:: دوره 1، شماره 4 - ( پائیز 1391 ) ::
جلد 1 شماره 4 صفحات 105-87 برگشت به فهرست نسخه ها
بحران اعتبار در تئوری فیلم معاصر و راه های پیش رو (1970-2012)
فرزین کمالی نیا*
دانشگاه هنر
چکیده:   (12519 مشاهده)
پیش از دهۀ هفتاد، جهان تئوری فیلم در اختیار تئوری های فیلم تجویزی، جهان شمول گرا، و دگماتیستی بود. این تئوری ها خود مبتنی بر کلان روایت های مارکسیستی و لیبرال بودند. از سال 1970 م به این سو، تئوری فیلم وارد دوران بحران فزایندۀ اعتبار شد؛ یعنی از یک سو، تئوری های گذشتۀ فیلم اعتبار خود را از دست دادند و از سوی دیگر، فرایندی از تولید و بازتولید تئوری های خرد فیلم، با دامنۀ اثر کم و طول عمر کوتاه مدت، آغاز شد. این روند پرُشتاب ادامه یافت تا جایی که در حال حاضر نمی توان به یک چارچوب نظری قابل اعتماد و روایتی کلان در تئوری فیلم اتکا کرد. با توجه به این شرایط سؤال این است که در این فضای متکثر آیا می توان به اجماعی در تئوری فیلم رسید و یک فراروایت تازه تولید کرد یا خیر؟ و اساسا بدون وجود یک چارچوب نظری فراگیر چه می توان در باب سینما نوشت؟ این نوشته، با استفاده از نظریۀ بازی های زبانی، به توصیف وضع گذشته و اکنون، نقاط تحولی تاریخ تئوری فیلم، و امکانات و چشم اندازهای پیش رو می پردازد. هدف اصلی انتخاب یک راهکار تازه و یافتن هدف جدیدی برای تئوری فیلم در زمان حاضر است.
واژه‌های کلیدی: تئوری فیلم، بازی های زبانی، روایت کلان، خرده روایت، بحران اعتبار
متن کامل [PDF 574 kb]   (2702 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1392/2/3 | پذیرش: 1392/2/3


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 4 - ( پائیز 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها