RT - Journal Article T1 - Temperament Knowledge as The Process of Creating and Studying Dramatic Characters ,Case study: The Beauty Queen of Leenane JF - kimiahonar YR - 2021 JO - kimiahonar VO - 10 IS - 40 UR - http://kimiahonar.ir/article-1-1989-fa.html SP - 109 EP - 123 K1 - temperament K1 - character K1 - play K1 - McDonagh K1 - theater AB - «شخصیت‌پردازی» و «شخصیت‌شناسی» از ارکان درام است؛ که هم در مرحله نمایشنامه‌نویسی و هم در مرحله نقد و تحلیل آثار نمایشی کاربرد فراوانی دارد؛ به‌خصوص در گونه‌هایی از نمایش که با مفاهیم عمیق‌تری از وجوه شخصیتی کاراکترها سر و کار دارند. مطالعاتی که پیرامون جایگاه «شخصیت» از دو منظر نمایشی و روان‌شناسی انجام شده است، به درک بهتر عوامل اجرایی و نیز عرصه‌های نظری آثار نمایشی می‌انجامد. با شناخت خصلت‌های روحی- جسمی چون علائق، نفرت‌ها، تیک‌های بدنی و حسی و نیز افکار و رفتار کاراکترهاست که امروزه نتایج درخشانی برای تقویت اجرا و تحلیل آثار نمایشی کسب شده است. مکاتب و سبک هایی چون «تئاتر بی چیزِ» یرژی گروتفسکی، «تئاتر بیومکانیکِ» مه یر هولد و شیوه تمرین یوجینیو باربا، همگی با شناخت و بهره‌مندی از علومی چون کالبدشناسی، دستگاه تنفسی و حتی ورزشی چون یوگا، سعی داشته‌اند به درک درستی از توانایی‌های بدن انسان دست پیدا کنند. شناخت شخصیت انسان در بکارگیری قوه بازیگری محصور نمانده و زمینه‌هایی چون نمایشنامه‌نویسی و تحلیل آثار نمایشی را هم دربر می‌گیرد. این پژوهش سعی دارد از دانش «مزاج‌شناسی» به عنوان شاخه‌ای از طب سنتی یا قدیمی - که نسبت کردار و خلق وخوی انسان با انواع مزاج‌ها را بررسی می‌کند- بهره برده و روشی نو در موضوع پژوهش ارائه نماید. ارائه الگوهایی برای طبقه‌بندی شخصیت‌‌های نمایشی، قابلیتی را برای مزاج‌شناسی فراهم نموده که می‌توان از آن به‌عنوان روشی در حوزه‌های مختلف از جمله در شیوه شخصیت‌پردازی آثار نمایشی بهره برد. این پژوهش به روش توصیفی ـ تحلیلی انجام گرفته و از نمایشنامه ملکه زیبایی لی‌نین اثر مارتین مک‌دونا به عنوان نمونه مورد مطالعه این پژوهش استفاده شده است. LA eng UL http://kimiahonar.ir/article-1-1989-fa.html M3 10.52547/kimiahonar.10.40.109 ER -