@ARTICLE{Qadernezhad, author = {Qadernezhad, Mehdi and Piravivanak, Marzieh and Tahery, Sadreddin and }, title = {The Comodified Aspect of Autonomy of Art Work in Adorno’s Aesthetic}, volume = {6}, number = {24}, abstract ={مسئله خودآیینی هنر در زیباشناسی آدورنو از غنی‌ترین و تاثیرگذارترین مباحث زیباشناسی معاصر است. آدورنو از یک سو از استعاره «موناد» (در معنای لایبنیتسی) برای توصیف اثر هنری خودآئین استفاده می‌کند و از سوی دیگر همین اثر را به مثابه کالایی مطلق معرفی می‌کند. این مقاله در پی بازگشایی این پرسش است: از نظر آدورنو چگونه در وضعیت سیطره مناسبات کالایی، اثر هنری خودآیین متحقق می‌شود؟ فهم این مسئله در نظریه زیباشناسی آدورنو در گرو فهم بنیان‌های نظری فلسفه آدورنو و بالاخص نظریه دیالکتیک منفی اوست. در بخش اول این مقاله کوشش شده است با شرحی مختصر از شیوه‌ی تفکر نا‌- این‌همان و نظریه دیالکتیک منفی، به عنوان اساس فلسفه‌ آدورنو، ضرورت طرح و دفاع دیالکتیکی- تاریخی آدورنو از خودآیینی هنر استنتاج شود و در بخش دوم با شرح وجه اقتصاد سیاسی نظریه دیالکتیک منفی و همچنین توضیح منطق کالایی حاکم بر هنر نشان داده شود که اثر هنری با به نهایت رساندن منطق کالایی، مقام کالایی مطلق نمودی از خودآیینی را آشکار می‌کند. }, URL = {http://kimiahonar.ir/article-1-1131-fa.html}, eprint = {http://kimiahonar.ir/article-1-1131-fa.pdf}, journal = {Kimiya-ye-Honar}, doi = {}, year = {2017} }