OTHERS_CITABLE
زیباییشناسی تفاوت، میمسیس و گذار از هست متعیَن؛ دقیقهای در اندیشگان تئودور آدورنو
پژوهش حاضر بر آن است تا با روش تحلیلی، به دریافت بنیانهای معرفتی آن نوع زیباییشناسی مدنظر آدورنو بپردازد که به سبب طرد همسانانگاری نهفته در آن، میتوان از آن به عنوان زیباییشناسی تفاوت نام برد. هدف نهایی نیز، فهم ارتباط این نوع زیباییشناسی و نتایج فلسفی مترتب بر آن، با امر اجتماعی- تاریخی بوده است. شاکلۀ زیباییشناسی آدورنویی، بر برداشتی تازه از مفهوم دیرینۀ میمسیس استوار است. آدورنو بر خلاف تصور پساسقراطی از میمسیس، میمسیس را به مثابه تقلید و محاکات نپذیرفته و معتقد است که روح میمتیک اثر هنری، نه تکرارکنندگی بلکه بیانگری است. هنر بدین واسطه، به مقام هنری خودآیین و نامتعیَن ارتقاء یافته که دیگر در قیود امرالاجتماع گرفتار نیست. هنر خودبنیاد که دیگر دلالتگر بر وضعی طبیعی نیست، فهم هنری را به مثابه امری متکثر و غیرطبیعی بسط داده و به سبب خلق پریشانی معنایی، برای دریافت کننده امکان غور و تعمق در اثر هنری را فراهم میسازد. بازاندیشی آوانگاردی که در این تعمق حاصل میگردد، به سوی امر اجتماعی نابسنده، برتاب مییابد. سوژه در نتیجۀ این بازاندیشی، به تمام بنیادهای آگاهی خود که در چنبرۀ آگاهی کاذب گرفتار آمده، به دیدۀ تردید نگریسته و به صورتی یوتوپیک به رهایی از مرزهای سرکوب و تعین، گذار میکند.
http://kimiahonar.ir/article-1-687-fa.pdf
2016-09-25
7
18
آدورنو
زیباییشناسی تفاوت
میمسیس
بیانگری
فهم
Difference-Based Aesthetics, Mimesis and Relief from Determined Existence in Adorno’s Thought
Adorno is the creator of a special kind of aesthetics that for its attention to dissonance, we can name it Difference Aesthetics. This aesthetics has been created based on historical concept of Mimesis in philosophy of art but against platonic idea of it. Adorno emphasizes on expressive aspect of Mimesis. That sort of art that is based on this idea becomes an independent art that gets free of constraints of society.
An independent art that is not iterator of the natural conditions (facts), can expand the understanding art of as a plural event and makes it possible for addressee to contemplate in work of art deeply. The contemplation that is created by this deep thought in addressee’s mind, changes his consciousness fundamentally, and propels him to transit himself to an undetermined existence. In other hand, independent art that itself is a relief, creates relief.
http://kimiahonar.ir/article-1-687-en.pdf
2016-09-25
7
18
Adorno
Difference Aesthetics
Mimesis
Expression
Understanding
Contemplation
Relief
Sajjad
Mombeini
sajadmombeini68@yahoo.com
1
AUTHOR
Hosein
Afrasiabi
hafrasiabi@yazd.ac.ir
2
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
تفکر تأملی از نگاه هیدگر و اندیشه شاعرانه در نگارههای پل کلی
هدف از نگارش مقالۀ حاضر بررسی ریشههای اندیشۀ تصویری شاعرانه در نگارهسازی پل کلی؛ با تأکید بر نگرش مارتین هیدگر در خصوص تفکر تأملی به مثابۀ اندیشیدن- در- رهایی و ظهور حقیقتِ وجودیِ موجودات است. لذا به منظور راه یافتن به کنه برداشتهای هیدگر از خصلت شاعری به عنوان ذات هنر و ارتباطش با شیوۀ آفرینشهای هنری پل کلی؛ در این نوشتار تلاش میشود به این پرسش اصلی پاسخ داده شود که با توجه به این که هیدگر ذات اندیشۀ شاعرانه را بنا کردن حقیقتِ هستی چونان کشف حجاب میخواند؛ آیا به راستی میتوان گفت؛ در بیان تصویری پل کلی حقیقتِ وجودی عناصر و اشیاء در راستای شیوۀ خاصِ نگرش او به هستی آشکار خواهد شد؟ سپس درباره یافتهها و نتیجۀ حاصل آمده باید گفت: با واکاوی آراء هیدگر در خصوص چگونگی رخداد حقیقت در اثر هنری و ارتباط آن با فرآوری هنری و تفکر شاعرانۀ هنرمند و مقایسۀ آن با طریق تأملات پل کلی و اعتقادش بر پدیدار شدن عناصر موجودِ نگاره در گونه ای از فرآیند شکلدهی به همراه وحدت هنرمند با هستی و تأمل راستین او به طبیعت در جریان خلق نگارههایش؛ میتوان گفت که از نظر هیدگر تفکر تأملی، نحوهای از چگونه زیستن انسان در عالم و ارتباطش با موجودات در خصلت رها گذاشتن آنها به دور از هر گونه القای اندیشۀ استیلاگرانه است؛ و پل کلی بر خلاف اکثر هنرمندان دورۀ مدرنیسم توانسته این شیوۀ نگرش را در آفرینشهای هنری خود پیاده نماید. بدین علت است که هیدگر با دیدن آثار این هنرمند؛ نگارههای او را به دلیل آشکار کردن حقیقتِ وجودیِ موجودات ارج مینهد.
http://kimiahonar.ir/article-1-688-fa.pdf
2016-09-25
19
34
حقیقت
نامستوری
تفکر تأملی
شاعری
اثر هنری
Reflective Thinking from Heidegger’s Standpiont and Poetic Thinking in Paul Klee’s Images
The present article aims to examine the roots of pictorial poetic thinking in Paul Klee’s image-making, with an emphasis on Martin Heidegger’s view on reflective thinking as thinking-in-liberation and the emergence of beings’ existential truth. Therefore, to reach the gist of Heidegger’s perception of poetic character as art’s true nature and its relation to Paul Klee’s artistic creations this paper tries to answer the main question of whether the existential truth in Paul Klee’s pictorial expression is in line with his specific viewpoint towards existence. While examining Heidegger’s ideas on the manifestation of truth in an art work and comparing it to Paul Klee’s reflections on the emergence of the elements of an image in the process of formation, it is argued that according to Heidegger, reflective thinking is a way of life for humans in the universe and in relation with other beings which gives them freedom from any invasive inculcation; and unlike most other modern artists, Paul Klee has managed to express this perspective in his artistic creations. This is why, Heidegger appreciates his images for revealing the existential truth about beings. The paper follows a descriptive analytical methodology and data collection has been done through library work and exploration of the cyberspace.
http://kimiahonar.ir/article-1-688-en.pdf
2016-09-25
19
34
truth as unveiled-ness
poetic
thinking-in- freedom
work of Art
Heidegger
Klee
Somayeh
Saffari Ahmadabad
saffari_somayeh@yahoo.com
1
AUTHOR
S. Masud
Zamani
seyedmasoudz@yahoo.de
2
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
بررسی امکان مداخلۀ «دموکراتیک» در رویکردهای مشارکتی هنر معاصر با نگاه به نمونه هایی از اکتیویسم هنری
مقالۀ حاضر به امکان حضور دموکراتیک مخاطب در هنرهای مشارکتی میپردازد و این موضوع را در نمونههایی از اکتیویسم هنری بررسی میکند. چارچوب نظری مقاله بر مبنای نظریات والتر بنیامین دربارۀ هنر دموکراتیک و ژاک رانسیر دربارۀ ارتباط بین هنر و سیاست بنیان گذاشته شده و در پی جستجوی ویژگیهای دموکراتیک هنر مشارکتی در دو نمونۀ «جنبش انسان ایستاده» در ترکیه به عنوان یک کنش سیاسی - هنری، و همچنین «دهکدۀ هنرها و علوم انسانی» در ایالات متحد به عنوان نوعی فعالیت اجتماعی-هنری است. ضمن مقاله ویژگیهای سیاسی و دموکراتیک این نمونهها بر مبنای چارچوب نظری طرح شده مورد بررسی قرار میگیرد و توضیح داده میشود که چطور اکتیویسم هنری با رویکرد مشارکتی امکان مداخله و مشارکت برابر را برای مخاطب فراهم میکند و همچنین به چه دلایلی این فعالیتها اساساً میبایست فعالیت هنری محسوب شوند.
http://kimiahonar.ir/article-1-689-fa.pdf
2016-09-25
35
49
هنر و سیاست
دموکراسی
اکتیویسم هنری
هنر مشارکتی
ژاک رانسیر
والتر بنیامین
The Possibility of “Democratic” Intervention in Interactive Approaches of Contemporary Art and its Manifestation in Artistic Activism
This articles focuses on the possibility of the audience’s democratic participation in the interactive arts and discovers it on some samples of art activism. The theoretical framework is based on Walter Benjamin’s ideas about democratic art, and on the relationship between art and politics as seen by Jacques Rancière. It searches features of democratic participation in art in two models, “the standing man” in Turkey as a political-artistic action, as well as the “Village of Arts and Humanities” in the United States as a socio-artistic activity. The paper analyzes political and democratic characteristics of the samples based on the theoretical framework proposed and explaines how art activism with interactive approach provides the equall involvement and participation of the audience and also clarifies why these activities should basically be considered as Art.
http://kimiahonar.ir/article-1-689-en.pdf
2016-09-25
35
49
art and politics
democracy
art activism
interactive art
Jacques Rancière
Walter Benjamin
Kheyzaran
Esmaeilzadeh
Kheyzaran.smaelzadeh@gmail.com
1
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
بررسی کارکردهای گوناگون عکس های مستند اجتماعی بر اساس کارکردهای زبان (نظریه ارتباطی یاکوبسن)
اگرچه مستندسازیِ وقایع و رویدادهای جامعۀ انسانی، از اهداف عکاسی مستند اجتماعی است؛ اما عکاس مستند اجتماعی، صرفا به رونگاری از واقعیت و وقایعنگاری گزارشگونه نمیپردازند؛ بلکه به گزینش و ترکیب عناصر و وقایع جامعۀ انسانی میپردازد و با قابگذاری بر قطعهای از واقعیتی اجتماعی در لحظهای معین از زمان، عکسی میآفریند که مخاطب را به تماشا، تفکر، تأمل و داوری فرامیخواند و حتی میتواند واکنشِ عملی او را نسبت به موضوعی برانگیزاند. درواقع، عکسهای مستند اجتماعی به دلیل ماهیت اجتماعیشان، تأثیرات متفاوتی بر مخاطب میگذارند و به مانند زبان، کارکردهای مختلفی از خود بروز میدهند. ازاینرو، هدف از نگارش این مقاله، بررسی و تحلیل کارکردهای گوناگون عکسهای مستند اجتماعی، بر اساس کارکردهای زبانیِ نظریۀ ارتباطی یاکوبسن است. همچنین، این پرسش مطرح میشود که عناصر اصلی در بروز کارکردهای عکسهای مستند اجتماعی کداماند؟ روش پژوهش، توصیفی- تحلیلی و تطبیقی است. نتایج پژوهش بیانگر این است که در هر عکس مستند اجتماعی با غلبۀ یکی از کارکردهای: ارجاعی، عاطفی، ترغیبی و هنری، روبرو میشویم. به بیان دیگر، عکاس مستند اجتماعی میتواند تنها به ارائۀ اطلاعات پیرامون موضوعی بسنده کند (کارکرد ارجاعی)، یا بینش و احساس خود را دربارۀ موضوعی بیان نماید (کارکرد عاطفی) و یا اینکه، با تحریک احساس و اندیشۀ مخاطب، او را به واکنش وادارد (کارکرد ترغیبی) و یا فارغ از اینها، به واسطۀ برجسته کردن ساختمان صوری عکس، حظی بصری به مخاطب ببخشد (کارکرد هنری). قاب و لحظۀ گرفتن عکس، از عناصر اصلی در بروز کارکردهای ذکرشدهاند.
http://kimiahonar.ir/article-1-690-fa.pdf
2016-09-25
51
67
عکاسی مستند اجتماعی
کارکردهای عکسهای مستند اجتماعی
نظریۀ ارتباطی یاکوبسن
کارکردهای زبان
Reviewing the Various Functions of the Social Documentary Photographs Based on the Linguistic Functions (Jacobson’s Communicative Theory)
Although recording facts and events of human society is one of the objectives of the social documentary photography, a social documentary photographer does not tend to provide merely an apparent picture from reality and a report-type factuality, but selects and composes varied elements and facts of human community to frame a piece of social reality in a given moment of time, to produce a photograph that invites addressee to watch, think, comprehend and judge. It can even stimulate addressee’s response to the subject. In fact, the social documentary photographs may variably influence on addressees because of their social nature, and they may like language, represent different functions as well. Thus, the objective of this paper is to examine and analyze the functions of such photographs on the basis of the linguistic functions of the Jacobson’s communicative theory. The question is what are the main elements of social documentary photographs that provide them with different functions? The methodology of the study is descriptive – analytical and comparative. The study results indicate that in every social documentary photograph, we would face one of the dominated functions: referring, emotional, encouraging and artistic. In other words, a social documentary photographer may provide only information around a subject (a referring function), express his insight and sense for an object (emotional function), urge one to react by stimulating one’s sensibility and thought (encouraging function), or else, create a visual passion in addressee by highlighting apparent construct of a photograph (artistic function). Nonetheless, frame and shooting moment remain as major elements for having these functions.
http://kimiahonar.ir/article-1-690-en.pdf
2016-09-25
51
67
social documentary photography
social documentary photographs functions
Jacobson’s communicative theory
linguistic functions
Alireza
Mehdizadeh
honar2apex@yahoo.com
1
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
برج-دروازه: گونه نوین فرمِ پیرو کارکرد یا دال تهی
با این که امروزه نه مقید نمودن فرم معماری به تبعیت از کارکرد، نه دیدن آن به عنوان نظامی صرفا نشانه شناختی و نه بحث ضرورت یا عدم ضرورت توجه به زمینه در طراحی هیچ یک جزو موضوعات تازه بحث در معماری محسوب نمیگردند هنوز مشکل میتوان در دنیای حرفهای بدون داشتن پاسخهایی برای نحوه مواجه با پرسشهای فوق، زمینه تحقق طرحهای معماری واجد پشتوانه قابل اعتنای فکری را فراهم آورد. این نوشتار نگاهی است به گونه ساختمانهای دوقلوی بلند متصل به هم، که به لحاظ این که بالنسبه فاقد پیشینه تاریخی است تا حدودی عاری از لایههای معنایی است که در طول زمان بر آنها انباشته شده باشد. با توجه به این ویژگی و با نیم نظری به دیدگاه جیم کالینز که قائل به جایگزینی شعار «فرم تابع کارکرد است » با «ارزش تابع موقعیت است » در زمان حاضر میباشد، هدف نشان دادن این موضوع است که حتی در مورد چنین گونهای که هنوز کمتر در گذر زمان دستخوش خوانشهای متکثر گردیده است، باز هم میتوان شاهد نوعی سیالیت در رابطه بین فرم و کارکرد از یک سو و فرم و بستر سیاسی - اجتماعی و کالبدی از سویی دیگر بود. به عبارت دیگر این فقط سنتهای تاریخ محور و عقلانیت گرایانه دیدگاههای کلاسیک گونهشناسی نیست که برای توضیح این گونه نوین به نظر ناکافی میرسد، بلکه تفکر مدرنیستی تبعیت فرم از کارکرد – که هنوز برای توجیه منطق طراحی کارایی خود را دارد – و مدل پسامدرن ساختمان به منزله محملی برای تولید معنا و ارجاعات نمادین نیز تکیه گاههای محکمی برای تحلیل آن به شمار نمیروند.
پرسشهای تحقیق
١. آیا رویکردهای گونهشناختی در تبیین شکلگیری گونههای جدید فرمهای معماری کارایی دارند؟
٢. در تنش معاصر بین نگاههای عقلانیسازی و نمادگرایی که اولی با حرفه و اقتصاد و دومی با فرهنگ و سیاست رابطه نزدیکتری دارند آیا میتوان یکی را به عنوان نیروی غالب در شکلگیری گونههای نوین فرمهای معماری قلمداد نمود؟
http://kimiahonar.ir/article-1-691-fa.pdf
2016-09-25
69
77
گونهشناسی
نشانهشناسی
کارکردگرایی
نقد معماری معاصر
The ‘Tower-Gate’: A New Type or an Empty Sign
Although none of the concepts of form as following function or form as a purely semiological order or the necessity or otherwise of taking the context into account in design are new in architecture today, it is still hard to create any remarkably thoughtful architecture without having answers to such questions. The present text is an exploration of the high-rise, gate-like twin tower type: a type without a significant historic precedent, and as such, relatively free from post-design semiological loads despite the limited numbers of its examples. Having Jim Collins’s idea of the replacement of ‘form follows function’ with ‘value follows location’, the text attempts to demonstrate that even in the case of this type in which close associations between design ideas and semiological references are not far away, one can still witness a fluidity in the relationship between form and function on one hand, and form and socio-political and cultural context on the other. In other words, it is not just the classic views on typology whose historicist and rationalist traditions seem inadequate to explain this type, but also that neither the earlier idea of form following function nor the latter one of the building as a meaning-producer and a conveyor of semiological references can provide a firm ground in this regard.
http://kimiahonar.ir/article-1-691-en.pdf
2016-09-25
69
77
typology
semiology
functionalism
contemporary architecture criticism
Seyed Hossein (Iradj)
Moeini
h_moeini@sbu.ac.ir
1
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
بررسی مبانی حکمی رمز و نماد در اندیشه ملاصدرا
جستار حاضر با ارائه پرسشی بنیادین در باب رمز و تمثیل، به جستجو و تبیین مبانی فلسفی رمز و نماد در حکمت متعالیه با روش توصیفی و تحلیلی پرداخته است و با طرح این فرضیه که رمز و تمثیل، ریشه در عالمَ مثال و عالم عقل داشته و از سوی دیگر، به پالایش درونی و خیالِ مهذّبِ هنرمند گره خورده است، منتهی به نتایجی شده که از مهمترین آنها میتوان کارکرد خیال در تجسیمِ معانی و ترویحِ اجسام، نسبی بودن بیان نمادین، اشتراک معنویِ تشکیکیِ نماد در اشاره به حقیقت ذو مراتب و درک ساحتهای گوناگون نماد مطابق با مراتب وجودی انسان را نام برد. در بخش اول این نوشتار، مبادی فلسفی و حکمی ناظر به بحث نماد در ذیل عناوینی مورد بحث قرار گرفته است و در بخش دوم نیز محورهای قابل پذیرش به عنوان وجوه حکمی رمز و نماد و نیز مصادیقی از آن، ارائه گشته است.
http://kimiahonar.ir/article-1-694-fa.pdf
2016-09-25
79
93
عالم مثال
نماد
صور عقلی
خیال
تشکیک
Philosophical Backgrounds of Symbol and Allegory in Mulla Sadra’s Thought
This paper would seek to explain the philosophical foundations of symbol and allegory in Hikmat-al-muta’aliya through a descriptive-analytical method. Its core concept is that symbol and allegory are, on the one hand, rooted both in Ideal and Intellectual worlds and, on the other, that they are tied to artist’s purifying imagination. Accordingly, this leads to discussions on imagination’s role in the embodiment of meanings and animating of the substances and an argument on the univocity of symbols and allegories and their correspondence to human’s existential chain of orders. The first part of the paper hence introduces the philosophical issues regarding this understanding of symbol and allegory and the second part provides, while giving some examples as well, the philosophical backgrounds for them.
http://kimiahonar.ir/article-1-694-en.pdf
2016-09-25
79
93
Ideal world
symbol
intellectual ideas
imagination
univocity
Mahdi
Amini
matd1363@gmail.com
1
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
مقایسۀ تطبیقی نظریۀ استعارۀ مفهومی در شعر و تصویرگری با نگاهی به غزل «ما ز بالائیم و بالا میرویم» مولانا با تصویرسازی آیدین آغداشلو
هدف پژوهش حاضر معرفی کاربرد نظریۀ استعارۀ مفهومی در هنر و به دست دادن روشی کارآمد برای هنرمندان تصویرگر است تا هنگام رویارویی با نمونه غزل عرفانی فارسی (نمونۀ موردی غزلی از کلیات شمس) توانایی لازم برای دستیابی به زیرساختهای غزل را به دست آورند. برای رسیدن به این غایت از روش مطالعۀ استعارۀ مفهومی در شعر و تصویر استفاده شده و ویژگیهای کاربردی این نظریه به منظور دستیابی به تصویرگری غزلیات که قابل تعمیم به دیگر متون نیز میباشد، تشریح شده است. حوزۀ مطالعه غزلی از مولوی است که در مجموعۀ شمس فرهنگستان توسط آیدین آغداشلو هنرمند معاصر به تصویر کشیده شده است. غزل منتخب در این بررسی غزلی با مطلع «ما ز بالاییم و بالا میرویم / ما ز دریاییم و دریا میرویم» از مولانای رومی است که در مقایسۀ تطبیقی استعارههای مفهومی شعر و تصویر میزان کامیابی آغداشلو در تصویرگری مورد مطالعه قرار گرفته است. نتیجۀ این پژوهش روشنگر این مطلب است که استعاره مفهومی «طریقت سفر است» که از مهمترین استعارههای غالب در غزلیات مولوی است که بر طریقت و سلوک عارف دلالت دارند، در تصویرگری آغداشلو باز نمود تصویری یافته است. این پژوهش با روش توصیفی و جمعآوری مطالب به روش اسنادی یا کتابخانهای و تحلیل محتوای تصاویر انجام گرفته است.
http://kimiahonar.ir/article-1-695-fa.pdf
2016-09-25
95
110
استعاره مفهومی
غزل مولوی
تصویرگری
مولوی
آیدین آغداشلو
Comparative Study of Conceptual Metaphor Theory in Illustration and Poem
The aim of the present study is presentation of conceptual metaphor theory used in the art, to provide an efficient method for illustrator artists, when faced with the mystical texts (the case study is a poem of Ghazaliat-e Shams), with the ability to find the infrastructure’s theme of a poem. Therefore, the conceptual metaphor theory in poetry and image has been used and also practical features of this theory which are extensible to other contexts has been described. The area of study is a lyric poem of Rumi from a Shams-e-Farhangestan collection which is depicted by contemporary artist Aydin Aghdashloo. The selected poem in this study is that of Rumi: “we are from ascendance and go to ascendance/ we are from sea an go to sea”which in a comparative study between poem and illustration, the success rate of Aghdashloo in illustration has been studied. The result of this study illuminates the fact that the conceptual metaphor, namely “the life of gnostic is a journey”, that is a dominate metaphor in lyrics of Rumi, has been indicated in Aghdashloo illustration. This research has been done by descriptive method and collecting the contents with library method and analysis of the images contents.
http://kimiahonar.ir/article-1-695-en.pdf
2016-09-25
95
110
conceptual
metaphor
Ghazaliat-e-Shams
illustration
Aghdashloo
Sarvenaz
Parishanzadeh
sarvenazparish@yahoo.com
1
AUTHOR
Maryam
Hoseini
drhoseini@yahoo.com
2
AUTHOR
Abolghasem
Dadvar
ghadadvar@yahoo.com
3
AUTHOR