:: دوره 2، شماره 6 - ( بهار 1392 ) ::
جلد 2 شماره 6 صفحات 62-51 برگشت به فهرست نسخه ها
سزان و مرلوپونتی
طاهره غلامی*
چکیده:   (17140 مشاهده)
مرلوپونتی، فیلسوف اگزیستانسیالیست و پدیدارشناس فرانسوی در صدد بود تا روش جدیدی در توصیف تجربه انسان در جهان ارائه کند و برای رسیدن به این مقصود، روش پدیدارشناسی را برمی‌گزید تا از بن‌بست‌ها و معضلات عقل‌گرایان و تجربه‌گرایان رهایی یابد. از این رو، مرلوپونتی به جای تکیه بر ایده‌ها، ادراک حسی را پدیدارشناسی می‌کند و جنبه‌های آن مانند بدن، آگاهی، هنرها و گفتارها و، به طور کلیّ، مباحث عملی در مورد انسان را مورد بررسی قرار می‌دهد. از نظر وی شیوه ادراک نه تنها دستاورد فلسفه مدرن بلکه مربوط به هنر مدرن نیز می‌باشد. از نظر وی بر آن است، که هنرمندان و، بخصوص نقاشان، کاری همانند پدیدارشناسان انجام می‌دهند. در این میان، مرلوپونتی خصوصیات و جنبه‌های پدیدارشناسی ادراک حسی خود را بیش از همه در آثار سزان یافت؛ جنبه‌هایی که سزان قدرت استدلال آنها را با کمک تئوری نداشت و در نتیجه آنها را با آثارش ارائه می‌داد. در این مقاله سعی شده است این جنبه‌ها از منظر مرلوپونتی و سزان مورد مقایسه و بررسی قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: پدیدارشناسی ادراک حسی، مرلوپونتی، سزان، هنر مدرن، نقاشی
متن کامل [PDF 646 kb]   (7710 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1392/12/5 | پذیرش: 1392/12/5


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 6 - ( بهار 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها