:: دوره 8، شماره 33 - ( زمستان 1398 ) ::
جلد 8 شماره 33 صفحات 39-21 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی ویژگی های «بدن گروتسک» در چهار نقاش معاصر ایران
مونا امامی* ، بهنام کامرانی
چکیده:   (3422 مشاهده)
هنر معاصر ایران متأثر از بافتار و اتفاقات اجتماعی، و مسائل جامعه‌‌شناسانه رویکردی انتقادی دارد. یکی از قالب‌‌هایی که هنر معاصر برای بازنمایی پیکره و آلام آن به کار می‌‌گیرد، گروتسک است. گروتسک مفهومی زمان‌‌مند است و در هنر معاصر تعاریف تازه‌‌ای به خود گرفته است و از سویی با چارچوب‌‌های بازنمایی معمول مغایرت دارد. پرسش این است که چرا بدن در این آثار تبدیل به رسانه‌‌ای برای باز‌‌نمود درد‌‌ و ‌‌رنج و تنش می‌‌‌شود؟ برای پاسخ به این پرسش، پژوهش حاضر با بهره‌‌گیری از نظریات باختین درباره گروتسک و به دلیل نزدیکی آن‌‌‌‌ها با ویژگی‌‌های حاضر در نقاشی معاصر ایران، به تحلیل نمونه‌‌های مطالعاتی می‌‌پردازد. در این آثار، انسجام و تمامیت بدن از میان رفته و آشنایی‌‌زدایی از آن کوششی برای ایجاد شوک در تصویر است. تکه‌‌تکه ‌‌شدن، از‌‌ریخت‌‌افتادن، تخریب و دگردیسی از ویژگی‌‌های وضعیت تازه بدن است. محتوای این پژوهش کیفی، گردآوری داده‌‌ها از طریق مطالعه میدانی و منابع کتابخانه‌‌ای و به شیوه توصیفی-تحلیلی صورت گرفته است.
واژه‌های کلیدی: باختین، بدن گروتسک، نقاشی معاصر ایران، تخریب، دگردیسی
متن کامل [PDF 886 kb]   (1152 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/5/3 | پذیرش: 1398/9/27


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 33 - ( زمستان 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها