:: دوره 6، شماره 22 - ( بهار 1396 ) ::
جلد 6 شماره 22 صفحات 73-61 برگشت به فهرست نسخه ها
تفسیر نقش لیلی و مجنون در آثار غیاث الدین بارویکرد آیکونولوژی
شهره فضل‌ وزیری* ، احمد تندی
چکیده:   (6518 مشاهده)
احیای دوباره موضوع آیکونوگرافی(iconograph)و آیکونولوژی(iconology) در نظام­مطالعاتی اندیشه و فرهنگ­غرب حضور پر اهمیتی یافته است. در این مقاله سعی شده، به دلایل انتخاب موضوع نقش لیلی و مجنون و جهان بینی شرایط خلق این آثار توسط غیاث الدین نقش بند تاحدود قابل استنادی، دست یافت. به همین منظور با تکیه بر نظریه آیکونوگرافی وآیکونولوژی، درونمایه­های تصویر لیلی و مجنون در ادبیات و تفکر غالب بر فرهنگ و زمینه ای که اثر در آن پدید آمده، بررسی می­شود. جهت نیل به این مقصود پس از پرداختن به ادبیات داستانی لیلی و مجنون، پارچه­هایی منقوش به این روایت را دردوره صفوی با تکیه بر مراحل : توصیف، تحلیل و تفسیر مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. دردوره­های تاریخی نساجی ایران خصوصا در دوره صفوی موضوعات نگارگری در نقوش پارچه ها به کرات بکار گرفته شده است که در این مورد روایت تصویری از خمسه نظامی مورد توجه بافنده بوده که غیاث­الدین با این انتخاب نقش بر پارچه زده است.  
واژه‌های کلیدی: آیکونوگرافی، آیکونولوژی، نظامی، لیلی و مجنون، پارچه های صفوی، غیاث الدین
متن کامل [PDF 534 kb]   (4828 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/7/16 | پذیرش: 1396/7/16


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 22 - ( بهار 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها