[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
درباره پژوهشکده هنر::
مقالات در دست انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: گزارش مراسم بزرگداشت زنده‌ یاد استاد جواد حمیدی ::
AWT IMAGE

مراسم بزرگداشت زنده یاد استاد جواد حمیدی به همراه نمایش برخی از آثار این هنرمند فقید عصر سه شنبه 22 اردیبهشت در فرهنگستان هنر برگزار شد.

 به گزارش روابط عمومی پژوهشکده هنر در این مراسم که با همکاری مشترک معاونت پژوهشی فرهنگستان هنر موسسه فرهنگی هنری صبا، و پژوهشکده هنر و با حضور استادان، هنرجویان و علاقه‌مندان در سالن همایش‌های فرهنگستان هنر برگزار شد، ابتدا ناهید عبدی معاون پژوهشی پژوهشکده هنر، با اشاره به برخی خصیصه‌های هنری استاد حمیدی اظهار داشت: استاد حمیدی از اولین دقایق شکل‌گیری آکادمی در هنر ایران حاضر بوده‌اند. از اولین معلمین دانشکده هنرهای زیبا و نیز اولین دانشجویان هنر اعزامی به فرانسه محسوب می‌شوند و تا آخرین لحظه عمر نیز در هنر و آموزش هنر در ایران حضوری مستمر و موثر داشتند.

 وی افزود: استاد حمیدی هنر را حاصل و آمیزه حساسیت و فن می دانستند. در نزد ایشان هر آنچه مربوط به محتوا و امر محتوایی، بیان و هویت و خلاقیت است در حوزه حساسیت تعریف می‌شد. اساسا محتوا و بیان محتوا در نظر استاد اصل اساسی در خلق هنری محسوب می‌شود و فن و اجرا واسطه ظهور اندیشه.

عبدی در ادامه اظهار داشت: استاد حمیدی معتقد بود که هنرمند سالک و زائر کشف راز هستی است و هنر وادی سلوک است. وی آموزش هنر را همچون طریق سلوک به کار می‌بست و به واسطه تسلط بر متون زبان و ادب فارسی، انس و الفت با قرآن و همچنین آشنایی با دستاوردهای مطالعات و جریان‌های فکری جهان و آمیختن صحیح وهنرمندانه این سه با هم، آموزش هنر را به راهی و دستاویزی برای تذکار و انتقال ارزش‌های متعالی انسانی، اخلاقی و فرهنگی بدل می‌کرد . وی افزود : استاد بر دو نکته تاکید داشت یکی اهمیت بحث و گفتگو و دیگری اهمیت نقد.

 معاون پژوهشی پژوهشکده هنر در پایان سخنرانی خود با اشاره به کتاب یادگارنامه استاد حمیدی که به همت پژوهشکده هنر تهیه و تدوین شده است اظهار داشت: مساله تهیه زندگینامه‌ها امروز مورد توجه روش‌های نوین مطالعات تاریخی قرار گرفته چرا که این دسته از مطالعات در ترمیم و تکمیل اطلاعات ناقص یا یک جانبه در گزارشات تاریخی و تدوین تاریخ یک دوره، اهمیت پیدا می‌کند. پژوهش حاضر با رویکرد ایجاد زیرساختی برای تدوین تاریخ هنر معاصر ایران شکل گرفته و در آن از روش تطبیقی و هم‌نهاد قراردادن مدارک هم عرض استفاده شده است .

حبیب آیت الهی سخنران بعدی این نشست از ویژگی های هنری استاد حمیدی در مقابل استادش حیدریان سخن گفت و یادآور شد: آنچه حمیدی را از دیگر شاگردان حیدریان متمایز می ساخت، دقت وی بود، گرچه فنون حیدریان نسبت به شاگردش بسیار متفاوت بود؛ اما او را به عنوان دستیار خود انتخاب کرد.

این هنرمند سپس به مقایسه برخی از ویژگی های استادحمیدی و سایر اساتید پرداخت و تصریح کرد: حمیدی ترکیب بندی و کمپوزسیون را بسیار خوب می‌دانست و همچنین آگاهی داشت که چگونه باید این عناصر را با یکدیگر همسان سازد. در مقابل، استاد جوادی پور به کاربرد رنگ ها توجه بسیار داشت؛به همبن دلیل بسیاری از دانشجویان استادحمیدی را انتخاب می‌کردند.

استاد هنرهای تجسمی به دیگر ویژگی های استاد حمیدی اشاره کرد و افزود: استاد حمیدی سعی می کرد همیشه با یک قلم مو کار کند و معتقد بود رنگ از درون انسان نشات می‌گیرد. و از دیگر خصوصیات وی رها کردن کار بود که هر گاه احساس می کرد که حس درونی اش تمام شده دیگر نمی‌توانست روی آن کار کند.

وی در ادامه به دیگر ویژگی های حمیدی اشاره کرد و گفت: او تنها یک نقاش نبود؛ بلکه علاقه زیادی به طراحی ایرانی داشت و برایش مهم نبود که متعلق به کدام مکتب است، هنر ایرانی را عمیقا می شناخت. او همچنین بسیار هنرمند متواضعی بود.

سپس سید مهدی حسینی که خود از شاگردان استاد حمیدی بود و سال‌ها از دوران نوجوانی در محضر استاد به فراگیری فنون طراحی و نقاشی می‌پرداخت از خصوصیت‌های اخلاقی و هنری وی سخن گفت و یادآور شد: استاد از همان دوران جوانی و هنگام بازگشت از فرانسه خانه‌شان را به جوانانی که علاقه‌مند به فراگیری نقاشی بودند اختصاص داده بود و من و دوستانم در مکتب وی مشق نقاشی می‌کردیم.

حسینی از ویژگی‌های اخلاق هنری استاد حمیدی به فروتنی وی در هنر اشاره کرد و عنوان داشت: استاد حمیدی آنقدر در هنر فروتن بودند که وقتی طرح و نقشی را بر بوم می‌زدند حتی نظر شاگردان خود را می‌پرسیدند و آن را به کار می‌بردند. ایشان معتقد بودند که اگر روح و جسم هنرمند مصفا و پاک باشد در آثارش نمایان خواهد شد و ناپاکی‌ها نیز در آثار هنرمند نمود خواهد داشت.

این هنرمند ویژگی دیگر استاد حمیدی را دانش وی نسبت به سبک‌های هنری دانست و افزود : استاد حمیدی از فنون و سبک‌های مختلف هنری چه سبک نقاشی ایرانی و چه سبک مدرن و غربی بهره می‌برد اما نقاشی او در عین حال متعلق به خودش و سبک خودش بود در واقع کار وی منحصر به فرد بود.

محمد علی رجبی، از دیگر شاگردان استاد حمیدی اظهار داشت: مقام هنرمند در کلام به عنوان انسان کامل آمده است و اگر از خود لیاقت نشان دهد می‌تواند از او به عنوان انسان کامل یاد کرد. استاد بزرگوارم آنقدر استعداد وجودی داشت که نهایت آنچه را که ارائه می‌کرد، نشانی بود که خداوند در او به نمایش گذاشته بود.

وی به واژه قلم‌اندازی اشاره کرد و افزود: در نگارگری لفظی به نام قلم اندازی داریم یعنی هنرمند آنقدر باید به مراتب عالی رسیده باشد که وقتی قلم و مرکب به دست می‌گیرد، بتواند بدون هیچ خدشه‌ای طرحی زیبا ترسیم کند. و استاد حمید به درجه‌ای رسیده بودند که طراحی ایشان بدون هیچ نقصانی بود و در واقع از سه عنصر خط، رنگ و بافت بهره می‌بردند.

رجبی حساسیت استاد حمیدی نسبت به شاگردانش را از دیگر ویژگی‌های وی دانست و خاطر نشان کرد : استاد نسبت به شاگردان خود بسیار حساس بودند و معتقد بودند نباید به روحیه شاگردان و اعتماد به نفس آن‌ها خدشه‌ای وارد کرد. همچنین به وضعیت جسمی هنرجویان نیز توجه داشت و اشاره می‌کرد اگر فردی را می‌بینید که چاق است طرح‌های خود را نیز ممکن است به همان شکل به تصویر بکشد.

وی در پایان سخنان خود به وحدت و یگانگی و انس با طبیعت در آثار استاد حمیدی اشاره کرد و افزود: استاد چون دستی هم در شعر داشت در آثارش عشق به معشوق و حق را می‌توان مشاهده کرد.

در پایان این مراسم، نمایشگاه آثار استاد جواد حمیدی در نگارخانه خیال موسسه فرهنگی – هنری صبا افتتاح شد.
  
تسهیلات مطلب
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش
نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ
ارسال به دوستان ارسال به دوستان


CAPTCHA
::
دفعات مشاهده: 2465 بار   |   دفعات چاپ: 439 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
Kimiya-ye-Honar
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4282