جوهره مثالی حکمت و هنر اسلامی و نقش سنت در آن
|
گلناز کشاورز* |
مرکز پژوهشی هنر |
|
چکیده: (11026 مشاهده) |
بسیاری از متفکرین در پی تدوین و توجیه ویژگیهای خاص فرهنگ ایران، با استفاده از فلسفه، عالم مثال و عوالم خیالی را منشا هنرهای تصویری ایرانی دانسته و معتقدند خیال هنرمند در بعد رحمانی (خیال منفصل) منشا آفرینش اثر هنری حقیقی میباشد. در این پژوهش ویژگیها و ابعاد عالم مثال جهت آشنایی دقیقتر با اصول و مبانی هنرهای تصویری ایران شرح داده شده است.
به این ترتیب با استفاده از روش تحقیق کمی به تحلیل دادههای کتابخانهای در این زمینه پرداخته شده است. بر اساس این یافتهها، خیال فعال ابزار هنرمند عارف جهت دسترسی به عالم مثال، که حد واسط عالم مجردات و مادیات است، میباشد. عالم مثال نیز به دو بخش منفصل و متصل قابل تقسیم است. بخش منفصل خیال رحمانی و بخش متصل خیال نفسانی را شکل میدهد. از آنجایی که امکان رویت خیال منفصل از عهده هر کسی ساخته نیست، تنها با تکیه بر سنت تصویری، که به صورت سینه به سینه منتقل شده است، میتوان به انتقال تفکر مثالی در بین هنرمندان ایرانی باور داشت.
در فرهنگ سنتی ایران، ایده آل این است که عالم مثال منفصل منبع الهام اثر هنری قرار گیرد. هنرمندان بر مبنای سنت هنری که از دوران باستان در ایران شکل گرفته، و برخی ویژگیهای عالم مثال را دارا بود، اشکال محسوس نمادینی را جهت بیان حقایق رحمانی مد نظر خود برمیگزیدند تا مثال زیبایی در اثر هنری عیان شود. این سنت در دوران اسلامی با تقویت بعد عرفانی آن پویایی بیشتری یافت. پس می توان فرضیه را اینگونه مطرح کرد که «سنت هنری مثالی عامل اصلی استمرار جهان بینی مثالی در آثار نگارگری ایرانی از دوران قبل تا پس از اسلام بوده است که با ظهور اسلام جنبه پویاتری به خود گرفت.» |
|
واژههای کلیدی: عالم مثال، خیال منفصل، خیال متصل، نماد، اثر هنری |
|
متن کامل [PDF 833 kb]
(8481 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1394/10/27 | پذیرش: 1394/10/27
|
|
|
|