Kimiya-ye-Honar
کیمیای هنر
کیمیای هنر
Art & Architecture
http://kimiahonar.ir
1
admin
2251-8630
8
10.22034
14
8888
13
fa
jalali
1399
5
1
gregorian
2020
8
1
9
35
online
1
fulltext
fa
مطالعه پیکرنگاری پیامبر(ص) در نگارههای دوره ایلخانی با اتکاء به آیکونوگرافی پانوفسکی
The Study of Prophet Muhammad Images in Mongolian Ilkhans’ Miniature Utilizing Iconographic Approach
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:Tahoma;"><span dir="RTL" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">وقایع زندگی پیامبر یکی از مهم</span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span dir="RTL" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">ترین عناوینی است که در ادوار مختلف جهت تصویرگری مورد توجه بوده است که نمونه</span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span dir="RTL" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">های بسیاری از آن در نسخ خطی مربوط به دوره ایلخانان دیده می</span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span dir="RTL" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">شود. پژوهش حاضر شامل بررسی نمونه</span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span dir="RTL" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">هایی از این نگاره</span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span dir="RTL" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">ها بر مبنای روش آیکونوگرافی است. در این راستا این پژوهش به دنبال یافتن پاسخ برای سه پرسش اصلی است: 1. مهم</span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span dir="RTL" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">ترین خصوصیت</span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span dir="RTL" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">های شمایل</span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span dir="RTL" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">نگارانه چهره پیامبر در نگارگری دوره ایخانی چه خصوصیاتی است؟ 2. سیر تحول شمایل دینی و به خصوص چهره پیامبر در عهد ایلخانی چگونه بوده است؟ 3. عوامل اثرگذار بر تصویرسازی شمایل دینی در دوره مذکور چه مواردی بوده</span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span dir="RTL" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">اند؟ برای دستیابی به این پرسش</span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span dir="RTL" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">ها چهار نگاره از نسخ خطی عهد ایلخانی با روش آیکونوگرافی مورد بررسی قرار گرفته</span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span dir="RTL" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">اند. نتایج به</span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span dir="RTL" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">دست آمده از خوانش بیان تصویری این نگاره</span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span dir="RTL" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">ها در ارتباط با شخصیت پیامبر، گویای این امر است که: نگارگران بر مبنای توصیف</span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span dir="RTL" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">های ارایه شده در قرآن، احادیث، روایات و همچنین علایق سفارش دهندگان دست به مدون کردن خصایص شمایل</span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span dir="RTL" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">نگارانه برای مصور کردن چهره و رویدادهای زندگی پیامبر زده</span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span dir="RTL" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">اند. این اطلاعات گویای بسترهای فکری، مذهبی، سیاسی و هنری دوره مورد مطالعه هستند که وجوه افتراق و تشابه تصویر پیامبر در بازه زمانی مذکور را نیز مورد توجه قرار داده است. </span></span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;">The events of the Prophet Muhammad’s life are one of the most important issues considered by painters in different eras, which many examples are in the manuscripts of Mongolian Ilkhans. This study includes the investigation of Ilkhani images related to prophet’s life based on Iconography method. Therefore, three questions formed the purpose of the study (1. Which characteristics have been basically utilized to describe the prophet pictures in Ilkhani period? 2. How is the evolutionary religious icons’ trend during the Ilkhani period? 3. What are the factors affecting on religious icons during the mentioned period?) Four images in Ilkhans’ manuscripts were assigned using the iconography method in order to answer these questions. The findings revealed that the painters typically illustrated the prophet’s events life relying on existing descriptions in the Qur’an, hadith and Islamic narratives as well as the interests of art patrons. The results indicate intellectual, religious, political and artistic background of the study period, which looks at the differentiation and the similarity of the images of the Prophet in this period.</div>
چهره پیامبر, آیکونوگرافی, ایلخانی, مغول, نگارگری
Prophet Muhammad’s images, Iconography, Ilkhanid period, miniature
39
56
http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-255&slc_lang=fa&sid=1
Maryam
Rafiee
مریم
رفیعی
maryamrafiee.art@gmail.com.ac.ir
10031947532846004429
10031947532846004429
Yes
Aliakbar
Jahangard
علی اکبر
جهانگرد
ali.jahangard@gmail.com
10031947532846004430
10031947532846004430
No