Kimiya-ye-Honar
کیمیای هنر
کیمیای هنر
Art & Architecture
http://kimiahonar.ir
1
admin
2251-8630
8
10.22034
14
8888
13
fa
jalali
1399
2
1
gregorian
2020
5
1
9
34
online
1
fulltext
fa
مطالعۀ استحالۀ آیکونوگرافیکِ الگوهای تصویری نگارههای مریخ- بهرام در دوره اسلامی
Study of Iconographic Transformation of Pictorial Sample in Images of Merrkh- Bahram in Islamic Era
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:Tahoma;"><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">مطالعه تصویر </span></span><em><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">مریخ- بهرام</span></span></em><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"> در دوره اسلامی مؤید همسانی</span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">های </span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">صوری و موضوعی</span></span> <span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">با تصاویر صورت فلکیِ </span></span><em><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">برساووش و پرسئوس </span></span></em><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">است</span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">. هر سه تصویر نمایانگر مردی با شمشیری آخته و سری بریده در دست است. مشابهت این سه تصویر، موجد این پرسش است که رابطه تقدم و تأخری آن</span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">ها چگونه است؟ به عبارتی کدام نگاره</span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"> الگوی تصویری بازنمایی</span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">های بعدی بوده است؟ پژوهشِ حاضر با کاربست رویکرد استحاله آیکونوگرافیک، نایل به کشف این رابطه شد، بدین معنی که مقارن دوران میانه نوعی تماس فرهنگی میان نگاره‏های اسلامی و غربی از مجرای متون نجومی رخ </span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">داده است. از این‏ طریق جریان مداومی از استحاله آیکونوگرافیک قابل شناسایی است؛ نخست استحاله کلیِ چارچوب اسطوره</span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">ای به چارچوب نجومی، سپس استحاله جزئیِ نقش</span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">مایه</span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">ها و مضامین از صورت فلکی </span></span><em><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">برساووش</span></span></em><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"> در بازنمایی </span></span><em><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">مریخ-بهرام</span></span></em><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"> در نگارگری اسلامی. بدین</span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">ترتیب، شبکه</span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">ای درهم</span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">تنیده از استحاله</span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">ها به میانجیِ متون و نقش‏مایه‏های نجومی، در نقاشی دوره اسلامی قابل</span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;"></span></span><span style="letter-spacing:-.05pt;"><span style="color:black;">مشاهده و بازشناسی است.</span></span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;">The study of the image of Merrīkh- Bahram in Islamic era implies both formal and thematic similarities with constellation of Barsavosh and Perseus. The three images illustrate one Man with a bare sword and severed head in his hand. This similarity raises this question that what is the relationship of these images? In other word, which image is the precedent to the later representations? This study utilized iconographic transformation approach to find this relationship. Thus, toward Medievalera cultural contingence occurred between Islamic and occidental paintings through the astrological texts. There was a continuous current of iconographic transformation which is traceable in this way: First, general transformation of mythical framework to an astrological one. Second specific transformation of motifs and themes of constellation of Barsavosh to the representation of Merrīkh- Bahram in Islamic era. Thus, emerges an interrelated network of transformations and identifications through texts and astrological motifs in paintings of Islamic era.</div>
مریخ-بهرام, برساووش, پرسئوس, استحاله آیکونوگرافیک, نقشمایه, تصویر
Merrīkh- Bahram, Barsavosh, Perseus, Iconographic, Transformation, Motif, Image
7
22
http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-248&slc_lang=fa&sid=1
Atefeh
Amiri
عاطفه
امیری
amiri.a.art@gmail.com
10031947532846004363
10031947532846004363
No
Nahid
Abdi
ناهید
عبدی
abdi.nahid@gmail.com
10031947532846004364
10031947532846004364
Yes
Zeinab
Saber
زینب
صابر
z.saber@aui.ac.ir
10031947532846004365
10031947532846004365
No