:: Volume 11, Issue 45 (3-2023) ::
کیمیای هنر 2023, 11(45): 49-65 Back to browse issues page
From Subject to Non-Subject: Semiotic Analysis of the Process of Subject Collapse in Contemporary Iranian Realist Paintings in the Last Two Decades
Vida Ghassemi , Hamidreza Shairه * , Majid Ziaee
Abstract:   (774 Views)
Following the political and social developments in Iran in the mid-1370s, young artists created critical works in the new social and cultural demands. In such an area, the subject of the works moved towards more realism, and social realist painting was re-formed in Iranian contemporary art. These paintings show that the human subject has been indoctrinated with the opinion and rethinking of social beliefs and values, and by rejecting them, the subject is removed and collapses. Therefore, the author aim to analyze the process of the collapse of the subject in the realist paintings of Iran In the last two decade with benefit of the concept of “non-subject” in the discursive semiotics approach.  Research method is descriptive-analytical way and analysis of the works by using the discursive semiotics of Paris school. Based on this, the relationship between the form of expression and the form of content in the formation of “social non-subject” in Iran’s realistic paintings of the eighties and nineties, and the process of meaning production. Also, visual discourse in explaining social non-subject in paintings, have been analyzed.
The findings indicate that in these paintings, the artist weakens the actional discourse through the elimination of the reel presence of the subject and visual semiotics strategies Such as norm-avoidance, subject’s automaticity, unaware subject, marginalized subject and subject’s threatened position. In this way the presence of discursive non-subject is highlighted and the subject has collapsed. Also, by introducing the subject into the perceptual-sensory discourse and putting him under emotional Intensity through visual arrangements such as darkness, wrinkles, wounds, etc., the artist achieves the modality discourse of anxiety and worry, which explains non-subject.
Keywords: Iranian contemporary painting, realist painting, collapse of the subject, discursive non-subject, discursive semiotics
Full-Text [PDF 1706 kb]   (392 Downloads)    
Type of Study: Research | Subject: Special
Received: 2022/07/29 | Accepted: 2023/02/4
References
1. احمدی، بابک. (1391)، از نشانه های تصویری تا متن، چاپ یازدهم، تهران: نشر مرکز.
2. بابک معین، مرتضی. (1394)، معنا به مثابه تجربه زیسته، تهران: سخن.
3. چندلر، دانیل. (1378)، مبانی نشانه شناسی، ترجمه مهدی پارسا. چاپ سوم، تهران: سوره مهر.
4. شعیری، حمیدرضا. (1385)، تجزیه و تحلیل نشانه ـ معناشناسی گفتمان، تهران: سمت.
5. شعیری، حمیدرضا. (1391)، نشانه ـ معناشناسی دیداری: نظریه و تحلیل گفتمان هنری، چاپ اول، تهران: سخن.
6. شعیری، حمیدرضا. (1395)، نشانه ـ معناشناسی ادبیات، تهران: انتشارات دانشگاه تربیت مدرس.
7. شعیری، حمیدرضا. (1400)، راهی به سوی هم‌آیی تصویر: مجموعه مقالات مروری بر زندگی و آثار مهدی سحابی. تهران: موزه هنرهای معاصر تهران.
8. ضیمران، محمد. (1390)، میشل فوکو: دانش و قدرت، تهران: هرمس.
9. فوکو، میشل. (1389)، سوژه و قدرت، ترجمه نیکو سرخوش و افشین جهاندیده. تهران: نی.
10. کرس، گونر؛ ون لیوون، تئو. (1398)، خوانش تصاویر، دستور طراحی بصری، ترجمه سجاد کبگانی. تهران: هنر نو.
11. گرب، ادوارد ج. (1381)، نابرابری اجتماعی، ترجمه محمد سیاهپوش و احمدرضا غروی‌زاد، تهران: نشر معاصر.
12. گریماس، آلژیرداس. (1399)، نقصان معنا، ترجمه حمیدرضا شعیری. تهران: خاموش.
13. لو برتون، داوید. (1400)، جامعه‌شناسی بدن، ترجمه ناصر فکوهی. تهران: ثالث.
14. Bourdieu, pierre. (1984), Distinction: a social critique of the judgement of taste, Cambridge: Harvard university press.
15. Coquet, Jean-Claude. (1997), la quete du sens, Paris: PUF.
16. Coquet, Jean-Claude. (2014), Problématique du non-sujet, limoge university: actes semiotiques. [DOI:10.25965/as.5106]
17. Dondero, Maria Giulia. (2020), Les langages de l'image, De la peinture aux Big Visual Data. Paris: Hermann.
18. Fontanille, J. (2004), Séma et soma: les figures du corps, Paris: Maisonneuve et Larose.
19. Merlo- Ponty, Maurice. (1964), L'oeil et l'esprit, Paris: Gallimard. [DOI:10.1522/030824586]
20. https://darz.art . View in history: 5 DEC 2021.
21. https://www.honarmrooz.com. View in history: 5 DEC 2021.
22. https://ahmadmorshedloo.com. View in history: 5 DEC 2021.
23. http://azadart.gallery. View in history: 5 DEC 2021.



XML   Persian Abstract   Print



Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Volume 11, Issue 45 (3-2023) Back to browse issues page