هنری، ایجاد پرسش و برانگیختن تماشاگر به تأویل است. از اینرو، فیلمهای مستند و داستانی که در این قلمرو جای میگیرند، بازتاب صرف واقعیت نیستند بلکه کاشف حقیقتهاییاند که در فراسوی پدیدههای رایج زندگی، طبیعت و جهان هستی در جریان است. بر این اساس، نقد هرمنوتیکی، نقد فلسفی، دانش نشانهشناسی و زبانشناسی، ما را به دریافتهای کاملتر معناها و شناخت ویژگیهای این نوع از سینما، یاری میرساند. بنیاد این سینما بر زبان و بیان تصویری است و کلام (گفتگو یا گفتار متن) در آن نقش محوری را ایفا نمیکند. تلاش قابل ستایش سینمای هنری و شاعرانه، در نوآوری، ساختارشکنی، تجربهگرایی، هنجارگریزی و برخورداری از پیامها و معانی فلسفی و اشراقی (و به گونهای فراگیر، داشتن پیامهای مثبت) است.
در فیلم «سرچشمه» ساخته دارن آرنوفسکی دنیای رویاها، افسانهها، اسطورهها و آیینها، منابع مناسبی برای الهامبخشی به این فیلم هنری و شاعرانه بودهاند. درونمایهها و اندیشههای این فیلم شاعرانه؛ عشق، زیبایی، ستایش زندگی، شکوه طبیعت، رستگاری، نقد خشونت، هستیشناسی، ترسیم رنجها، شادیها و احساسات بشری بوده و از ازیر ساختهای فلسفی، عرفانی، انسانشناسی و روانشناسی، اسطورهشناسی و تمثیلشناسی برخوردار است.
http://kimiahonar.ir/article-1-736-fa.pdf
2016-12-03
101
109
سینما
معنا
هنر
شعر
شهود
فلسفه
اسطوره
خیال
سرچشمه
آرنوفسکی
The Influence of Some Eastern Philisophical Concepts on Western Art Cinema: The Case Study of “The Fountain” by Darren Aronofsky
During 100 years of the cinema history too many poetic and artistic movies have been made based on visual, dreamlike and different world especially against the real world. These movies tend to deconstruct and to break the norms a process known as defamiliarization. This cinema is based on intuitions. The content and structural functions of the artistic cinema are to make questions and to stimulate audiences to contemplate. Therefore, documentary and storyboard movies of this kind are not the pure reflection of the reality and they discover the facts beyond the common life, nature and universe. Hence, we may use hermeneutical criticism, philosophical criticism, typology and linguistics to understand this type of cinema. This cinema is based on visual language and the dialogues has main role in it. The artistic, poetic cinema’s admirable efforts are about innovation, breaking the norms, empiricism, deconstruction, and including philosophical illuminating massages and concepts (in the vast and the positive way). Darren Aronofsky used the world of dreams, myth, legends, and rituals as the sources of inspiration in poetic, artistic movie “The Fountain”. Love, beauty, worship of life, glory of nature, redemption, the criticism of violence, ontology, showing the pains and happiness and feelings of the human being are the content and the idea of this movie; moreover, this film includes the philosophical, theosophical, anthropological, psychological, mythological, and allegorical substrata.
http://kimiahonar.ir/article-1-736-en.pdf
2016-12-03
101
109
cinema
meaning
art
poem
intuition
philosophy
myth
fiction
The Fountain
Aronofsky
Farshad
Fereshte Hekmat
1
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
نقد و بررسی دایره المعارف هنر
http://kimiahonar.ir/article-1-737-fa.pdf
2016-12-03
111
117
n.akhavanaghdam@gmail.com
1
AUTHOR