:: دوره 10، شماره 39 - ( تابستان 1400 ) ::
جلد 10 شماره 39 صفحات 66-53 برگشت به فهرست نسخه ها
ساختارهای روایی با رویکرد نشانه‌شناسی: فیلمنامه مشق شب
فریبا شکرالله‌پور* ، محمدعلی گذشتی ، علی عباسی
چکیده:   (3732 مشاهده)
نشانهشناسی علمی است که به بررسی انواع نشانهها، عوامل حاضر در فرایند تولید و مبادله و تعبیر آنها و نیز قواعدحاکم برنشانهها میپردازد. روایتشناسی از فنونی است که در قالب ساختارهای روایی به شکلهای مختلف در متون ادبی متجلی میشود. و قلمرو آن در دنیای متن است  و با وجود توانایی خود به حضور نیازمند است لذا از نشانهها وام میگیرد. در این مقاله به بررسی روایی فیلمنامه مشقشب عباس کیارستمی و ساختار روایی داستان و تفاوت در نحوه روایی و ارائه بصری آن پرداخته شده است. تفاوت در نحوه بصری روایتها در این تحقیق به گونهای نو مد نظر قرار گرفته است . هدف اصلی پژوهش ضمن بررسی ساختارهای روایی در فیلمنامه مشقشب با رویکرد نشانهشناسی، تبیین چگونگی تولید معنا وعوامل و ابزار مورد استفاده  در این راستا است، و سؤالاتی بدین شرح مطرح میشود ، چگونه متن فیلم نامه مشقشب تولید معنا میکند؟ کارگردان فیلمنامه مشقشب از چه استراتژی برای القای پیام استفاده میکند؟ کیارستمی دراین  فیلمنامه چگونه پیام را به بیننده میباوراند؟ بنابراین در این راستا فرض مقاله بر این است که کیارستمی برای تولید معنا با توجه به واقعیتپذیری از ساختارهای خطی استفاده میکند. کیارستمی در این روایت با زاویه دید خنثی  به متن نگریسته است و در این فیلمنامه برجستهسازی انتخابی صورت نگرفته است.در نهایت با توجه به بررسیهای به عمل آمده به چگونگی و نحوه تولید معنا در این فیلمنامه دست مییابیم.
 
واژه‌های کلیدی: روایت‌شناسی در فیلم، رویکرد نشانه‌شناسی، ساختار روایی فیلم‌نامه، ساختار روایی در مشق‌شب
متن کامل [PDF 437 kb]   (1685 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/4/25 | پذیرش: 1399/8/7
فهرست منابع
1. استروس لوی. (1392). اندیشه‌های لوی استروس. ترجمه نورالدین رحمانیان. تهران: پردیس دانش.
2. اکو امبرتو. (1395). نظریه نشانه‌شناسی. ترجمه پیروز ایزدی. تهران :ثالث.
3. ال گورین ویلفرد. (1391). تحلیل نقد. ترجمه حسینی صالح.تهران: نیلوفر.
4. پناه پور،یکتا. (1398). «بررسی روایت‌شناسی سکانسی از فیلم اعتراض کیمیایی با رویکرد پیکره‌ای به تحلل انتقادی استعاره». دو فصلنامه روایت‌شناسی. ش 6. ص 102
5. حسین‌پور، سرکاریزی. (1398). «تحلیل ساختار روایی و کنش گفتمان‌ رمان‌ سمفونی مردگان برپایه نظریه نشانه - معنا‌شناسی گریماس». دوفصلنامه روایت‌شناسی. ش6. ص77.
6. چندلر، دانیل. (1394). مبانی نشانه‌شناسی. ترجمه مهدی پارسا. تهران: سوره مهر.
7. رضایی‌اصفهانی محمدعلی. (1383). سبکی نوین در تفسیر روایی. تهران: مقاله.
8. ژنت ژرار. (1387). نقد زبان‌شناختی. ترجمه الله‌شکر اسداللهی تجرق، بهمن نامورمطلق.تهران: سخن.
9. سجودی، فرزان. (1384). نشانه‌شناسی و ادبیات. تهران: فرهنگ کاوش.
10. شعیری حمیدرضا. (1392). تجزیه و تحلیل گفتمان. تهران: سمت.
11. شعیری حمیدرضا. (1381). مبانی معناشناسی نوین.تهران: سمت.
12. شعیری حمیدرضا. (1396). تجزیه و تحلیل نشانه- معناشناسی گفتمان. تهران: سمت.
13. ضیمران محمد. (1392). گذار از جهان اسطوره به فلسفه.تهران: هرمس.
14. عباسی علی. (1381). گونه‌های روایی. تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
15. عباسی علی. (1393). روایت شناسی کاربردی. تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
16. عظیمی شاپور. (1391). معناسازی.تهران: فرهنگستان تهران.
17. فوستر ادوارد مورگان. (1927). جنبه‌های رمان. ترجمه ابراهیم یونسی .تهران: نگاه.
18. گرمس آلبرژیراس ژولین. (1398). نقصان معنا. ترجمه حمیدرضا شعیری. تهران: خاموش.
19. لوته یاکوب. (1386). زمان روایی در فیلم. ترجمه علی عامری مهابادی. تهران: فارابی.
20. میر صادقی جمال. (1385 ). عناصر داستان. تهران: انتشارات سخن.
21. مهین‌خواه‌ زهرا. (1377). راهنمای رویکردهای نقد ادبی. تهران: اطلاعات.



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 39 - ( تابستان 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها