:: Volume 11, Issue 44 (12-2022) ::
کیمیای هنر 2022, 11(44): 7-23 Back to browse issues page
Interactive Art Analysis Based on Baudrillard’s Hyper reality Theory, a Case Study of Digital Interactive installation
Rashno Homayounfar , Shamsolmolook Mostafavi * , Hossein Ardalani
Abstract:   (784 Views)
The contemporary philosopher Jean Baudrillard, one of the postmodernism theorists, considers representation in the contemporary world as a factor in the disappearance of reality. In his view, the main feature of new arts is not the expression of artistic beauty, but communication with the audience and expression of the artist’s ideas. In interactive art, the presence and role of the audience in the completion of artwork, creates a common sense between the audience and the artwork.In this research, we have tried to answer questions such as how audience underestand an interactive work and how reproducing and interpreting signs in interactive art form the Baudrillard’s concept of Hyper reality. Also we try to answer the question of which factors convert the interactive art audience experience to hyper reality one? To achieve this goal, the present study uses descriptive-analytical methods and data collection using written and digital sources. We have examined some interactive art implemented in the prestigious Artech house and Flutter galleries in recent years to achieve concept of hyper reality in interactive arts.
The results show that interactive art can create an example of hyper reality experience for the audience and factors such as interaction, imagination, sense, subject and object, provide a common border between interactive art and Baudrillard’s theory of hyper reality.The lack of reference to the real world in these works demonstrates Baudrillard’s creation of the hyper reality in interactive art. The interactive art traps the subject and directs his thought to the subject, to create an imaginary world. The audience considers the hyper reality world as their main goal. The audience is exposed to responding and expressing the work rather than trying to underestand and judge, and the audience becomes a part of artwork and becomes an art object. It immerses the audience in hyper reality world.
Keywords: Jean Baudrillard, Interactive art, reality, hyper reality, Simulacra
Full-Text [PDF 610 kb]   (662 Downloads)    
Type of Study: Research | Subject: Special
Received: 2022/06/13 | Accepted: 2022/10/30
References
1. اصلانی، محمد رضا. (1399). در ستایش خیال، تهران: مرکز گسترش سینمای مستند، تابستان 1399.
2. باقری، علیرضا. (1393). بررسی رویکردها و ابعاد هژمونی تکنولوژی بر انسان، رسانه و فرهنگ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی سال چهارم، ش1، صص1-28.
3. بودریار، ژان. (1374). وانموده‌ها، سرگشتگی نشانه‌ها: نمونه‌هایی از نقد پسامدرن، ترجمه مانی حقیقی، تهران: نشر مرکز.
4. بودریار، ژان. (1397). وانموده‌ها و وانمود، ترجمه پیروز ایزدی، تهران: نشر ثالث.
5. توحیدلو، یگانه. (1396). مطالعه پروتزسازی گفتمانی: چرا دروغ روایی پروتز است؟ پژوهش ادبیات معاصر جهان، دوره 22، ش1، بهار و تابستان 1396، صص 269-286.
6. حسینی، س ح. (1388). زیبایی‌شناسی و فلسفه رسانه. تهران: مهر نیوشا، انتشارات دانشکده صدا و سیما.
7. راش، مایکل. (1389). رسانه‌های نوین در قرن 20، ترجمه علیرضا سمیع‌آذر، تهران: نشر نظر.
8. رهبرنیا، زهرا. (1394). تأثیر رسانه‌های نوین بر تعاملی شدن هنر جدید، مجله جهانی رسانه، دانشگاه تهران دوره 10 ش2 صص220-253.
9. سیدمن، استیون. (1388). کشاکش آرا در جامعه‌شناسی، ترجمه هادی جلیلی. چاپ دوم، تهران: نشر نی.
10. فرقانی، محمد مهدی. (1389). واقعیت رسانه، خلق فراواقعیت، نشریه مطالعات رسانه‌ای، ش9، تابستان صص35-56.
11. فکوهی، ناصر. (1386). تاریخ اندیشه و نظریه‌های انسان‌شناسی، چاپ پنجم، تهران: نشر نی.
12. گیبینز، جان آر؛ ریمر، بو. (1381 ). سیاست پست‌مدرنیته؛ در آمدی بر فرهنگ و سیاست معاصر، ترجمه منصور انصاری، تهران: انتشارات گام نو.
13. منصوریان، سهیلا. (1391). وانمایی: تاریخچه و مفهوم، فصلنامه کیمیای هنر، ش2، بهار، صص 109-120.
14. نوذری، حسینعلی. (1388). صورت‌بندی مدرنیته و پست مدرنیته؛ بسترهای تکوین تاریخی و زمینه‌های تکامل اجتماعی، چاپ سوم ، تهران: انتشارات نقش جهان.
15. وارد، گلن. (1393). پست‌مدرنیسم، ترجمه نادرفخر، ابوذرکرمی، تهران: نشر ماهی.
16. Baudrillard, Jean. (1983), Simulations, trans. Paul Foss, Paul Patten and Philip Beitchman. New York: Semiotext
17. Baudrillard, Jean. (1990), Seduction. trans. Brian Singer. New York: St Martin's Press. [DOI:10.1007/978-1-349-20638-4]
18. Baudrillard, Jean. (1994), Simulacra and Simulations, trans.S. Faria and Ann Arbor. MI: University of Michigan Press.
19. Baudrillard, Jean. (1998), The Consumer Society: Myths and Structures, London: Sage. [DOI:10.4135/9781526401502]
20. Baudrillard, Jean .(2001a), seduction. Montreal: Theory Books.
21. Baudrillard, Jean. (2001), Fragments, trans. Chris Turner, London and New York: Routledge.
22. Baudrillard, Jean. (2005a), The Intelligence of Evil or theLucidity Pact, Oxford and New York: Berg.
23. Baudrillard, Jean .(2005b), Violence of the virtual and integral reality, International Journal of Baudrillard Studies, vol 2.No. 2.
24. Baudrillard, Jean .( (2009), Fatal Theory. London and Newyork:Routhledge, Taylor and Francis Group.
25. Eco, Umberto. (1985),La Guerre du faux. Paris: Grasset.
26. Eco, Umberto. (1998). Faith in Fakes - Travels in Hyperreality. London: Vintage.
27. Jameson, Fredric. (1991). Postmodernism or the Cultural logic of late capitalism. Duke University Press. [DOI:10.1215/9780822378419]
28. Merrin, William, (2005), Baudrillard and the Media, Polity Press, UK.
29. Muller, L., Edmonds, E. and Connell, M. (2006). Living Laboratories for Interactive Art. Co De sign: International Journal of Co Creation in Design and the Arts, Special Issue on Interactive Art Collaboration, 2 (4), pp. 195-207. [DOI:10.1080/15710880601008109]
30. Paul.C. (2003). Digitl Art. London: Themes and Hudson.
31. Tomei. Fausto. (2006). Arte interattiva,Teoria e artisti.vol.106. Edizioni Pendragon.
32. Zimna, Katarazyna. (2010), Play in the Theory and Practice of Art, Loughborough University.



XML   Persian Abstract   Print



Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Volume 11, Issue 44 (12-2022) Back to browse issues page