تجلی پدیدارهای ترس و ترس آگاهی، در ساحت اثر سینمایی
|
احمد علی حیدری ، محمد صادق صادقی پور* |
دانشگاه علامه طباطبائی |
|
چکیده: (8948 مشاهده) |
در این مقاله به تحلیل پدیدارهای ترس و ترس آگاهی در اندیشه مارتین هایدگر پرداخته و تلاش میگردد تا اثبات شود که این
حوزه معنایی در طیفی از امر نااصیل ترس تا امر اصیل ترسآگاهی تعریف و به صورت «رویداد حقیقت» در مقام پیکار میان
زمین و جهان در ساحت اثر سینمایی منکشف میگردد. هیولا، به مثابه تجسم شر و عنصر مقوّم و محوری سینمای وحشت، در
جلوههای متفاوتی از پدیدار ترس تجلی مییابد. سینمای وحشت با طرح عناصر اساسی تحلیل هرمنوتیکی هایدگر (یعنی جهان، مرگ، گناه، طرحافکنی، اصالت و بیاصالتی) در نسبت با دازاین در قالب بیان سینمایی، امکان ظهور «رویداد حقیقت» در جهان فیلم را با مشارکت تماشاگر، در مقام دازاین تفسیرکننده و درگیر با این جهان، فراهم میآورد و «رویداد حقیقت» منکشف شده در این سینما،
پدیدار ترس و یافتگی بنیادین «ترسآگاهی» است که در جهانی سینمایی از خویش پرده فرومیافکند. |
|
واژههای کلیدی: مارتین هایدگر، ترسآگاهی، ترس، اصالتیافتگی، سینما |
|
متن کامل [PDF 359 kb]
(5901 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1393/8/17 | پذیرش: 1393/8/17
|
|
|
|