Kimiya-ye-Honar
کیمیای هنر
کیمیای هنر
Art & Architecture
http://kimiahonar.ir
1
admin
2251-8630
8
10.22034
14
8888
13
fa
jalali
1397
12
1
gregorian
2019
3
1
7
29
online
1
fulltext
en
مکانِ خاطره: خوانشی باختینی از فیلم کلاغِ بهرام بیضایی
The Location of Memory A Bakhtinian Reading of Bahram Beyzaie’s The Crow
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:tahoma;">پژوهش حاضر، با بهرهگیری از ابزارهای خاصِ مطالعه ادبیِ میخاییل باختین، در پی بررسی مفهوم فضا/زمان (کرونوتوپ) در فیلم «کلاغ» (1356) به کارگردانی بهرام بیضایی است. بهکارگیری مفهوم کرونوتوپ در تحلیل فیلم به عنوان متن سینمایی به توسعه مفهوم آناکرونوتوپی بودن (به معنای نابههنگامی و بیجایی بههمپیوسته) میانجامد. این مفهوم در بررسی سازوکار خاطره در این فیلم مورد استفاده قرار گرفته است. گفتههای شخصیتهای اصلی فیلم نیز به عنوان ابزار برقراری ارتباط و نیز به عنوان نمونههای ظهور آناکرونوتوپی بودن مورد کاوش واقع شدهاند. در پایان، با بهرهگیری از طیف باختینیِ ارتباط (میان دو قطب گفتههای مونولوگی و گفتههای دارای پایان گشوده)، مسئله برقراری ارتباط با عموم (یا صرفاً فردی دیگر) در روایت این فیلم و نسبت آن با مفهوم آناکرونوتوپی بودن مورد بحث قرار گرفته است. </span></span></div>
<div style="text-align: justify;">This study is concerned with the use of specific tools from Mikhail Bakhtin’s comprehensive literary work in order to investigate the notion of time/space in Bahram Beyzaie’s 1979 movie, The Crow. Employing the Bakhtinian notion of chronotope in the analysis of the movie as a cinematic text proves helpful in developing the notion of anachronotopicity, which is then utilized to investigate the workings of memory in the movie. The main characters’ utterances, as means of communication and as other manifestations of anachronotopicity, are also explored. Finally, the issue of communicating with a public (or simply another person) in the narrative of the movie is discussed through the Bakhtinian spectrum of communication between monological and open-ended utterances and its relation with the introduced notion of anachronotopicity.</div>
آناکرونوتوپی بودن, بهرام بیضایی, خاطره, فیلم کلاغ, کرونوتوپ
chronotope ,anachronotopicity ,memory ,The Crow ,Bahram Beyzaie
44
54
http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-218&slc_lang=en&sid=1
Parisa
Hakim Javadi
پریسا
حکیم جوادی
parisa.hakim@gmail.com
10031947532846003275
10031947532846003275
Yes
University of Art, Tehran