Kimiya-ye-Honar
کیمیای هنر
کیمیای هنر
Art & Architecture
http://kimiahonar.ir
1
admin
2251-8630
8
10.22034
14
8888
13
fa
jalali
1392
8
1
gregorian
2013
11
1
2
8
online
1
fulltext
fa
هنر و حقیقت رسانه در روزگار پست مدرن، بررسی رسانه به مثابه تولیدکننده وانمایی از منظر ژان بودریار
Art and the Truth of Media at Post- Modern Era
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
مفهوم رسانه و کارکرد آن به زعم ژان بودریار، فیلسوف معاصر فرانسوی، در نهایتِ مسیر خود، یعنی در دوره معاصر، دچار
چرخش و دگرگونیای اساسی شده است و بر خلاف انتظار و توقع توده (در حالت ناهشیاری کامل وی)، در جهت ضد ارتباط
و واسازی اطلاعات بنابر منافع و مصلحتهای هر جامعهای، حرکت کرده است. این روند با دستکاری نشانهها و استراتژی
تهیسازی معنا و از همه مهمتر با اغوای مخاطب و واداشت او به سکوت و انفعال و در نهایت، خنثیسازی ارزشها، روند
خود را تثبیت کرده است و با این شیوه، خطوط قرمز زندگی فردی، ذائقه، علایق، اندیشهها و. . . را به میدانی برای تحقق اهداف
رسانه تبدیل کرده است تا در نهایت امر، طعمه اصلی یعنی فرد را نیز در خود هضم و وی را نیز به یک واسطه و رسانه تبدیل
کند. در این مقاله با تفسیر بودریار از رسانه، و جریانسازیهای آن مشخص میشود که چطور این روند شکل گرفته و در نهایت
سوژه تهی شده از فردیت و معنا در فضایی وانموده و فراواقعی باقی میماند.
According to Jean Baudrillard, contemporary
French philosopher, the concept of
media and its function has faced major
turns and changes in the end of its path,
namely the contemporary era. Unlike what
the masses (in their complete unconscious
state) expected, the media has moved in
the opposite direction of communication
and towards the deconstruction of information
in accordance with each societies’
interests.This process has stabilized itself
through manipulating the signs, sense-depleting
strategy, and neutralization of the
values and more importantly by seducing
the audience and forcing him into silence
and passivity. Through this process the red
lines of individual life, taste, interests,
ideas etc. has been changed and turned into
a field for media, through which it can fulfill
its goals so that, ultimately, the main
prey, who is the individual, is assimilated
into media and changed into a medium in
its own. In this paper, using Baudrillard's
interpretation of media and its influences,
it would be make clear how this process
started only to end up having a subject who
is empty of sense and an individuality that
remains in a simulated and hyper-real
space.
فراواقعیت, وانمایی, فراپاشی, فروپاشی, زمان واقعی
hyper-reality, simulation, implosion, explosion, real time
59
72
http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-60&slc_lang=fa&sid=1
Soheila
Mansourian
سهیلا
منصوریان
sizarta_dey@yahoo.com
1003194753284600217
1003194753284600217
Yes
دانشگاه علامه طباطبایی