Kimiya-ye-Honar
کیمیای هنر
کیمیای هنر
Art & Architecture
http://kimiahonar.ir
1
admin
2251-8630
8
10.22034
14
8888
13
fa
jalali
1394
6
1
gregorian
2015
9
1
4
15
online
1
fulltext
fa
پژوهش میان رشته ای در هنر با رویکرد هرمنوتیکی هیرش (مورد پژوهشی تحلیل هنر نگارگری، نگاره یوسف و زلیخا)
Hirsch`s Hermeneutical Approach in the Analysis of Painting (The case of Joseph and Zlykha Painting of Behzad)
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p style="text-align: justify">هنر یکی از حوزههای پیچیده و مبهم فعالیتهای بشری است، تولید امر هنری و شناخت علمی از آن دو مقوله متفاوت هستند، به همین سبب مطالعات هنر، مستلزم نگاهی میانرشتهای است تا بتوان تخیل خلاق هنری را در قالب مؤلفههای عقل علمی بررسی کرد. پژوهش هنر به مثابه عرصهای میانرشتهای، میتواند مبنایی برای ترجمان معنای هنری به زبان علوم دیگر باشد. فهم و بیان عقلانی معنای هنری، از مدخل هرمنوتیک گام مهمی برای توسعه این فضای میانرشتهای پژوهش هنر است. هرمنوتیک اکنون به روشی برای تحلیل مفهومی پدیدهها تبدیل شده است. یکی از متفکران هرمنوتیک مؤلف محور، اریک هیرش است او مخالف تکثر معنایی است و معنای مطلق اثر را در دست خالق آن میداند، و با طرح تعاریف مشخص و تازهای از معنا، دلالت، فهم و تأویل، داوری و نقد به همراه توصیف دقیق و موشکافانه اثر، روشی را در فهم بنیان نهاد. در این مقاله با کنکاش در آراء و نظریات هیرش، وجوه اصلی نظریه وی و چگونگی استفاده از آن در تحلیل هنر نگارگری بررسی میشود و <span style="line-height: 20.8px">در نگاره</span><span style="line-height: 1.6em"> «</span><span style="line-height: 20.8px text-align: justify">یوسف و زلیخا</span><span style="line-height: 1.6em">» اثر کمالالدین بهزاد با این رویکرد، ضمن طبقهبندی یافتههای سایرین، با جستجو در قصد مؤلف نتایج تازهای از فرهنگ و هنر دوره تیموری به دست میآید. از این رویکرد میانرشتهای میتوان برای تحلیل سایر آثار هنری نیز استفاده کرد. هدف این نوشتار ایجاد پیوندی میان نظریه هرمنوتیکی و هنر به مثابه عرصهای میانرشتهای است که هنرپژوهان بتوانند با تکیه بر تأویلی درست به تعبیر و نقد آثار خلاقانه و جدید بپردازند و به کشفهای تازهای برسند.</span></p>
<p dir="ltr" style="text-align: justify">Hermeneutics is a method for conceptual analysis of phenomena. Hirsch is one of the most famous hermeneutician. In his books, he argues that the author’s intention must be the ultimate determiner of meaning. He popularized the distinction between “meaning” (as intended by the author) and “significance” (as perceived by a reader or critic) and argued for the possibility of objective knowledge in the humanities and social sciences. In this paper by exploring the ideas of Hirsch, we try to present the main aspects of his hermeneutical theory and see if it can be applied in the analysis of painting. As a case, the painting “Joseph and Zlykha” of Kamal al-Din Behzad is analyzed by Hirsch’s approach. This case shows us that how this approach can be used to analyze other works of art, especially paintings. The purpose of this paper is to establish the art of hermeneutics to understand the intended meaning of authors.</p>
هرمنوتیک, نگارگری, میان رشتگی, پژوهش هنر, هیرش, یوسف و زلیخا
hermeneutics, painting, Hirsch, meaning, significance, Joseph and Zlykha painting
47
63
http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-111&slc_lang=fa&sid=1
Jabbar
Rahmani
جبار
رحمانی
1003194753284600740
1003194753284600740
Yes
پژوهشکده مطالعات فرهنگی، اجتماعی
Sepideh
Zafari
سپیده
ظفری نائینی
sepideh.zafary@gmail.com
1003194753284600741
1003194753284600741
No
دانشگاه پیام نور اصفهان