Kimiya-ye-Honar
کیمیای هنر
کیمیای هنر
Art & Architecture
http://kimiahonar.ir
1
admin
2251-8630
8
10.22034
14
8888
13
fa
jalali
1401
2
1
gregorian
2022
5
1
11
42
online
1
fulltext
fa
فکرتِ زیبایی با تکیه بر حیثِ التفاتی
Thoughts of Beauty Relying on Intentionality
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:Tahoma;"><span style="line-height:17.0pt"><span style="vertical-align:middle"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span lang="FA"><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.05pt">موضوع این مقاله چگونگی تفکُّر به زیبایی</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.05pt"></span></span></span><span lang="FA"><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.05pt">ست؛ برای پژوهنده، ویژگی</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.05pt"></span></span></span><span lang="FA"><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.05pt">های رویارویی و کنجکاوی بزرگانِ هنر، فلسفه هنر و عرفای وحیانی به </span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.05pt"></span></span></span><span lang="FA"><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.05pt">زیبایی یک مسئله است. هدفِ پژوهش، فکرتِ زیبایی از منظر حیث </span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.05pt"></span></span></span><span lang="FA"><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.05pt">التفاتی برای درکِ بهتر مفهومِ زیبایی است. به </span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.05pt"></span></span></span><span lang="FA"><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.05pt">روشِ توصیفی، تحلیلی با رویکرد پدیدارشناسی چون هوسرل، گذرگاه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.05pt"></span></span></span><span lang="FA"><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.05pt">های خاصِ سوژه و اُبژه را از رهگذر حیث </span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.05pt"></span></span></span><span lang="FA"><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.05pt">التفاتی، کاویده و دریافتیم که حیث التفاتی یک امکانِ وجودی مهم در مسیر فکر کردن به </span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.05pt"></span></span></span><span lang="FA"><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.05pt">موضوعی اختراعی</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.05pt"></span></span></span><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.05pt"> است. به </span></span><span dir="LTR"><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.05pt"></span></span></span><span lang="FA"><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.05pt">دلیل وحدتِ انضمامی و انتزاعی زیبایی باید ویژگی</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.05pt"></span></span></span><span lang="FA"><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.05pt">های هنری، فلسفی، عرفانی و وحیانی آن از هم گسسته </span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.05pt"></span></span></span><span lang="FA"><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.05pt">و از نو همبسته شوند تا سوبژه کانونی رؤیت شود؛ در نتیجه فکرتِ زیبایی، انفعالی زیبایی</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.05pt"></span></span></span><span lang="FA"><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.05pt">شناسانه از شوقِ نَفسِ ناظرست که نفی حیث </span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.05pt"></span></span></span><span lang="FA"><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.05pt">التفاتی همانا نفی توانشِ ذهن از فکرت به زیبایی است. در مجموع، به دلیلِ حیثیتی بودنِ بارشِ زیبایی از سویی، و نقوشِ متنوعِ تجربه زیبایی از طرفی، امکانِ توافقِ فاهمه بر مفهومِ زیبایی متصوِّر نیست.</span></span></span></span></span></span></span></span></span><br>
</div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:Tahoma;"><span style="line-height:17.0pt"><span style="vertical-align:middle"><span style="color:black">The subject of this article is how to think beautifully; For the researcher, the characteristics of the confrontation and curiosity of the greats of art, the philosophy of art, and the revelatory mystics of beauty are a matter. The purpose of research is to think of beauty from an intertionl perspective in order to better understand the concept of beauty. Descriptively and analytically with the approach of phenomenologists such as Husserl, we have explored the specific passages of the subject and the object and found that intentionality is an important existential possibility in the way of thinking about an inventive subject. Due to the concrete and abstract unity of beauty, its artistic, philosophical, mystical and revelatory features must be disjointed and reconnected in order to see the focal subject. As a result of the thought of beauty, there is an aesthetic passivity of the passion of the observer soul, which is the negation of intentionality as the negation of the ability of the mind from thought to beauty. In general, due to the prestige of the rain of beauty on the one hand, and the various motifs of the experience of beauty on the other, the possibility of understanding the concept of beauty is inconceivable.</span></span></span></span></span><br>
</div>
حیثِ التفاتی, پدیدارشناسی, هنر, فکرتِ زیبایی
intentionality, phenomenology, art, beauty, thoughts of beauty
7
20
http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-301&slc_lang=fa&sid=1
Behzad
Abdaltajdini
بهزاد
عبدالتاجدینی
Behzad_tajedini@yahoo.com
10031947532846005875
10031947532846005875
Yes
Habibollah
Abasi
حبیب الله
عباسی
habibabasi45@yahoo.com
10031947532846005876
10031947532846005876
No
Hasan
Bolkhari Ghahi
حسن
بلخاری قهی
Hasan.bolkhari@ut.ac.ir
10031947532846005877
10031947532846005877
No
Daryosh
Pirnakan
داریوش
پیرنیاکان
daryoshpirnakan@yahoo.com
10031947532846005878
10031947532846005878
No