@article{ author = {Hassanshahi, Faezeh and Sharifzadeh, Mohammad Rez}, title = {A Study on the Reasons of Visual Artists’ Tendency to Self- Portrait}, abstract ={Investigating the art of self-portrait, which incorporates a large body of artistic works, is a crucial task in art criticism. Self or ego has always been the most essential to one’s being and as a fundamental feature in the study of individualism, originality and character, it has played an irrefutable role in art. It is inevitable for human to know himself/herself and art, originated in one’s character and experience, is an internalization of what is comprehended, a stimulus for thought and finally a manifestation of human desire. Self-portraits are works of art which reveal human experience in encountering his/her image. As such, studying the variety in their focuses deems promising. All people have experienced such an encounter with their images but it has been the self-portraitists who have registered their experiences. In the main, this article focuses on the causes of appearance of self-portrait as an art form and the reasons why it has always remained animate.}, Keywords = {self-portrait, self-fashioning, self-presentation, self-exploration}, volume = {2}, Number = {8}, pages = {7-15}, publisher = {Advanced Research Institute of Arts}, title_fa = {بررسی دلایل گرایش هنرمندان تجسمی به خودنگاری}, abstract_fa ={پژوهش درباره هنر خودنگاری، که طیف وسیعی از آثار هنری را به خود اختصاص داده است، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. «خود» یا «نفس» همیشه به عنوان برترین گوهر هر فرد، و به عنوان منشاء و مبداء، و به عنوان مؤلف های اساسی در بحث فردیت، اصالت، و شخصیت، در هنر نقش بنیادین و انکار ناشدنی دارد. انسان ناگزیر از شناخت خویش است و هنر امری است برآمده از خود فرد و تجربه زیسته‌اش، و حاصل درونی کردن آنچه دیده و دریافته و به جریان انداختن اندیشه‌اش و در آخر بیان آنچه که می‌خواهد. خودنگاری‌ها آثاری هستند که به عنوان تاریخچه‌ای از تجربه بشری در روبه‌رو شدن با تصویر خویش قابل توجه‌اند و در تفاوت و تنوع نگاه‌هایشان قابل تامل. رودررویی‌ای که همگان، در روزمره‌گی هر روز، از برابرش گذشته‌اند، اما هنرمند آن را ثبت کرده است. دلایل مختلفی برای ظهور و ادامه این هنر وجود دارد که در این مقاله، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.}, keywords_fa = {خودنگاری, خودآرایی, خودنمایشی, خودکاوی}, url = {http://kimiahonar.ir/article-1-141-en.html}, eprint = {http://kimiahonar.ir/article-1-141-en.pdf}, journal = {Kimiya-ye-Honar}, issn = {2251-8630}, eissn = {}, year = {2013} } @article{ author = {BolkhariGhehi, Has}, title = {Sacred Architecture: The Incarnation of Correspondence between Human and Universe}, abstract ={Belief in unity is the basis of Traditionalists’ thought and polarity is the basis of Modernists. In a traditionalist worldview, all dimensions of universe are connected to eachother and especially to Homo. In point of Plato's view in Timaeus, human and universe are together. Correspondence between world, human and temple, a God's house, is a manifestation of this unity. Sacred architecture is the perfect symbol of the complete relationship between human and universe. Upanishads is the manifestation of this concept in Hinduism wisdom. Formal rituals of worship turn into inward ones in Vedanta Wisdom. Accordingly, instead of human or animal sacrifice, it is the soul of the wayfarer that is sacrificed. Furthermore, temple turns into the body of sacrifice and instead of sacrifier, that is the Brahman, the wayfarer himself becomes a sacrifier and the temple, as the place for sacrificing, is replaced with his body. In consequence, human body also determines temple’s geometrical dimensions both in Hindu and Christian architecture. In traditional teachings, sacred place or temple is a microcosm and is considered by almost all Traditionalists as the perfect symbol of universe. In essence, it follows from this worldview on the one hand and from the belief in the correspondence between geometrical dimensions of human body and temple on the other, that temple is the geometrical and incarnated example of principle of correspondence between human and macrocosm. This article considers the relation between human and universe in philosophy, and sacred architecture, especially in Islamic wisdom and Ikhwan al-Safa thoughts.}, Keywords = {principle of correspondence, universe, human, temple, sacred architecture}, volume = {2}, Number = {8}, pages = {17-25}, publisher = {Advanced Research Institute of Arts}, title_fa = {معماری مقدس، تجسم اصل تناظر میان عالم و آدمی}, abstract_fa ={الف: بنیاد ایده و عقیده انسانِ سنتّی وحدت است و مبنای اندیشه انسان مدرن تجزیه. در این وحدت تمامی اجزا و ابعاد عالم با هم و به ویژه با انسان مرتبط اند و یا به روایت افلاطون در رساله تیمایوس، عالم و انسان خویش یکدیگرند. از جمله مصادیق این وحدت، بالاخص در تاریخ معماری سنتّی، نسبت میان انسان، جهان، و معبد به عنوان خانه خدا است. ب: در جهان‌بینی سنتّ محوری که اصل تناظر یا همانندی عالم و آدم (جهان و انسان) بنیادی‌ترین مفهوم و مبنای آن به شمار می‌رود، معماری مقدس (معبد یا خانه خدا) جلوه نمادین این نسبت محسوب می‌شود. مثال بارز این معنا در حکمت هندو و به‌ویژه در فلسفه ودانتا (که کتابی چون اپانیشادها مظهر آن است) یافت می‌شود. در حکمت ودانتا مناسک صوری و کاملاً عمل‌گرای قربانی به یک سیر و سلوک معنوی و درونی تبدیل می‌شود. در این تحویل به جای قربانی (انسان یا حیوان) نفسِ سالک قربانی می‌شود و به جای قربانی‌کننده (برهمن) سالک، خود در مقام قربانگر قرار می‌گیرد و نیز به جای معبد که محل انجام قربانی است، کالبد سالک جایگزین می‌شود و بدین صورت نسبتی میان انسان و معبد ایجاد می‌شود و مبتنی بر همین نسبت است که در معماری هندو و مسیحی کالبد انسان، ابعاد هندسی معبد را تعیین می‌کند. از دیگر سو، در تعالیم سنّتی، معبد یا مکان مقدس خود یک عالم صغیر است و از منظر تمامی سنّت‌گرایان نماد اتم عالم. چنین دیدگاهی از یک‌سو و تناظر میان ابعاد هندسی کالبد انسان و معبد از دیگر سو، معبد را به عنوان مظهر هندسی و کالبدی اصل تناظر میان انسان و جهان قرار می‌دهد. این مقاله نسبت میان انسان و جهان در فلسفه و هندسه معماری مقدس را مورد توجه قرار داده و آن را در حکمت اسلامی، و به طور خاص آرای اخوان‌الصفا، مورد تحلیل قرار خواهد داد.}, keywords_fa = {اصل تناظر, جهان, انسان, معبد, معماری مقدس}, url = {http://kimiahonar.ir/article-1-142-en.html}, eprint = {http://kimiahonar.ir/article-1-142-en.pdf}, journal = {Kimiya-ye-Honar}, issn = {2251-8630}, eissn = {}, year = {2013} } @article{ author = {Mirzaei, Davoud and Abdi, Ne’mat-o-llah}, title = {A Research on the Issue of Representation in Pop Art}, abstract ={This article intends to study the issue of representation in Pop Art. Here we define representation as a process through which the audience identifies an external reality in the heart of the pictorial elements of a tableau which is exterior to the pictorial world or rather only familiar to his mind. For this purpose, we would examine “representation” from cave art to art of the middle 20th century i.e. when the representational elements in artistic work wane for different reasons. But representation regained its importance no sooner than the emergence of Pop Art in 60s and consequently representational pictorial elements has so far turned into one of the critical issues of postmodern events in art. This article would analyze the fundamental artistic and social reasons for such attention to representation in Pop Art while remaining focused on works of the distinguished artists of the movement, those like Jasper Johns, Robert Rauschenberg, Richard Hamilton and James Rosenquist.}, Keywords = {representation, Pop Art, abstract expressionism, post-painterly abstraction, pictorial signs}, volume = {2}, Number = {8}, pages = {27-44}, publisher = {Advanced Research Institute of Arts}, title_fa = {پژوهشی دربارۀ مسئله «بازنمایی» در هنر پاپ}, abstract_fa ={این مقاله بر آن است تا مسئله «بازنمایی» را در «هنر پاپ» مورد بررسی قرار دهد. منظور از اصطلاح «بازنمایی» فرایندی است که طیِ آن مخاطب، با  قرار گرفتن در برابر اثر، واقعیتی بیرونی را از دلِ عناصرِ تصویریِ اثر شناسایی م یکند؛ واقعیتی که یا، به ،«بازنمایی» راستی، در خارج سندّیت دارد و یا چیزی شبیه به آن برایِ ذهنش آشنا است. بدین منظور، با بیانِ مقدم های از جایگاه در سیرِ تاریخیِ هنرها، از هنرِ غارها تا هنرِ نیمه‌هایِ سدۀ بیستم، یعنی تا ظهور جریان هنر پاپ در دهۀ شصت، به دور های حدودا شصت‌ساله، از دهۀ آخرِ قرنِ نوزدهم تا دهۀ پنجاهِ قرنِ بیستم می‌پردازیم که به دلایلِ مختلف، عنصرِ بازنمایی در اثرِ هنری به مُحاق می‌رود. اما دوباره با ظهور هنرِ پاپ است که از آن اعادۀ حیثیت شده و عنصرِ آشنا (بازنمودی) دوباره به عناصرِ تصویری بازمی‌گردد، و در سیرِ تداوم منطقی خود به یکی از مسائل محوری جریان پست‌مدرنیسم در هنر بدل می‌شود که تا کنون هم استمرار دارد. در ادامه، دلایل بنیادینِ هنری و اجتماعی این توجهِ دوباره به مسئله بازنمایی در هنرِ پاپ مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد و تکۀی بحث نیز بر آثارِ هنرمندانِ برجستۀ این جنبش یعنی جاسپر جانز، رابرت راشنبرگ، ریچارد همیلتون و جیمز روزنکوئیست خواهد بود.}, keywords_fa = {بازنمایی, هنرِ پاپ, اکسپرسیونیسمِ انتزاعی, انتراع‌گریِ پسانقاشانه, نشانه‌هایِ تصویری}, url = {http://kimiahonar.ir/article-1-143-en.html}, eprint = {http://kimiahonar.ir/article-1-143-en.pdf}, journal = {Kimiya-ye-Honar}, issn = {2251-8630}, eissn = {}, year = {2013} } @article{ author = {Gholami, Sahereh}, title = {Heterotopian Cinema according to Foucault’s Discourse on Power}, abstract ={Michel Foucault’s discourse analysis focuses on power relationships in society as expressed through language and practices. Heterotopia is also a concept in human geography elaborated by him to describe places and spaces that function in non-hegemonic conditions. These are spaces of otherness, which are neither here nor there, that are simultaneously physical and mental. According to him, heterotopias are places which have connections with ordinary spaces and social structures. While introducing heterotopian characteristics and functions, Foucault claims that the places are after all institutions of the power. Parallel to this, Foucault believes that since the globalized web and the formation of different types of heterotpoias, the power is no more restricted to one center only but develops through a rhizomatic web of multiple relations. Now, regarding this approach to places and knowing that Foucault considers cinema as a kind of heterotopia, one can find so many films that, while following the logic of power, visualize utopias suspended between reality and hyper-reality. The common characteristics of these works, is their stylistic and semantic properties. This article would analyze the common Foucauldian elements that can be found in these cinematic works, especially “One Flew over the Cuckoo's Nest” and “Fahrenheit 451” to further reach an intertextual reading and provide a philosophical analysis of them.}, Keywords = {power, heterotopia, heterotopian cinema, disciplinary power}, volume = {2}, Number = {8}, pages = {45-58}, publisher = {Advanced Research Institute of Arts}, title_fa = {بررسی سینمای هتروتوپیایی با رویکردی به مفهوم گفتمان قدرت فوکو}, abstract_fa ={میشل فوکو، فیلسوفی است که بر پایه تحلیل گفتمانی به واکاوی مناسبات قدرت پرداخته است و از آنجا که طرح هر ایده نظری از جانب او، در نهایت، در جهت تبیین نظریه گفتمان قدرت است، ارائه مفهوم هتروتوپیا (دگرمکان) نیز تأییدی است بر اندیشه‌های پیشین او در این باب؛ به طوری که از طریق تشریح جایگاه مکان در حیطه جغرافیای بشری به بررسی دوباره سازوکارهای کارکردی قدرت می‌پردازد. به زعم فوکو، هتروتوپیاها پادمکان‌هایی هستند که در پیوند با مکان‌های عادی و ساختار اجتماعی قدرت‌اند. او ضمن معرفی شاخصه‌ها و کارْویژه‌های هتروتوپیاها همه آن‌ها را نهادهای کوچک و بزرگ قدرت قلمداد می‌کند.به زعم فوکو، در جامعه مدرن، با شکل‌گیری انواع هتروتوپیا و شبکه‌ای شدن جهان، قدرت نیز چون گذشته محصور در یک کانون باقی نماند بلکه در قالب شبکه‌ای از مناسبات ریزوماتیک، گسترش یافت. حال با چنین رویکردی به تقسیم مکان‌ها، و با نظر به اینکه فوکو سینما را نوعی از هتروتوپیا می‌داند، می‌توان به شمار قابل توجهی از آثار سینمایی اشاره کرد که، با نمایش ناکجاآبادهایی معلق میان واقعیت و فراواقعیت، ضمن تبعیت از ساختار هتروتوپیایی، منطق گفتمانی قدرت بر آن‌ها حاکم است. وجه مشترک این آثار، که دنیایی به‌واقع فوکویی را به نمایش می‌گذارند، شاخصه‌های مشترک سبک‌شناختی و همچنین تکرار کیفیات معناشناختی است. از این رو، بررسی عناصر مشترک در فرم و محتوای این آثارْ از نظرگاهی واحد، که همان مبانیِ نظریِ فلسفه فوکوست، خوانشی بینامتنی خواهد بود که، در نهایت، به ارائه تحلیلی مبتنی بر مبانی فلسفی می‌انجامد در مقاله حاضر، ضمن بررسی ویژگی‌های هتروتوپیایی دو اثر مطرحِ سینمایی به‌ نام‌های «پرواز بر فراز آشیانه فاخته» و «فارنهایت 451» به تحلیل مناسبات قدرت از منظر فوکو پرداخته شود.}, keywords_fa = {قدرت, هتروتوپیا, سینمای هتروتوپیایی, قدرت انضباطی}, url = {http://kimiahonar.ir/article-1-144-en.html}, eprint = {http://kimiahonar.ir/article-1-144-en.pdf}, journal = {Kimiya-ye-Honar}, issn = {2251-8630}, eissn = {}, year = {2013} } @article{ author = {Mansourian, Soheil}, title = {Art and the Truth of Media at Post- Modern Era}, abstract ={According to Jean Baudrillard, contemporary French philosopher, the concept of media and its function has faced major turns and changes in the end of its path, namely the contemporary era. Unlike what the masses (in their complete unconscious state) expected, the media has moved in the opposite direction of communication and towards the deconstruction of information in accordance with each societies’ interests.This process has stabilized itself through manipulating the signs, sense-depleting strategy, and neutralization of the values and more importantly by seducing the audience and forcing him into silence and passivity. Through this process the red lines of individual life, taste, interests, ideas etc. has been changed and turned into a field for media, through which it can fulfill its goals so that, ultimately, the main prey, who is the individual, is assimilated into media and changed into a medium in its own. In this paper, using Baudrillard's interpretation of media and its influences, it would be make clear how this process started only to end up having a subject who is empty of sense and an individuality that remains in a simulated and hyper-real space.}, Keywords = {hyper-reality, simulation, implosion, explosion, real time}, volume = {2}, Number = {8}, pages = {59-72}, publisher = {Advanced Research Institute of Arts}, title_fa = {هنر و حقیقت رسانه در روزگار پست مدرن، بررسی رسانه به مثابه تولیدکننده وانمایی از منظر ژان بودریار}, abstract_fa ={مفهوم رسانه و کارکرد آن به زعم ژان بودریار، فیلسوف معاصر فرانسوی، در نهایتِ مسیر خود، یعنی در دوره معاصر، دچار چرخش و دگرگونی‌ای اساسی شده است و بر خلاف انتظار و توقع توده (در حالت ناهشیاری کامل وی)، در جهت ضد ارتباط و واسازی اطلاعات بنابر منافع و مصلحت‌های هر جامعه‌ای، حرکت کرده است. این روند با دست‌کاری نشانه‌ها و استراتژی تهی‌سازی معنا و از همه مهم‌تر با اغوای مخاطب و واداشت او به سکوت و انفعال و در نهایت، خنثی‌سازی ارزش‌ها، روند خود را تثبیت کرده است و با این شیوه، خطوط قرمز زندگی فردی، ذائقه، علایق، اندیشه‌ها و. . . را به میدانی برای تحقق اهداف رسانه تبدیل کرده است تا در نهایت امر، طعمه اصلی یعنی فرد را نیز در خود هضم و وی را نیز به یک واسطه و رسانه تبدیل کند. در این مقاله با تفسیر بودریار از رسانه، و جریان‌سازی‌های آن مشخص می‌شود که چطور این روند شکل گرفته و در نهایت سوژه تهی شده از فردیت و معنا در فضایی وانموده و فراواقعی باقی می‌ماند.}, keywords_fa = {فراواقعیت, وانمایی, فراپاشی, فروپاشی, زمان واقعی}, url = {http://kimiahonar.ir/article-1-145-en.html}, eprint = {http://kimiahonar.ir/article-1-145-en.pdf}, journal = {Kimiya-ye-Honar}, issn = {2251-8630}, eissn = {}, year = {2013} } @article{ author = {KordNoghani, Mehdi}, title = {A Rousseauian Reading of Universal Subjectivity and General Will in theSecond Moment of Kant’s Critique of Judgment}, abstract ={In the second moment of his third critique, Kant elucidates subjective universality of judgments of taste. This universality demands others’ conformity as a kind of right. Some of Kant’s interpreters link this demand to morality, but it seems that Kant’s argument for universality of judgments of taste is ambiguous because in some parts of his book he differentiates between morality and thedemanding conformity. Necessity of demanding a conformity, and not expecting it, enhances this ambiguity because brings it closer to the practical reason. It seems that juridical reading of subjective universality of judgments of taste can explain this universality as a moralmatter, without reducing it to morality. In Kant’s opinion judgments of taste entail conformity to a “universal voice”. Through the resemblance between Rousseau’s idea of “general will” and Kant’s “universal voice”, we would be able to shed light on this ambiguity. Aesthetic judgments need others and therefore there is no universality for it except in society.}, Keywords = {judgment of taste, subjective universality, second moment, universal voice, general will, sociability}, volume = {2}, Number = {8}, pages = {73-85}, publisher = {Advanced Research Institute of Arts}, title_fa = {خوانش روسویی از کلّیت سوبژکتیو و رأی کلّی در دقیقه دوم نقد قوۀ حکم کانت}, abstract_fa ={کانت در دقیقه دوم نقد سوم، کلّیت سوبژکتیو احکام ذوقی را طرح می‌کند. این کلّیت متضمن مطالبه توافق به منزله نوعی حق از همه است. برخی شارحان کانت این مطالبه را با اخلاق در پیوند می‌دانند، اما به نظر می‌رسد بحث کانت در مورد کلیّت احکام ذوقی دارای نوعی ابهام است، زیرا وی در مواردی اخلاق را از این بحث جدا کرده است. لزوم مطالبه توافق، و نه توقع یا انتظار داشتن آن، بر این ابهام می‌افزاید زیرا آن را به عقل عملی نزدیک‌تر می‌سازد. به نظر می‌رسد خوانش حقوقی از کلیّت سوبژکتیو احکام ذوقی نشان دهنده که این است که امر می‌تواند اخلاقی نیز باشد، بدون اینکه به آن تقلیل داده شود. کانت در مورد احکام صادر کرده است. از طریق مقایسه تشابه «رأیی کلیّ» ذوقی بر این باور است که وقتی فرد حکمی ذوقی صادر می‌کند، گویی نزد کانت، می‌توان این ابهام را تا حدودی روشن کرد. حکم زیباشناختی نیازمند «رأی کلیّ» نزد روسو و «اراده عمومی» میان دیگری است و، لذا، جز در جامعه، کلیّتی برای آن قابل تصور نیست.}, keywords_fa = {حکم ذوقی, کلیّت سوبژکتیو, دقیقه دوم, رأی کلیّ, اراده عمومی, جامعه‌پذیری}, url = {http://kimiahonar.ir/article-1-146-en.html}, eprint = {http://kimiahonar.ir/article-1-146-en.pdf}, journal = {Kimiya-ye-Honar}, issn = {2251-8630}, eissn = {}, year = {2013} } @article{ author = {HaajSeyyedJavadi, Seyyed Kamal}, title = {A Reflection on the Concept of Ghadr (Value) in the Fundamental Theory of Art, Architecture, and Beauty in Islamic Civilization}, abstract ={Regarding the importance of theoretical arguments about Islamic Art, a serious and coherence theory of Islamic Art and its philosophical fundamentals is needed more than ever. What historians, Traditionalists and critics present in their works fails to shed light on all aspects of Islamic Art. Lately, there has been published a booklet by Doctor Hassan Bolkhari under the title of “Ghadr: A Fundamental Theory of Art, Architecture, and Beauty in Islamic Civilization”. I’ve studied that booklet and found some of its ideas disputable. Parts of the booklet’s core ideas were previously published in “Mystical Rudiments of Islamic Art and Architecture” by same author. Here I am to discuss some of the basic ideas and concepts of the booklet and provide some insights on them.}, Keywords = {Ghadr (Value), Islamic Art, Traditionalist, architecture, criticism}, volume = {2}, Number = {8}, pages = {88-97}, publisher = {Advanced Research Institute of Arts}, title_fa = {تأملی در مفهوم قدر، نظریه بنیادی هنر، معماری و زیبایی در تمدن اسلامی}, abstract_fa ={به دلیل اهمیت مباحث نظری هنر اسلامی، باید هرچه بیشتر، نظریه‌پردازی دقیق و منسجمی در باب هنر اسلامی و مبانی فکری و فلسفی آن صورت پذیرد. آنچه را مورخان و سنت‌گرایان و ناقدان در آثار خود آورده‌اند از تبیین همه مسائل هنر اسلامی برنیامده‌اند. چندی پیش کتابچه‌ای با عنوان «قدر، نظریه بنیادی هنر، معماری و زیبایی در تمدن اسلامی»به قلم دکتر حسن بلخاری قهی از سوی دبیرخانه هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره به عنوان گزارش شانزدهمین جلسه کرسی‌های نظریه‌پردازی منتشر شد. اینجانب متن یاد شده را مطالعه کردم و نکاتی در آن یافتم که به نظر می‌رسد جای تأمل و نقد داشته باشد. پیش‌تر خلاصه این بحث را در کتاب دیگری از ایشان با عنوان مبانی عرفانی هنر و معماری اسلامی دفتر دوّم کیمیای خیال دیده بودم. لذا، با نهایت احترام به نظریه‌پرداز یادشده، به منظور مشارکت در بحث و روشن‌تر شدن این موضوع، نقد و مطالب خود را در قالب نوشته زیر تقدیم می‌کنم و امیدوارم در صورت طرح نکته ناصواب از جانب نگارنده، صاحب‌نظران و دانش‌پژوهان یادآوری و اصلاح نمایند.}, keywords_fa = {قدر, هنر اسلامی, سنت‌گرا, معماری, نقد}, url = {http://kimiahonar.ir/article-1-147-en.html}, eprint = {http://kimiahonar.ir/article-1-147-en.pdf}, journal = {Kimiya-ye-Honar}, issn = {2251-8630}, eissn = {}, year = {2013} }